معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان مرکزی گفت: هم‌اکنون ۱۵۰ سواد آموز برتر در استان داریم که به دوره های عالی دانشگاهی رسیده اند و برخی از آنها نیز از آموزش دهنده نهضت هستند.
کد خبر: ۹۲۰۰۹۲۷
|
۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۴

به‌گزارش بسیج خبرگزاری بسیج استان مرکزی از اراک؛ حسین میرزایی معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی امروز به مناسبت هفته نهضت سواد آموزی در جمع اصحاب رسانه به مناسبت روز سوادآموزی با اشاره به ۷ دی سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی به فرمان امام خمینی(ره) گفت: در طول این چهل سال در نهضت سواد آموزی اقدامات زیادی برای رشد و توسعه سواد و کاهش چشمگیر بی سوادی انجام شده است.

وی افزود: اگر می خواهیم جامعه ای رشد محور داشته باشیم باید بر روی افزایش سواد فعالیت کنیم و این نگاه سبب تشکیل نهضت سواد آموزی توسط امام خمینی(ره) بود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به اهداف بزرگ امام برای صدور فرمان تشکیل نهضت سواد آموزی بیان داشت: هدف بلند مدت آموزش سواد به اقشار مختلف جامعه و هدف بلند مدت برای ارتقای دانش و آگاهی بزرگسالان و نجات از فرهنگ وابستگی به استقلال از مهمترین اهداف بود که امروز به آنها دست پیدا کرده ایم.

وی با تشریح روز شمار هفته نهضت سواد آموزی گفت: یک دی سواد آموزی و رسانه، دو دی سواد آموزی، مشارکت و رونق تولید، سه دی سواد آموزی، مشارکت و فرهنگ کتابخوانی،چهار دی سواد آموزی و مسئولین، پنج دی سواد آموزی، فرهنگ ایثار و شهادت، شش دی سواد آموزی، فرهنگ نماز و انتظار و هفت دی سواد آموزی تجدید پیمان با آرمان های امام و رهبری روز شمار این هفته است.

میرزایی با اشاره به برنامه های مهم در هفته سواد آموزی بیان داشت: نشست با رسانه ها، برگزاری جلسات شورایی به ریاست استاندار مرکزی و در شهرستان ها با ریاست فرمانداران، تجلیل از فعالین سواد آموزی، مسابقات کتابخوانی و بازدید سواد آموزان از کتابخانه های استان، دیدار با مسئولین استانی، بازدید از بیت حضرت امام(ره) در خمین و تجلیل از شهید سواد آموزی در خمین، شرکت در نماز جمعه و سخنرانی در پیش از خطبه ها و دیدار با امام جمعه اراک و شهرستان ها از جمله برنامه های مهم این هفته است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی توانایی خواندن و نوشتن و انجام محاسبات ریاضی را تعریف سواد برای مرکز نهضت سواد رسانه ای خواند و افزود: کار سواد آموزی از جمله کارهای سخت و دشوار است چراکه علاوه براینکه متاسفانه هیچگونه آمار و اطلاعاتی از بی سوادان نداریم و شناسایی آنها سخت است.

وی ادامه داد: به دلیل سختی هایی که در بحث سواد آموزی وجود دارد می طلبد که همه دستگاه ها در راستای محو پدیده بی سوادی مشارکت فعال داشته باشند چراکه بدون مشارکت نمی توان این مسئولیت سنگین را به ثمر رساند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی با تاکید بر اینکه جامعه با سواد برای همه مفید خواهد بود، گفت: جامعه ای پویا و زنده است که در راستای ارتقای دانش خود بکوشد و لذا همه باید در این راستا تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه در طی این چهل سال انقلاب اسلامی در استان مرکزی نرخ سواد در مقطع سنی ۶ سال به بالاتر از ۴۱ درصد به ۸۷ درصد رسیده، گفت: این رشد ۴۶ درصدی بی نظیر است که می توان آن را دستاورد مهم انقلاب اسلامی برای ریشه کن کردن سواد محسوب کرد.

میرزایی نرخ سواد در جامعه شهری قبل از انقلاب را ۶۳/۴ درصد و امروز ۹۱/۸ درصدعنوان کرد و گفت: همچنین جامعه روستایی از نرخ ۳۲/۶ درصدی به ۷۴/۴ رسیده و همچنین در مردان از ۵۶ درصد  ۹۱/۱ درصد و زنان نیز از ۲۶/۵ به ۸۲/۸ رسیده است.

وی نرخ سواد برای گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال را قبل از انقلاب ۵۴ درصد دانست و گفت: این نرخ به ۹۶/۵ درصد رسیده که رشد ۴۲/۵ درصدی به همراه داشته که مردان این گروه سنی از ۵۲/۵۸ به ۹۷/۳ و زنان این گروه سنی از ۴۷ به ۹۵/۶ درصد رسیده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی با بیان اینکه در سه سال اخیر معاونت سواد آموزی با اراده ها و تلاش هایی که انجام داده توانسته از حجم ابلاغی خود فراتر عبور کند، گفت: با تفاهم نامه هایی که با دادگستری استان، سمن ها، نهاد کتابخانه ها، کمیته امداد، بهزیستی و سایر دستگاه ها انجام دادیم توانسته ایم دستاوردهای خوبی کسب کنیم که یکی از آنها مجازات جایگزین حبس است.

وی با اشاره به دوره های مختلف سواد آموزی و آمار تحت پوشش بیان داشت:در دوره اول که ۱۱۳۰ نفر ابلاغی بود ۱۱۵۹ نفر تحت پوشش قرار گرفت، در دوره تحکیم که ۱۹۵۰ نفر ابلاغی بود ۱۹۶۵ نفر تحت پوشش قرار گرفت، در دوره سواد آموزی ایرانی که ۲۲۱۹ نفر ابلاغی بود تا امروز ۱۳۰۹ نفر تحت پوشش قرار دادیم که تا پایان دی ماه فرصت دارد، در دوره اتباع ۴۴۸ و پناهندگان ۱۹ نفر ابلاغی بود که کاملا تحت پوشش قرار گرفتند.

میرزایی با بیان اینکه چالش نیروی انسانی در آموزش و پروش کار معاونت سواد آموزی را سخت کرده افزود: می طلبد مسئولین به این موضوع توجه جدی تری داشته باشند.

وی ادامه داد: طبق آماری که در سال ۹۵ از استان مرکزی اخذ شده اراک با نرخ ۹۷/۸ بالاترین و کمیجان با ۹۱/۹ پایین ترین نرخ سواد در استان مرکزی هستند.

وی با بیان اینکه طبق سرشماری سال ۹۵ تعداد ۳۹ هزار نفر بی سواد در استان مرکزی وجود دارد که این طبق اظهارات خودشان بوده گفت: استان مرکزی رتبه ۸ در کشور از نظر سواد را داراست که از میانگین کشوری نیز بالاتر است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به اینکه در استان مرکزی هم اکنون ۳ مرکز یادگیری وجود دارد افزود: با مشارکت شهرداری ۴ مرکز یادگیری به زودی افتتاح خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون ۱۵۰ سواد آموز برتر در استان داریم که به دوره های عالی دانشگاهی رسیده اند و برخی از آنها نیز از آموزش دهنده نهضت هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات