در یادداشت استاد بسیجی، دکتر سهیلا چگینی آمده است:

بسیجی لذت دیدار خدا را با ارمغان فتح به ملت هدیه داد

بسیج در همه عرصه‌های سازندگی در صف اول است. در مسئله امدادرسانی، کمک به سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان، بسیج پیشرو است.
کد خبر: ۹۱۹۸۳۳۷
|
۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، دکتر سهیلا چگینی در یادداشتی به مناسبت چهلمین سالگرد  تاسیس بسیج  آورده است:

 

بسیجی لذت دیدار خدا را با ارمغان فتح به ملت هدیه داد

 

باسمه تعالی

 

مدرسه عشق؛ سخنی صمیمانه به مناسبت چهل ساله‌شدن چراغ بصیرت و مقاومت

 

بسیج بر اساس اعتماد امام راحل(ره) به مردم پایه‌ریزی شد و این امر سبب اعتماد و ایجاد حس خودباوری در مردم گردید و این خودباوری بود که فتح و پیروزی را به ارمغان آورد و ثمره مدرسه عشق، فتح مبین در جبهه‌ها و قلوب رزمندگان بود.

نهادهای انقلابی جهاد سازندگی، سپاه پاسداران و سازمان بسیج حاصل درایت رهبر حکیم انقلاب بود:" وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا: بقره، ۲۶۹".

بسیج، ارتش بی‌ادعایی است که بر اساس آیه "و جَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ ‌اللَّهِ: توبه،۴۱" تشکیل شد، سپس  اساتید و نخبگان پرتلاش مانند آقایان: دکتر مسعود علیمحمدی، دکتر مجید شهریاری، دکتر مصطفی احمدی‌روشن، دکتر داریوش رضایی‌نژاد و ... در حلقه بسیج علمی اساتید قرار گرفتند.

نکته مهم این است که سازمان بسیج به دستور امام خمینی(ره) قبل از شروع جنگ تحمیلی تأسیس شد و هدف حضرت  امام خمینی(ره)، تشکیل نهادی بود که سبب رشد و پیشرفت و سازندگی کشور اسلامی‌مان شود. بنابراین، تأسیس بسیج با هدف نظامی نبوده‌است؛ بلکه نهالی است که مجاهدت از دل آن رویید. مجاهدانی همچون مهرداد عزیزالهی ۱۴ ساله، که مدرسه را رها کرده و راهی دفاع از کشور شدند و مصداق " مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا: احزاب،۲۳"، قرار گرفتند. یعنی از مدرسه و مکتب به مدرسه عشق آمدند و یا افرادی مانند مهدی باکری که منصب شهرداری شهر ارومیه را رها کرده و به جبهه رفتند. بسیج مدرسه عشقی است که متاع ژروم(کمال)کورسل را از قلب اروپا برای شهادت خرید.

بسیج به مدد توسل به اهل‌بیت علیهم‌السلام و فاطمه زهرا سلام‌الله علیها توانست دشمن را براند و خاک کشور را به بیگانه ندهد. پیش از آن نیز به ایران تهاجم شده‌بود و با پرچم سه رنگ به مقابله با دشمن رفتند؛ ولی هربار دشمن بخشی از ایران مانند قفقاز، افغانستان، عراق و ... را تصرف کرد.

ماهیت بسیج؛

 بسیج مانند انقلاب، پویا، خالص، مؤمن و الهی است. یک پدیده بی‌سابقه و بی‌نظیر در دنیاست که در جنگی، نه فقط علیه صدام؛ بلکه علیه تمام قدرت‌های دنیا ایستاد و مقاومت کرد و پیروز میدان جنگ شد، جنگ عجیبی که پیروزی ایمان و معنویت بود، نه سلاح و ابزار جنگی. پیچیده‌ترین تاکتیک‌های جنگی را جوانان بسیجی طراحی می‌کنند که تجربه‌ای ندارند؛ ولی بر خدا تکیه دارند. معجزه‌ای مانند فتح‌المبین و آزادی خرمشهر را ترسیم می‌کنند، چون ظواهر زندگی در نظرشان حقیر شده‌بود. پس ماهیت بسیج همان ماهیت انقلاب است. در نتیجه هر عنصری که بتواند در مجموعه انقلاب از جنس انقلاب باشد باقی می‌ماند و مانند انقلاب تأثیرگذار و فعال است.

هدف بسیج؛

 تاریخ نشان داده‌است ایرانیت منقطع از اسلام و پیامبر خاتم صلوات‌الله علیه و ائمه اطهار علیهم‌السلام راه به جایی نبرده‌است. بسیجی لذت دیدار خدا را با ارمغان فتح به ملت هدیه داد. بسیج با اساتید نخبه دانشگاه، قاریان ممتاز قرآن، دانشجویان و دانش‌آموزان ممتاز و کارگران ممتاز پایه‌ریزی شد، به همین دلیل تبلیغات دشمن در چشم این افراد نخبه و فهیم تاثیرگذار نبوده و نخواهدبود. هدف بسیج ساختن کشور است و می‌خواهد پایه‌هایی بنای تمدن اسلامی را که با دستان توانمند معمار کبیر انقلاب و هدایت رهبر معظم گذاشته و مستحکم ‌شده‌است، حفاظت نماید.

چرا بسیج به جای تکریم و تعظیم، مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد!؟

زیرا برای حفظ استقلال علمی و منافع کشور پیشگام بوده و دستگاه‌های استکباری را که می‌خواهند سرنوشت کشورها و ملت‌ها را به ناحق در دست خود گیرند، عصبانی می‌کند، این دشمنی از آن روست که امروز بسیج لشکر انقلاب و مایه ابهت نظام اسلامی است. بسیج در این چهل سال، در همه‌ی میدان‌های خطرناک حاضر بوده‌است و افرادی نیز که قادر به حضور در این میدان‌ها نبوده‌اند، بسیجیان را در این عرصه تشویق کرده‌اند و این حضور، دستگاه‌های استکباری را خشمگین کرده و این راز دشمنی با بسیج است.

حوزه فعالیت بسیج؛

 بسیج در همه عرصه‌های سازندگی در صف اول است. در مسئله امدادرسانی، کمک به سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان، بسیج پیشرو است. در عرصه میدان‌های سیاسی و فرهنگی، بصیرت بسیج سبب جبهه‌گیری بازیگران سیاسی دشمن علیه آنها شده‌است؛ ولی بسیجیان آرام به راه خود ادامه داده‌اند. تحقیقات بنیانی آقای دكتر سعيد كاظمي‌آشتياني در مؤسسه‌ رویان از دیگر  فعالیت‌های این شجره طیبه است. همچنین در اقتصاد مقاومتی بسیجیان در صف مقدم هستند.

مسئولیت بسیجی مصداق حدیث رَسُولُ‌اللهِ صَلِّی‌الله عَلیه و آلهِ و سَلّم است که فرمودند:" مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم"(کافی، جلد ۲، صفحه ۱۶۴) یعنی مسئولیت الهی نسبت به بشریت.

شباهت بسیج و امام‌خمینی(ره)؛

 امام‌ خمینی(ره) مظهر تعبد و تمسک به دین بودند و به جوّسازی جریان‌های ملحد توجه نکردند. هر بسیجی نیز که با جوشش درونی به اصول و فروع معارف والای اسلامی متمسک باشد؛ همانند امام و پدیده انقلاب، با دشمن سازش‌ناپذیر است.

دشمنان بسیج؛

دشمنان انقلاب و امت‌های اسلامی با بسیج نیز دشمن هستند. زیرا آرمان‌های بسیج، آرمان‌های انقلاب و اسلام است. زیرا بسیج، پیکان مقابله در برابر دشمنان و عامل حفاظت از انقلاب و در نتیجه مورد هجوم است. پس تا بسیج هست نظام اسلامی هست.

هدف دشمنان بسیج؛

 نظم و منظم‌بودن ارزش و فضیلت محسوب می‌شود. امام علی(علیه‌السلام)می‌فرمایند: "اوصیکُم بِتَقْوَی اللّه‏ وَ نَظمِ اَمْرِکُم"(نامه۷، نهج‌البلاغه) اگر نظم از بین برود ناهنجاری و هرج و مرج به وجود می‌آید. اما عده‌ای بسیجی را به بی‌نظمی متهم می‌کنند که مانع فعالیت‌های ابتکاری و خلاّقانه او شوند و به این ترتیب او را به حاشیه و انفعال بکشانند و یا گرفتار مقررات دست و پاگیر نمایند. نقطه مقابل بسیجی بودن، وادادگی و انفعال است. در حقیقت، با این کنایات می‌خواهند بسیجی را به ضد خود تبدیل کنند. بسیجی مظلوم است؛ ولی مقتدر و نافذ و اثرگذار است. مظلومیت او به معنای ضعف او نیست.

الگوی فراملی بسیج؛

بسیجی الگوی مردم عراق، افغانستان، سوریه، یمن و جبهه‌های مقاومت در جهان است. عزم و اراده  بسیجیان ایران برای ملت‌های مظلوم و تحت ستم تاثیرگذار می‌باشد.

آسیب‌شناسی بسیج؛

سطحی‌نگری در اعتقاد و فهم، به پایه‌های بسیج صدمه می‌زند. یک باد شدید، فرد بی‌منطق و سست را می‌لرزاند؛ اما اعتقادات عمیق و ریشه‌دارِ مبتنی بر آگاهی که با معنویت و اخلاق همراه باشد، مانع لرزش می‌شود. در این صورت بسیجی؛ خود پایه و ستون انقلاب می‌گردد.

گستره بسیج و بسیجی؛

 ابعاد بسیج در گستره افقی شامل هم‌افزایی در سطوح و اقشار جامعه می‌شود و در بُعد کیفی به گسترش عمودی منجر شده که با اندیشه‌ورزی به عمق بصیرت می‌افزاید. بنابراین لازم است همراه با تقویت خلوص بسیجی در بُعد کیفی، به گسترش کمّی فعالیت‌های بسیج در ابعاد زندگی و جامعه اقدام شود. ابتدا در بعد کیفی لازم است بسیجی به عیارسنجی خود بپردازد؛ مانند رفتار با همسر و فرزندان، انجام مسئولیت در قبال همکاران، احاد جامعه و محیط اجتماعی و بررسی چگونگی تعامل با  فرودستان و فرادستان. بنابراین، با لحاظ‌کردن این ابعاد، در هر گستره‌ای که فرد بسیجی وارد شود، تحولات افقی و عمودی رخ می‌دهد. برای مثال در بعد اقتصادی با ورود بسیجی، اقتصاد مردم‌سالار گسترش می‌یابد. این عیارسنجی، همان خودشناسی است. چرا خودشناسی لازم است؟ زیرا دیگران بسیجی را عیارسنجی می‌کنند پس لازم است ابتدا به شناخت خود بپردازد.

تشکیل حلقه‌های صالحین نیز در جهت کیفیت‌بخشی به بُعد دوم است. البته درست است که بسیجی هیئت اندیشه‌ورز دارد؛ ولی به معنای اعضایی از یک پیکر نیستند که فقط یک مغز و ذهن بر آنها حاکم باشد؛ بلکه هر عضو بسیجی خودش اهل تفکر و اندیشه است. به علاوه در هیئت اندیشه‌ورز بایکدیگر هماهنگ و سبب ارتقا اعضا می‌شوند. هم‌اندیشی برای پدیده‌های پویا و دارای ارزش است تا از طریق رصد، مسیر اشتباه نشود و با نفوذ، فریب و تبلیغات، مورد آسیب قرار نگیرد و از ویروس‌ها حفظ شود. شجره طیبه بسیج مصداق آیه ۲۴ و ۲۵ سوره ابراهیم(س) است که می‌فرماید:" أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ. تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ. " آيا نديدى خدا چگونه مثل زده سخنى پاك كه مانند درختى پاك است كه ريشه‏‌اش استوار و شاخه‏‌اش در آسمان است. ميوه‏‌اش را هر دم به اذن پروردگارش مى‏‌دهد و خدا مثلها را براى مردم مى‌زند شايد كه آنان پند گيرند.

پاداش بسیجی:

بسیجی لشکر مخلص خداست و خالصانه برای خدا کار می‌کند. بنابراین، از دنیادوستی، خودپرستی، خودمداری و ثروت‌اندوزی به دور است. بسیجی به آیه " فَمَن يَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ خَيرًا يَرَهُ: زلزال، ۷" باور قلبی داشته و به خدا حُسن ظن دارد. دست‌درازی‌ها به بیت‌المال ناشی از شرک پنهان است. هرکس در هر اداره، نهاد، سازمان و هر پست و مقام و جایگاهی می‌تواند روحیه بسیجی داشته‌باشد.

ارکان بصیرت بسیجی؛

خداشناسی، خودشناسی، شناخت زمان و نیازهای زمانه  و شناخت دوستان و دشمنان یعنی آسیب‌شناسی، چهار رکن بصیرت است. "العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس: شبهات و نادانی‌ها به کسی که عالم به زمانه باشد هجوم نمی‌آورد."(تحف‌العقول، صفحه ۳۵۶)

ارتباط میان صنوف بسیجی: اقشار مختلف بسیج با یکدیگر تعامل و ارتباط دارند؛ تا از ثمرات فعالیت یکدیگر بهره‌مند شوند. ضرورت دارد اقشار مختلف اعم از بسیج پزشکان، بسیج اساتید، نخبگان، صنعتگران و بقیه اقشار، تعاملات بیش‌تری داشته‌باشند تا به پیشرفت کار یکدیگر بیش از پیش کمک کنند.

نقش استاد بسیجی؛

 استاد بسیجی، فرمانده عرصه جهاد فی‌سبیل‌الله است. حضرت امام خمینی(ره) در متن وصیت‌نامه خود، ۳۳مرتبه به نقش دانشگاه‌ها و اساتید در مقدرات كشور اشاره کرده‌اند.

مهم‌ترین نقش‌های اساتید به این شرح است:

۱- منش و رفتار استاد بسیجی، الگوی تربیتی برای انسان‌سازی است. استاد می‌تواند یک کلاس و یا یک مجموعه بزرگتر را به افرادی متدین، متحول کند که ارزش این تحول فکری و معنوی از پیشرفت علمی بالاتر است. نیازی نیست استاد مدرس معارف اسلامی و یا دروس انسانی باشد؛ بلکه استاد می‌تواند با استفاده مناسب از یک آیه قرآن و اشاره به صنع پروردگار، در دل دانشجو  تحول معنوی ایجاد می‌کند.

۲- تقدیم تمام توانایی‌های خود به میدان عمل در راه آرمان‌های نظام، بدون بی‌تفاوتی و یا محافظه‌کاری:

الف- پیشگامی در علم؛ مانند نوآوری، فناوری، خلاقیت و ابتکار.

ب- شجاعت در عرصه‌های دینداری، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی.

۳- جلوگیری از یأس و ناامیدی دانشجویان نسبت به خودشان و آینده ایران.

۴- ایجاد بصیرت در مجموعه دانشگاهیان.

۵- استاد بسیجی، نماد مقاومت در برابر ناحق، استکبار و ظلم است؛ اما این روحیه، مقام علمی او را محدود نمی‌کند.

۶- استاد بسیجی بر اساس بصیرت خود، آماده برآوردن نیاز‌های انقلاب از هر نوعی و در هر عصر و مکانی است:

الف- سرآمدی استاد بسیجی بر اساس بصیرت در حوزه اخلاقیات، زیرا مردم از استاد بسیجی توقع بیشتری دارند.

ب- ارائه مقالات در نشریات" بسیج اساتید" و دیگر نشریات انقلابی برای روشنگری بیش‌تر در جامعه.

ج- رسالت بسیج در زمینه فعالیت در فضای سایبری به دلیل تهدید نرم دشمنان در این فضا، هدایت و سازماندهی وبلاگ‌نویسی دینی و تعامل‌بخشی اسلامی با هدف نشر ارزش‌های انقلاب اسلامی و رفع شبهات و هویت‌بانی از اصالت اسلامی و ایرانی.

د- ایجاد فضای مناسب و مطلوب در محیط سایبری برای مقابله با عملیات روانی دشمن و گروه های افراطی.

سخن آخر

بسیجی، خاکی پوشِ روشن ضمیری است که با عزمی راسخ، گامی استوار و اراده‌ای آهنین پنجه در پنجه اهریمنان درون و برون انداخته‌است، زیرا بسیجی بنده وارسته‌ای است که همه چیز را در رضایت خدا می‌داند.

 

اَلسَّلامُ عَلی عِبادِ اللَّه الصّالِحینَ

 

 

منبع: روابط عمومی بسیج اساتید استان قزوین

ارسال نظرات