خبرهای داغ:

اعتراضات لبنان و نفوذی‌های تخریب‌گر

بررسی تحولات روزهای اخیر لبنان حاکی از شدت گرفتن اقدامات عناصر نفوذی در اعتراضات این کشور از یک سو و سوء استفاده سفارت آمریکا از شرایط به وجود آمده برای اجرای برنامه های خود از سوی دیگر است.
کد خبر: ۹۱۹۹۵۴۴
|
۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، لبنان که از ماه ها قبل شاهد آغاز اعتراضات مردمی علیه اوضاع بد اقتصادی و شرایط معیشتی بوده و به دنبال آن سعد الحریری نخست وزیر این کشور از سمت خود استعفا داده، روزهای گذشته شاهد آرام تر شدن اوضاع نسبت به قبل بود اما طی دو شب گذشته این اعتراضات مجددا اوج گرفت و درگیری های خشونت باری را میان معترضان در بیروت و نیروهای امنیتی رقم زد.

این درگیری میان نیروهای ضدشورش لبنان با معترضان در مرکز شهر بیروت دست کم دهها مصدوم برجای گذاشت. نیروهای ضد شورش لبنان با تعقیب معترضانی که برای دومین شب پیاپی در منطقه ای نزدیک به پارلمان لبنان دست به تجمع اعتراضی زده بودند، به سوی آنان گاز اشک آور شلیک کردند که در پی آن، دهها تن مصدوم شدند.

این درگیرها، خشونت آمیزترین ناآرامی ها در پایتخت لبنان از زمان شروع اعتراضات در این کشور (هفدهم اکتبر) به شمار می رود. سازمان دفاع مدنی لبنان اعلام کرد که تاکنون ۴۶ نفر مجروح را تحت مداوا قرار داده و ۱۴ تن دیگر را به بیمارستان منتقل کرده است. بنابر گزارشها، این درگیریها در ساعات پایانی یکشنبه شب در یک منطقه تجاری در بیروت به اوج خود رسید و نیروهای ارتش برخی خیابانها را مسدود کردند.

به گفته نیروهای امنیت داخلی لبنان، شلیک گاز اشک آور در واکنش به پرتاب سنگ و وسایل محترقه از سوی معترضان که به زخمی شدن چندین مأمور انجامید، صورت گرفته است. نیروهای امنیت داخلی لبنان در یک پیام توئیتری از مردم خواستند تا خیابانها را ترک کنند.

در همین حین، منابع لبنانی از ادامه ناآرامی ها در شمال این کشور و به آتش کشیدن دفاتر دو حزب خبر دادند. بر اساس این گزارش، افراد ناشناس یک دفتر وابسته به جریان ملی آزاد و یک دفتر وابسته به جریان المستقبل را در عکار در شمال لبنان به آتش کشیدند.

این منابع بیان کردند: افراد ناشناس پس از شکستن شیشه های درب پشتی  وارد دفتر جریان المستقبل در شهر خریبه الجندی شدند و آن را به آتش کشیدند. همچنین دفتر جریان ملی آزاد هم در  منطقه جدیده الجومه در عکار به آتش کشیده شد.

آنچه که در حوادث دو شب گذشته در لبنان کاملا محسوس است، حضور عناصر نفوذی و تخریب گر در میان معترضان مسالمت جو به شمار می رود به طوریکه حتی ریا الحسن وزیر کشور دولت پیشبرد امور لبنان در این خصوص هشدار داده است. بعد از شدت گرفتن درگیریهای شب گذشته بود که الحسن تاکید کرد که نفوذی‌ها، درگیری‌هایی را بین معترضان و نیروهای امنیتی ایجاد کرده اند و بیم آن می‌رود که برنامه‌ای برای تحت تاثیر قرار دادن رایزنی‌های پارلمانی مربوط به انتخاب نخست وزیر وجود داشته باشد.

این مقام لبنانی، معترضان مسالمت‌جو را به ترک تجمعات در مرکز بیروت و میدان‌های مختلف دعوت و بر آمادگی خود برای گفتگو با تظاهرات کنندگان لبنانی تاکید کرد.

علاوه بر آنکه متشنج شدن اوضاع در کشورهای منطقه از جمله لبنان و عراق همیشه برای عناصر نفوذی جذاب بوده و شرایط را برای حضور آنها در تجمعات و مراکز اعتراض فراهم می کند تا دست به آشوب و تخریب اموال عمومی بزنند سفارتخانه های آمریکا در این کشورها نیز همزمان با اوج گرفتن اعتراضات با صدور بیانیه هایی نه تنها از این افراد حمایت کرده بلکه از نیروهای امنیتی آن کشورها در برخورد با افراد مذکور انتقاد می کند.

اما اینبار، سفارت آمریکا که اوضاع داخلی لبنان را در هاله ای از هرج و مرج و ناامنی دیده و از سوی دیگر متوجه شده که نگاه ها به سمت اعتراضات و رایزنی ها برای تشکیل کابینه جدید جلب شده و دست به برنامه ریزی برای یک اقدام دیگر زده است.

نقشه سفارت آمریکا این بار بر روی فراری دادن یک جاسوس صهیونیست از لبنان متمرکز شده است. در همین خصوص روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی تاکید کرد که سفارت آمریکا در بیروت برای فراری دادن عامر الفاخوری یکی از جاسوس های رژیم صهیونیستی از لبنان تلاش می کند.

بر اساس گزارش این روزنامه، سفارت آمریکا در بیروت به شدت و به شکلی محرمانه تلاش می‌کند الفاخوری معروف به قصاب الخیام را از لبنان فراری دهد. در همین راستا آمریکایی‌ها اخیرا الفاخوری را به بهانه اینکه به بیماری سرطان مبتلا شده به بیمارستان «اوتیل دیو» منتقل کردند و می‌گویند او باید برای ادامه درمان به خارج منتقل شود.

این در حالی است که به گفته منابع الاخبار و بر اساس داده‌های پزشکی الفاخوری اصلا به سرطان مبتلا نیست. در خصوص جنایات عامر الفاخوری فرمانده نظامی زندان مخوف و مشهور «خیام» در زمان اشغالگری رژیم صهیونیستی در لبنان همین بس که بگوییم وی به قصاب الخیام معروف است.

از سوی دیگر، سفر پی در پی مقامات آمریکایی به لبنان در شرایط کنونی با هدف تأثیر گذاری بر روند رایزنی ها در خصوص تشکیل کابینه جدید و تعیین نخست وزیر انجام می شود. یکی از این مقامات، دیوید هیل دستیار وزیر خارجه آمریکا است که سفر آتی وی به لبنان باعث واکنش گروه های مختلف در انی کشور از جمله مسئولان حزب الله شده است چرا که آنها معتقدند این سفرها، با هدف تحریک مردم لبنان و ریختن بنزین روی آتش فتنه داخلی انجام می شود.

این اقدامات آمریکا در حالی صورت میگیرد که بنا به گفته و نظر بسیاری از کارشناسان بین المللی، واشنگتن به دنبال تجزیه عراق و لبنان از طریق سوء استفاده از شرایط متشنج این کشورها و حضور عناصر نفوذی برای منحرف کردن مسیر اعتراضات است.

در هر صورت باید گفت که مقامات کشورهای منطقه به ویژه لبنان و عراق باید نسبت به تحرکات و نقشه های سفارتهای آمریکا در این کشورها که هر بار همزمان با شدت گرفتن اعتراضات رنگ تازه ای به خود می گیرد کاملا هوشیار بوده و در راستای ناکام گذاشتن این نقشه ها حرکت کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار