جوانگرائی به عنوان یک اصل برآمده از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی قابلیت تبدیل شدن به یک گفتمان اجتماعی در ایران را دارد، گفتمان جوانگرائی برآمده از یک مسئله شناسی دقیق و عالمانه است که قابلیت پوشش بسیاری از مسائل اصلی کشور را دارد.
کد خبر: ۹۱۹۹۰۳۳
|
۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی از اراک؛  عقلانیت یکی از الزامات کار سیاسی است، فعالیت‌های سیاسی در دنیای پیچیده امروز بدون پشتوانه عقلانی به سرانجام مطلوب نخواهد رسید، کار تشکیلاتی در عرصه سیاسی یکی از توصیه‌های عقلانی به کسانی است که می‌خواهند در این عرصه نقش آفرینی کنند،اما بر انجام کار تشکیلاتی نیز الزاماتی حاکم است که از سوی بازیگران و نقش آفرینان باید رعایت  شود.

 کار تشکیلاتی بدون داشتن گفتمان راه به جائی نخواهد برد، به نظر می‌رسد جریان انقلابی در عرصه‌های حساس سیاسی کشور برای جلب اعتماد عمومی ضمن آنکه نیازمند کار تشکیلاتی منسجم است نباید از گفتمان سازی و ترویج آن غافل شود.
جوانگرائی به عنوان یک اصل برآمده از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی قابلیت تبدیل شدن به یک گفتمان اجتماعی در ایران را دارد، گفتمان جوانگرائی برآمده از یک مسئله شناسی دقیق و عالمانه است که قابلیت پوشش بسیاری از مسائل اصلی کشور را داشته و می‌تواند با تزریق روحیه امید و بسط مقوله امید اجتماعی، استعدادها و توانمندی‌های موجود کشور را در مسیر حل مسائل کشور بسیج کند.

ایده و نظریه نظام انقلابی به عنوان نظریه مسلط بر بیانیه گام دوم و همچنین ایده تشکیل دولت جوان مومن انقلابی هر دو دارای یک دال مرکزی به نام جوانگرائی هستند که خود اثبات کننده این مقوله و قابلیت و ظرفیت بالای آن برای تبدیل شدن به یک گفتمان است.

انقلاب اسلامی به همت جوانان نسل اول و دوم، مسیر چهل ساله‌ای را طی کرده که ادامه این مسیر منوط به حضور نسل سوم انقلابی است که بتواند این مسیر ناتمام را با همت، هوشیاری و سرعت عمل و ابتکار خود طی کند و طی این مسیر ناهموار با ویژگی‌های فوق جز از عهده نسل جوان بر نمی‌آید و هیچ شانه‌ای جز شانه جوان‌های انقلابی توان حمل این بار سنگین مسئولیت را ندارد، لذا گفتمان جوانگرائی برای انقلاب اسلامی یک مقوله حیاتی است که در صورت غفلت و نادیده گرفتن آن، خسارت های قابل توجهی به کلیت انقلاب اسلامی وارد خواهد شد و در بهترین حالت فرایند تحقق تمدن نوین اسلامی را به تاخیر خواهد انداخت.

دوران پیش روی ایران اسلامی میدان سخت و نفس‌گیری خواهد بود که منازعات و تقابل‌های گفتمانی به اوج خود خواهند رسید و پیروزی و کسب موفقیت برای مردم و نظام اسلامی در این میدان سخت تنها از عهده یک مجموعه جوان مومن دانا بر می‌آید و پویائی و امید، رمز سربلندی در این میدان‌های سخت است و این دو کلید واژه رمزگون جز در گفتمان جوانگرائی یافت نخواهد شد.

گفتمان جوانگرائی باید در دستور کار دلسوزان و دغدغه‌مندان کشور قرار گیرد و با استدلال و برهان و بیان تجربیات داخلی و بین المللی نشان داد که تغییر وضع موجود و عبور از چالش‌های پیش رو و حرکت به سمت افق‌های روشن جز از مسیر جوان سازی مدیریت کشور و البته جوان سازی اندیشه‌ها و ایده‌ها عبور نخواهد کرد.

تسلط مدیریت خسته، بسته، نشسته در بخش‌های اجرائی و قانون گزاری، کشور را در حالت رکود و سکون قرار داده و توان حمل این مجموعه عظیم را به سمت اهداف و آرمان‌ها ندارد، تفکرات، اندیشه‌ها و روحیات فشل و فسیل شده در این بخش‌ها مانع از تزریق روحیه نشاط و امید به جامعه شده است و نسل جوان را علی رغم همه داشته‌ها و ظرفیت‌هایش به اغما برده است.

انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی میدانی برای معرفی گفتمان جوان‌گرائی است،گفتمانی که روحیه نقد و پرسشگری و مطالبه‌گری منطقی و عالمانه را در دستور کار خود قرار داده است و ضمن پرسشگری از گذشته، فهم خود را از وضع موجود بیان و امید را برای ساختن آینده‌ای روشن به جامعه ایرانی تزریق خواهد کرد.

مقام معظم رهبری در این خصوص می‌فرمایند:"جوان باید مطالبه کند، باید احساس کند که این مطالبه سودمند است، ثمربخش است؛ و تشویق بشود بر این مطالبه و باید احساس کند که او فقط مسئولیتش طرح سؤال و پرتاب کردن یک شعار نیست، که بگوید خوب، ما کار خودمان را کردیم؛ نه، پیگیری کردن، مطالعه کردن، درباره‌ی مسئله اندیشیدن، آن را پخته کردن، راهِ کارِ اجرائی را برای آن جستجو کردن، برای طرحش با مراکز دست‌اندرکار و مجری تلاش کردن و فعالیت کردن و بالاخره خود وارد میدان کار شدن، اینها جزء وظایف و تکالیف جوان ماست که این را هم بایستی جوان ما درک کند؛ در کنار آن مطالبه و طلبگاری و مدعا داشتن که عرض کردیم."( بیانات در دیدار دانشجویان نخبه و نفرات برتر کنکور و فعالان تشکل‌های سیاسی فرهنگی دانشگاه‌ها‌،۱۳۸۶/۰۷/۱۷)
گفتمان جوان گرائی اثبات خواهد کرد که با نسل گذشته تفاوت دارد اما ستیز و تقابل ندارد،گفتمانی که گذشته خود را نفی و انکار نخواهد کرد و به آن تعلق خاطر خواهد داشت اما در آن باقی نخواهد ماند و به سمت تمدن سازی نوین اسلامی حرکت خواهد کرد.

گفتمان جوانگرائی با همه قدرت در برابر گفتمان یاس و ناامیدی ایستادگی و خودنمائی خواهد کرد و اثبات خواهد کرد که انقلاب اسلامی بن بست نداشته و نخواهد داشت.

نسل‌های اول و دوم انقلاب که 4 دهه بر مسندهای مختلف کشور تکیه داده‌اند و یا در حال حاظر در پشت صحنه در حال هدایت و راهبری هستند باید بدانند که امید اجتماعی به عنوان نیاز مبرم جامعه ایرانی در گرو دیده شدن همه ظرفیت‌هاست و در این بین دیده شدن جوان‌ها بر همه چیز ارجح است.

ارتباط‌گیری با جوانان و به حساب آوردن آنها در معادلات سیاسی و اجتماعی یعنی عبور از چالش‌های موجود و آینده کشور، جوانان در صورت دیده شدن و به رسمیت شمرده شدن ظرفیت‌هایشان برای تغییر، در آبادانی و پیشرفت کشور حماسه سازی خواهند کرد.

جوانان، کارآمدترین و مطمئن‌ترین قشر برای حراست از آرمان‌ها و هویت انقلاب اسلامی هستند و ما امروز در شرایطی به سر می‌بریم که به شدت نیازمند چنین قشر پیشروئی در حراست از انقلاب اسلامی هستیم.
"برای اینکه ما بتوانیم به آینده‌های مطلوب برسیم، احتیاج به نسل جوان باهمت پرانگیزه‌ی مومن تلاشگر کاردان راه‌بلد داریم."(بیانات در دیدار دانشجویان نمونه‌ و نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی ۱۳۸۵/۰۷/۲۵)
جوان تراز انقلاب اسلامی، جوانی آینده ساز است و خود را در برابر تحولات و تغییرات نه تنها منفعل نمی بیند بلکه در مرحله حل مشکلات هم متوقف نمی‌شود بلکه دست به ساختن آینده می‌زند.

جوان انقلاب اسلامی باید مستقل، تلاشگر، نوآور و خلاق باشد و به آینده امیدوار و این امیدواری را به جامعه تزریق کند، جوان انقلابی باید بداند که اگر چه چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد اما ما تا رسیدن به قله‌ها راه درازی در پیش داریم و باید برای رسیدن به قله‌ها تلاش کنیم و امیدوار باشیم."ما پیشرفت داشته‌ایم و در این ریزش و رویشی که نظام اسلامی دارد، مجموعاً رویش ما از ریزشمان بیشتر بوده است و پیش رفته‌ایم؛ علاوه بر اینکه در میدانهای گوناگون پیشرفتهای زیادی داشته‌ایم. ولی همچنان کار در ابتدای خود قرار دارد؛ ما اولِ راهیم؛ ما ابتدای راهیم".(همان)

*************

عباس خسروانی

*************

انتهای پیام/

ارسال نظرات