دکتر یونسی گفت:باتوجه به اتفاقات اخیر درسال های قبل و ماه گذشته شاهد یک وضعیت رکود تورمی عمیق در سطح جامعه به خصوص بخش های اقتصادی بودیم.
کد خبر: ۹۱۹۹۲۶۴
|
۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی دکتر علی یونسی استادبرجسته دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو اختصاصی باخبرگزاری بسیج استان  گفت:قبل از سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت ،شاهدوضعیت رکود تورمی  بودیم که نرخ تورم درآن درحال کاهش بود.

وی افزود:طبق آماربانک مرکزی درسال گذشته از تورم52/10درصدی عبورکردیم و به 35درصد تورم دراوایل سال98 رسیدیم اما هم زمان با این تورم که ناشی از آزادسازی قیمت ارز بود تولید دچارشوک شد و محدودیت های تولید زمینه شوک متقابل برای صادرات را به همراه داشت.

دکتریونسی بااشاره به اینکه کشور شاهد کاهش نرخ تورم و از بین رفتن  آن به صورت تدریجی بود گفت:دربخش های مختلف به ویژه بازار که مردم مستقیما باآن ارتباط دارند مسیر های جدید بانرخ های جدید درحال شکل گیری بود که دراین حین افزایش ناگهانی وبدون مقدمه بنزین شوک محکمی باتاثیرات منفی به بارآورد.

استادبرجسته دانشگاه تصریح کرد:یک بخش این تصمیم ناگهانی و ضربتی تاثیرمنفی برانتظارت عقلایی مردم بود،مردم دائما خودشان را باوضعیت موجود می سنجند و تطبیق می دهند و برمبنای نگاه بلند مدت اقدام به برنامه ریزی زندگی خود می کنند.

وی سهمیه بندی بنزین به این شیوه را یک اقدام غافگیرانه و شوک دهنده به بخش های مختلف اقتصادی و عموم مردم دانست وگفت:این تصمیمات ضربتی تاثیرمستقیم بر مردم دارد و شوک محکمی برزندگی جاری مردم خواهدداشت و روند اقدامات فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران را تحت تاثیر قرارداد.

دکتریونسی بااشاره به اینکه این تصمیم فوری و شوک آور رکود تورمی رادربخش های مختلف  تعمیق داد گفت:مردم درآستانه فرارسیدن سال جدید بودند و زندگی خود رابرمبنای شرایط کنونی برنامه ریزی می کردند که این اقدام  زندگی مردم را دگرگون کرد .

کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد:باید انتظارات عقلایی مردم را درنظرگرفت،درصورت افزایش هزینه های حمل ونقل به مراتب درخصوص افزایش  قیمت اجناس دیگر و خدمات عمومی تاثیرمستقیم خواهدگذاشت.

وی خاطرنشان کرد:شاید توانست  در دورهکنونی باافزایش حامل های انرژی به ویژه بنزین به صورت موقتی و با نظارت های شدید برای مقطعی قیمت ها راکنترل کرد اما دائمی نخواهدبود وباید شاهد کاهش سطح و توان  اقتصادی مردم در بخش های مختلف باشیم.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات