مسئول ستاد مرکزی اعتکاف قم گفت: ششمین جشنواره جامع بین‌المللی اعتکاف در موضوعات علمی، ادبی و هنری در قم برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۱۹۹۴۱۸
|
۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱

حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا تکیه‌ای  در نشس در گفتگو با روابط عمومی سازمان بسیج هنرمندان عنوان کرد: ششمین جشنواره جامع بین‌المللی اعتکاف در موضوعات علمی، ادبی و هنری در قم برگزار می‌شود، این جشنواره به صورت غیرمتمرکز در دیگر مراکز نیز برگزار خواهد شد که از آن جمله در دانشگاه تهران است.

وی اظهار کرد: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا بهمن‌ماه سال جاری به دبیرخانه جشنواره در قم ارسال کنند؛ آثار برتر نیز پس از داوری همزمان با ایام برگزاری اعتکاف در قالب جشنواره در سال 99 معرفی می‌شود.

تکیه‌ای بیان کرد: شعر، داستان، قطعه ادبی، کتاب، مقاله، پایان‌نامه، فیلم کوتاه، مستند، عکس از جمله قالب‌های مهم جشنواره است و در نهایت از 33 اثر برگزیده تجلیل می‌شود.

وی گفت: تاکنون 5 دوره از جشنواره اعتکاف در طول 8 سال برگزار شده که از جشنواره سوم به بعد به صورت بین‌المللی بوده است.

مسئول ستاد مرکزی اعتکاف قم عنوان کرد: در جشنواره پنجم 2 هزار و 144 اثر دریافت شد که در این میان 300 اثر از خارج از کشور بود.

وی اظهار کرد: ما در جشنواره‌های گذشته آثار زیادی دریافت کرده‌ایم و 200 کتاب و جزوه از محتوای آثار به دست آمده است، ضمن اینکه 21 اثر فاخر در طول این سال‌ها در موضوع اعتکاف تولید شده است.

تکیه‌ای بیان کرد: از اهداف مهم جشنواره دمیدن روح معنویت در جامعه، ماندگاری فرهنگ غنی اعتکاف با استفاده از ابراز هنر و امتداد سنت ناب اسلامی اعتکاف و ترویج آن در جامعه دینی و ایجاد عرصه‌ای برای هنرمندان و نویسندگان برای خلق آثار معنوی و آسیب‌زدایی از سنت اعتکاف و احیای سنت‌های صحیح اسلام با الگوی از سنت اعتکاف است.

وی اظهار کرد: تدوین کتب و مقالات از آثار مهم در طول ۵ دوره از دستاوردهای مهم جشنواره است و در این‌باره موفق شده‌ایم موسوعه اعکتاف در ۵ جلد را تدوین کنیم.

مسئول ستاد مرکزی اعتکاف قم خاطرنشان کرد: در طول 5دوره، از 79 ملیت جهان، آثار گرانقدری دریافت شده است، ضمن اینکه بانک جامع اطلاعات ۲۷ هزار فرهیخته ادبی در کشور در ستاد مرکزی اعتکاف به ثبت رسید است.

وی بیان کرد: مراسم پر فیض اعتکاف هر ساله در 6هزار مسجد در کشور با حضور بیش از 800هزار نفر برگزار می‌شود و در 80 کشور نیز با الهام‌گیری از ایران، چنین آئین با شکوهی برگزار می‌شود به طوری که در مرکز اسلامی لندن بیش از 3 هزار و در هامبورگ آلمان بیش از 1400 نفر، معتکف می‌شوند.

تکیه‌ای عنوان کرد: در اعتکاف، جریان خوبی برای حضور جوانان و نوجوانان در برنامه‌های فرهنگی و معنوی شکل گرفته است و شخصیت‌های حوزوی و بزرگان دین در این جلسات حضور می‌یابد.

وی گفت: ماهیت جریان اعتکاف، اخلاق است و هر سال محورهایی با موضوعات اخلاقی ارائه می‌شود و اعتکاف از نظر علمی و عملی مورد پیگیری است.

گفتنی است علاقه مندان می توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره به آدرس قم، بلوار ۴۵ متری شهید صدوقی، کوچه ۵۶، پلاک ۲۵ واحد یک، دفتر شورای هماهنگی تبلغیات اسلامی ارسال کنند

ارسال نظرات