همایش وحدت حوزه و دانشگاه و گرامیداشت سالروز شهادت شهید دکتر مفتح در قم+ تصاویر

همایش وحدت حوزه و دانشگاه و گرامیداشت چهلمین سالروز شهادت شهید دکتر مفتح با حضور جمعی از مسئولان و روسای دانشگاه‌های استان روز چهارشنبه ۲۷ آذر در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد.
کد خبر: ۹۲۰۰۴۶۸
|
۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، همایش وحدت حوزه و دانشگاه و گرامیداشت چهلمین سالروز شهادت شهید دکتر مفتح به همت بسیج دانشجویی دانشگاه قم و با حضور جمعی از دانشجویان، اساتید و روسای دانشگاه‌های استان و طلاب و فضلای حوزه برگزار شد.
در این همایش، ابتدا حجت الاسلام والمسلمین دکتر دیرباز رئیس دانشگاه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری طی سخنانی با اشاره به سالروز شهادت دکتر مفتح به دست گروهک فرقان به چگونگی شکل گیری این گروهک منحرف اظهار داشت: رهبر این گروهک جوان ۲۰ ساله‌ای بود که چند صباحی هم در حوزه درس خوانده بود و علیرغم این معلومات اندک حوزوی تفسیر قرآن می‌کرد و گروهی را تشکیل داده بود و نتیجه این اقدامش این شد که بر اساس فهم اندک و سطحی خود بزرگانی همچون سرلشکر قرنی، شهید مطهری و شهید مفتح را به شهادت رساند.
همایش وحدت حوزه و دانشگاه و گرامیداشت سالروز شهادت شهید دکتر مفتح در قم+ تصاویر
 
وی افزود: اینکه کسی که در رشته‌ای به ویژه در حوزه مسائل دینی تخصص کافی پیدا نکرده و نظریه پرداز آن نشده و تنها مدت کوتاهی چند کتاب مطالعه کرده بیاید اظهار نظر کند و بر همان اساس توهمات خودش اقدامات عملی را آغاز کند مسئله‌ای خطرناک است.

رییس دانشگاه قم ادامه داد: از ویژگی‌های دیگر اینگونه افراد معمولا انعطاف ناپذیری آن‌ها در برابر اندیشه‌های صاحبنظران همان رشته است، زیرا این افراد به نوعی دگماتیسم می‌رسند و حاضر به برگشتن از اشتباهاتی که خود به آن رسیده اند، نیستند؛ اینان تواضع علمی نیز ندارند و حاضر نیستند استدلال‌های دیگران را بشنوند و دیدگاه خودشان را در معرض نقد قرار دهند.
 
همایش وحدت حوزه و دانشگاه و گرامیداشت سالروز شهادت شهید دکتر مفتح در قم+ تصاویر

حجت الاسلام دیرباز افزود: شاید بتوانیم این گروه‌ها را به خوارج صدر اسلام تشبیه کنیم، زیرا آن‌ها هم به یافته‌های خودشان از دین چنان پایبند بودند که حکم به کفر امیرالمومنین (ع) دادند و بر اساس این حکم حضرت را به شهادت رساندند.

وی تصریح کرد: اگر رفتار‌های کسانی که در حوزه‌های فکری و اندیشه‌ای وارد می‌شوند، از نوع رفتار‌های هیجانی باشد این خطر وجود دارد که به چنین نتایجی منجر شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع وحدت حوزه و دانشگاه و طرح سوالاتی در این زمینه گفت: اصولا مفهوم وحدت حوزه و دانشگاه چیست و چه تصوراتی را می‌توان از این مسئله داشت؟ راه‌های وحدت حوزه و دانشگاه و ضرورت و برکات و فواید و اثرات آن چیست؟

وی افزود: با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب باید بررسی کنیم الان در چه وضعیتی هستیم و این ایده که هم امام راحل و هم رهبر معظم انقلاب پیگیری می‌کنند تا کجا پیش رفته است.
 
در ادامه همایش دکتر داود گودرزی رئیس قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی و رئیس سابق سازمان بسیج دانشجویی کشور، عنوان کرد: اگر جامعه حوزوی در کنار دانشگاهیان به این نقطه اشتراک برسند که برای تحقق جامعه دینی و تمدن اسلامی دست به دست هم بدهیم، ابتدا باید نقش هر کدام را مشخص کنیم و نباید در کلیات و شعار‌ها متوقف شویم بلکه باید هر کدام از ما یک مسئله را حل کنیم و در عمل کار را شروع کنیم.
 
همایش وحدت حوزه و دانشگاه و گرامیداشت سالروز شهادت شهید دکتر مفتح در قم+ تصاویر

وی تاکید کرد: امروز بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز هم مشکلاتی وجود دارد مانند فساد، عدم وجود عدالت اجتماعی و مسئله معیشت مردم. من فکر می‌کنم اگر در این مقطع بخواهیم به اندیشه‌های امام (ره) برگردیم و از امام بپرسیم چرا جامعه ما دچار چنین مشکلاتی شده است دو نکته را در پاسخ می‌شنویم. در واقع محور اندیشه‌های امام روی دو پایه اساسی قرار دارد که امروز باید مسئلین را به وسیله آن‌ها محک بزنیم.
 
همایش وحدت حوزه و دانشگاه و گرامیداشت سالروز شهادت شهید دکتر مفتح در قم+ تصاویر

گودرزی گفت: نکته اول تاکید امام روی حضور حداکثری مردم در همه صحنه‌ها بود. این حضور برگرفته از اندیشه‌های غربی نبود، زیرا اسلام به ذات خود مردم سالار است و از ظرفیت‌های مردمی استفاده می‌کند. حضرت امام نیز چه از ابتدای نهضت چه در سال‌های پیروی انقلاب هر چه کرد با حضور مردم بود.

رئیس قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی در ادامه با اشاره به اینکه نکته دوم اندیشه امام استفاده از نسخه کامل اسلام ناب بود، خاطرنشان کرد:. در این نسخه عدالت اجتماعی، مبارزه با ظلم و فساد، پرهیز از اشرافیگری مسئولین، آزادی و پیشرفت با تعاریف الهی وجود داشت.

وی افزود: در طول این چهل سال مسئولین در سطوح مختلف بر اساس برداشت خودشان از اسلام هر کدام بخشی از این مفاهیم را دنبال کردند و طبق آن کار‌ها را جلو بردند. یعنی مقام اجرا را با مقام اندیشه اشتباه گرفتند و نقش خودشان را متوجه نشدند. گودرزی ادامه داد: در برخی مقاطع مسئولین اجرایی فهم خودشان از آزادی را پیگیری و در مقطع دیگر فهم خودشان از عدالت اجتماعی را دنبال کردند. یعنی نیامدند قانون اساسی و مبانی اندیشه‌های دینی را مطالعه کنند و تنها بر اساس یافته خود حرکت کردند؛ الان هم مثلا در زمینه مبارزه با فساد وقتی به برخی مسئولین گفته می‌شود باید داده‌ها و اطلاعات را شفاف سازی کنید و به مردم بدهید در برابر قانون مقاومت می‌کنند.
 
همایش وحدت حوزه و دانشگاه و گرامیداشت سالروز شهادت شهید دکتر مفتح در قم+ تصاویر

وی با بیان اینکه آنچه در قرآن و در سیره معصومین علیهم السلام در زمینه اداره جامعه دیده می‌شود مدل و امام است، گفت: یعنی رهبر در جامعه اسلامی تعیین کننده جهت‌ها و اولویت‌ها و چهارچوب هاست، اما تمام کننده نیست بلکه مردم و امت باید پای کار باشند. یعنی مَثَل امام مَثَل کعبه است که مردم باید اطراف او طواف کنند و او را تنها نگذارند.

رئیس قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: از سوی دیگر ما در اسلام دیکتاتوری نداریم و طبق قانون وظایف رهبری هم مشخص است وباید هدایتگری کند یعنی هم خودش رشد کند و هم جامعه و نخبگان را رشد بدهد. به همین دلیل است که مرتبا با مردم و دانشجویان و نخبگان جلسه می‌گذارند. میزان سرعت هم بستگی به حرکت مردم دارد. در سال‌های اخیر هم شاهد بودیم یک زمانی رهبر انقلاب درباره تمدن اسلامی و افق‌های انقلاب صحبت می‌کردند، اما اخیرا اغلب صحبت ایشان خطاب به مسئولین مسائل اولیه مانند رسیدگی به معیشت مردم است.

وی ادامه داد: در بحث مبارزه با فساد، رویکرد‌های ما دراین ۴۰ سال اشتباه بوده است، زیرا رویکرد پسینی داشته ایم و می‌خواستیم پس از اتفاق افتادن فساد با آن برخورد کنیم در صورتی که راه مبارزه با فساد رویکرد پیشگیری است. تجربه به ما ثابت کرد که با رویکرد پلیسی و قضایی چیزی حل نمی‌شود، زیرا فساد گلوگاه‌هایی دارد که باید جلوی آن‌ها را گرفت.
 
همایش وحدت حوزه و دانشگاه و گرامیداشت سالروز شهادت شهید دکتر مفتح در قم+ تصاویر

وی تاکید کرد: یکی از این گلوگاه‌ها عدم شفافیت در جریان یافتن پول، کالا و خدمات و جامعه است که موجب به وجود آمدن رانت می‌شود. مسئله دیگر اشکل در ساختار نهاد‌های نظارتی مانند دیوان محاسبات و حراست هاست. فرآیند‌های قضایی هم متاسفانه یا سخت و خشن و بازدارنده نیست به این دلیل هزینه فساد پایین است. از طرف دیگر در سیستم اداری نیز باید نقش افراد و کاغذبازی کم شود و در تصمیم گیری‌ها مسئله تقدم منافع ملی بر منافع شخصی و گروهی مدنظر قرار گیرد. همچنین بین اختیارات و مسئولیت‌ها در برخی نهاد‌ها تناسب وجود ندارد به طور مثال بانک مرکزی به بانک‌های خصوصی اجازه خلق پول‌های کلان می‌دهد که خود مسئله‌ای فسادآور است.

آیت الله عبدالکریم فرحانی نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این همایش اظهار داشت: یکی از مسائلی که در دنیای غرب مطرح است این است که دین اسلام که خاستگاه آن در شرایط ضعیف اقتصادی و جغرافیای خشک جزیره العرب بوده چگونه داعیه ایجاد تمدن دارد.
 
همایش وحدت حوزه و دانشگاه و گرامیداشت سالروز شهادت شهید دکتر مفتح در قم+ تصاویر

وی گفت: امروز برای ما نیز بررسی این سابقه تاریخی از تاریخ ادیان مهم است. ما در تاریخ اسلام تمدنی داریم که امام صادق علیه اسلام پایه گذار آن بودند در واقع این مقطع اولین مواجهه اسلام با غرب بود که حاصل آن دانشمندانی نظیر جابربن حیان بودند. مدل تمدنی امام صادق علیه السلام مدلی تربیتی بود و انقلاب تمدنی آن حضرت پشتوانه یک حرکت دقیق علمی قرار گرفت یعنی مهمترین بخش این انقلاب بخش تربیتی آن بود.
 
همایش وحدت حوزه و دانشگاه و گرامیداشت سالروز شهادت شهید دکتر مفتح در قم+ تصاویر

آیت الله فرحانی افزود: در انقلاب اسلامی هم عامل موفقیت امام (ره) استفاده از همین مدل تربیتی بود. در حالی که مرحوم آیت الله بروجردی و مرحوم آیت الله کاشانی زیرساخت‌های تاریخی و مهمی را برای انقلاب آماده کرده بودند، امام طلوع کرد که ویژگی‌های شخصیتی هر دو بزرگوار در او جمع شده بود و شرایطی به وجود آمد که امام در حوزه قم کرسی تدریس هزار نفره تشکیل داد. وقتی امام را تبعید کردند روش تربیتی و اندیشی دینی و انقلابی امام را بزرگانی مانند شهید مطهری در دانشگاه، شهید بهشتی در اروپا و آیت الله خامنه‌ای در خراسان بسط دادند.
 
همایش وحدت حوزه و دانشگاه و گرامیداشت سالروز شهادت شهید دکتر مفتح در قم+ تصاویر

وی ادامه داد: وقتی انقلاب‌ها پیروز می‌شوند معمولا دوران جهاد اکبر و مبارزه با دنیا طلبی آغاز می‌شود که در این دوران بسیاری دچار لغزش می‌شوند. رهبر انقلاب در پیام به دفتر تحکیم وحدت در سال ۷۴ به این مسئله اشاره کردند. در زمان پیامبر اسلام نیز وقتی موفقیت‌هایی به دست آمد و چرب و شیرین دنیا خود را نشان داد خطر لغزش هم بیشتر شد. رهبر انقلاب در آن پیام می‌فرمایند: غمگنانه باید گفت: حتی عدل علی، زهد علی، شجاعت و تدبیر علی هم نتوانست انقلاب صدر اسلام را نجات دهد. در واقع باید گفت: حتی عدل علی هم نتوانست موج مخرب دنیا طلبی در جامعه در آن دوران را مهار کند.
 
همایش وحدت حوزه و دانشگاه و گرامیداشت سالروز شهادت شهید دکتر مفتح در قم+ تصاویر

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: امروز در وحدتی که بین حوزه و دانشگاه شکل می‌گیرد باید شرایطی فراهم شود که این چالش جامعه مدیریت شود. وقتی رهبری می‌فرمایند ما می‌توانیم از این مرحله عبور کنیم یعنی حضور جوانان مومن می‌تواند خطر دوران جهاد اکبر را کم کند و جلوی دشمن را سد کند، زیرا مدل تمدنی اسلام تربیت نسلی است که بتواند بار اندیشه انقلابی را در این شرایط به دوش بگیرد و به مقصود برساند.
همایش وحدت حوزه و دانشگاه و گرامیداشت سالروز شهادت شهید دکتر مفتح در قم+ تصاویر
 
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار