خبرهای داغ:
دعوت از جوانان همقدم و همدل با انگیزه و خوشفکر برای اعتلای جامعه ایران در گام دوم انقلاب است.
کد خبر: ۹۱۹۹۵۵۰
|
۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، در حالی دومین روز از هفته پژوهش را پشت سر می گذاریم که در بسیاری از مراکز آموزشی و تولید علم مخصوصا دانشگاه ها و مراکز دانش بیناین نمایشگاه ها و کنفرانس ها و همایش های زیادی در خصوص اهمیت پژوهش، تولید علم، دست یابی به علم های روز با ارائه دستاوردهای حوزه های مختلف پژوهشی و علمی برگزار می شود در حالیکه این مراکز مخصوصا مراکز دولتی کمترین اقبال را به نگاه منتقدانه در حوزه پژوهش اختصاص داده اند.

این مقوله در رشته هایی نظیر علوم انسانی و علوم قرآنی به مراتب بیشتر دیده می شود به طوری که می توان گفت: در این زمینه ها با حلقه گم شده ای به نام عدم خودباوری در تولید و پژوهش رو به رو هستیم هر چند که حوزه های علمیه و دانشکده های علوم انسانی هر سال فارغ التحصیلان زیادی را با ارائه پایان نامه ها و اخذ مدارک بالایی نظیر کارشناسی ارشد و دکتر روانه جامعه می کنند!

اگر چه در ایران اسلامی ظرفیت بالقوه بزرگی در پرورش نسلی نوین برای رسیدن به قله های پیشرفت بشری دارد. رهبر معظم انقلاب از همه آحاد جامعه خصوصا جوان با انگیزه و خوشفکر دعوت کرده اند تا برای اعتلای جامعه ایران در گام دوم انقلاب با یکدیگر همقدم و همدل شوند. در این حیطه قطعا پژوهشگران سر ستون این حرکت عظیم مردمی و امید بخش برای رسیدن به پیشرفت و توسعه پایدار خواهند بود.

جوانان ایران اسلامی فعل توانستن را در حوزه های مختلف صرف کرده‌اند. پژوهش نیز یکی از حوزه‌های مبنایی و اساسی است که پژوهشگران جوان و با تجربه کشورمان توانسته‌اند قله های پیشرفت را در آن یکی پس از دیگری طی کنند.

کشوری جاده پیشرفت را به خوبی طی می کند که از دانش روز به خوبی استفاده کند. تاریخ گواه آن است که هر جامعه که نتوانسته در کورس رقابت علمی و پژوهشی همسطح دیگر جوامع حرکت کند، راه اضمحلال و وابستگی را طی کرده است.

آنچه امروز سبب می شود تک تک آحاد جامعه فرزند زمانه خویش باشند و بتوانند پا به پای هم در اعتلای کشورمان گام‌های بلند و اساسی بردارند، استفاده از دانش روز است. دانشی که قطعا پژوهشگران و دانش اندوزان می توانند به شریان های زندگی در کشورمان تزریق کنند.

دغدغه پژوهشگران امروز ایران اسلامی نیز همین موضوع است. اقوال و سخنان حکمت ‌آمیز گذشتگان نیز تاکید بر این نکته مهم بوده است؛ دانشی سودمند و پربار است که در کار تولید و پیشرفت جامعه مورد استفاده قرار گیرد. همانطور که عالم بی‌عمل چون درخت بی‌ثمر و گنجی است که انفاق نمی‌شود، دانشی که برای پیشرفت و اعتلای انسان به کار گرفته نشود چون چراغی است که در کنج خانه خاموش مانده و راهی را روشن نمی کند.

ایران اسلامی ظرفیت بالقوه بزرگی در پرورش نسلی نوین برای رسیدن به قله های پیشرفت بشری دارد. رهبر معظم انقلاب از همه آحاد جامعه خصوصا جوان با انگیزه و خوشفکر دعوت کرده اند تا برای اعتلای جامعه ایران در گام دوم انقلاب با یکدیگر همقدم و همدل شوند. در این حیطه قطعا پژوهشگران سر ستون این حرکت عظیم مردمی و امید بخش برای رسیدن به پیشرفت و توسعه پایدار خواهند بود.

صد حیف که برخی از پژوهشگران در گرداب رقابت های کاذب علمی و مدرک گرایی گرفتار آمده اند و بوروکراسی اداری مانند بسیاری از حوزه های دیگر سد راه اعتلای این حوزه شده است. مقاله نویسی و مدرک گرایی برای رسیدن به مدارج بالای علمی در کشورمان ذیل دیوانسالاری علمی و آکادمیک در کشورمان متاسفانه به بلای بزرگی در حیطه پژوهشگری تبدیل شده است.

رهبر معظم انقلاب یکی از مهمترین سرفصل های قدم نهادن به گام دون انقلاب را علم و پژوهش عنوان کرده اند و بر آن به طور ویژه تاکید فرموده اند و این موضوع بار بیشتری بر روی دوش تلاشگران عرصه دانش اندوزی و پژوهشگری می اندازد که سعی و تلاش خود را فزونی داده و کشورمان را برای دوره ای پر از برکت علمی و سعادتمندی حاصل از آن در حوزه های مختلف رفاهی، تولیدی، اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی و .... آماده سازند.

رسیدن به اقتصاد دانش بنیان از جمله راه هایی است که باید در این مسیر پر افت و خیز طی شود و پژوهشگران بایستی در این حیطه با توجه به اینکه مشکلات کشور نیز در حوزه اقتصاد نهفته است و رابطه پیچیده و تاثیرگذاری بر سایر حوزه های اخلاقی وا جتماعی و ... دارند، متمرکز شوند. برای این مهم ما نیازمند دانش، تکنولوژی و نیروی کار ماهر و دانشمند هستیم که خوشبختانه چنین ظرفیتی در کشور وجود دارد و بایستی در این راستا همه نیروها به طور مستمر متمرکز شوند.

 

ارسال نظرات