خبرهای داغ:

قم؛ استان پیشرو در برگزاری یادواره‌های شهدا

پیکر تنها شهید اروپایی دفاع مقدس در قطعه ۱۸ این گلزار دفن می‌باشد. همچنین این گلزار، قطعه‌ای را به شهدای غیر ایرانی علی الخصوص شهدای عراقی که با ایران علیه رژیم بعث متحد بودند اختصاص داده است.
کد خبر: ۹۲۰۱۳۶۰
|
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، شهر قم به برکت حضور حرم مطهر حضرت معصومه (س)، همواره ملجا و مامنِ محبان اهل بیت بوده است؛ از سویی این شهر با تقدیم شش هزار شهید به میهن اسلامی، صلای اندیشه شیعی و روحیه ایثار و شهادت را در امت مسلمان ایران زنده نگه داشته است.

شهر قم به ۳۰ گلزار شهید مزین است که گلزار امامزاده جعفربن محمد با ۲۹۷۰ مرقد شهید، اصلی‌ترین گلزار شهر می‌باشد و بعد از گلزار شهدای تهران، بزرگ‌ترین گلزار شهدای ایران می‌باشد.

یاد و خاطره شهدا همچون روحی‌ست در کالبد جامعه دینی ایران که اگر به فراموشی سپرده شود، حیات تعالی‌بخش جامعه نیز رو به اضمحلال خواهد رفت؛ در همین رابطه مصاحبه کوتاهی با احمد حاجی زاده دبیر اجرایی کنگره ۶ هزار شهید استان قم انجام دادیم که در ادامه می‌آید:



چرا قم در بحث شهادت سرآمد محسوب می‌شود؟

قم در بسیاری از مسائل سرآمد است. در باب مسئله‌ی شهادت و شهیدان و خانواده‌های شهیدان هم، قم یک شهر سرآمد محسوب میشود. نزدیک به شش هزار شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده است؛ که در بعضی از سال‌های دفاع مقدس، در یک سال بیش از هزار شهید در عرصه‌ی جهاد فی‌سبیل‌الله به خاک و خون غلتیدند و این شهر باعظمت پیکر‌های آن‌ها را تشییع کرد و خم به ابرو نیاورد. حدود یازده هزار جانباز دارد؛ که این جانباز‌های عزیز در حقیقت شهیدان زنده در میان ما هستند؛ شهیدان نامداری که نه فقط برای قم، بلکه برای سراسر کشور مایه‌ی افتخارند، ستاره‌اند. این کلامی بود که حضرت آقا در سال ۸۹ در جمع خانواده ایثارگران قمی فرمودند. در استان قم جایگاه شهدا ملی می‌باشد و حتی میتوان گفت: بین المللی است؛ شهدا اصولا هیچ تفاوتی باهم ندارند، ولی اگر بخواهیم تفاوتی برای شهدای قمی قائل شویم اول شهدای روحانی قم هستند. روحانیت بخشی از شهدای شاخص قم می‌باشند و روحانیون با هزارشهیدی که داده اند به نوعی با کل کشور مرتبط می‌باشند. اولین گردان از روحانیون و طلاب حوزه علیه قم در سومین روز تجاوز دشمن بعثی عراق، توسط دفتر تبلیغات حوزه علمیه، به جبهه اعزام شد.

بخش بعدی شهدای نهضت جهانی اسلام هستند که ما ۱۲۹۳ شهید از ۹ کشور دنیا در قم مدفون هستند و تقریبا ۲۵ درصد شهدای قم از شهدای بین الملل هستند که شامل شهدای فاطمیون، زینبیون، بدریون و شهدایی از کشور‌هایی هم‌چون فرانسه، الجزایر و ... که استانی در سطح کشور نداریم که چنین شهدایی در آنجا مدفون باشند که باید اقدامات فرهنگی برای معرفی آنان درکشور صورت گیرد مثلا «تن‌ها شهید اروپایی دفاع مقدس»، شهید «ژروم (کمال) کورسل» که در گلزار شهدای قم مدفون می‌باشد. در معرفی این شهید آمده است: شهید کمال کورسل تنها شهید اروپایی دفاع مقدس متولد فرانسه است که پس از تشرف به دین مبین اسلام در سن ۱۵ سالگی به «کمال کورسل» تغییر نام داد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با افکار و اندیشه‌های انقلاب و امام به واسطه خواندن ترجمه سخنرانی‌های حضرت امام آشنا شد و جرقه‌های عدالت خواهی باعث شد تا این مسیر را انتخاب کند.

این شهید علاقه وافری به امیرالمؤمنین (ع) داشت و به همین دلیل دوست داشت او را ابوحیدر صدا کنند. این شهید در سال ۶۳ از طریق سپاه بدر که متعلق به مجاهدان عراقی بود به مناطق عملیات اعزام می‌شود و در سال ۶۷ در منطقه عملیات مرصاد بر اثر اصابت گلوله آر پی جی به شهادت می‌رسد.

بخش بعدی بحث لشکر خط‌شکن ۱۷ علی ابن ابی طالب به فرماندهی شهید مهدی زین الدین و نقش آن در جنگ میتوان اشاره کرد. شهید مهدی زین الدین برای شرکت در عملیات بیت المقدس، تیپ ۱۷ قم را وقتی ۲۲ ساله بود تشکیل داد تا در عملیات آزاد سازی خرمشهر شرکت کنند و بعد از آن نیز تیپ را به لشکر توسعه داد و نام مقدس امام علی بن ابیطالب (ع) را بر روی آن نهاد و این یگان را به لشکر خط شکن و پیشتاز در میادین نبرد تبدیل کرد. وی با اشاره به حضور لشکر علی بن ابیطالب (ع) در بیشتر عملیات‌ها ابراز داشت: لشکر علی بن ابیطالب (ع) طی این سال‌ها به عنوان لشکری خط شکن در جبهه‌ها معروف شده بود و زمانی که رزمندگان در عملیات‌ها به شهادت می‌رسیدند شهید زین الدین به پشت جبهه‌ها باز می‌گشت و به وضعیت خانواده‌های شهدا رسیدگی می‌کرد.



چه شد که تصمیم گرفتید این کنگره را در قم برگزار کنید؟ با توجه به اینکه در طول سال یادواره‌های زیادی در سطح محلات در قم برگزار می‌شود؟

بله درست می فرمایید سالیانه در قم هزار یادواره شهدا به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود، اما باید این یادواره‌ها زیرمجموعه کنگره ملی شهدای استان ساماندهی شده و هدفمند برگزار شود. متاسفانه در سال‌های اخیر در سطح استان قم در بحث شهید و شهادت کم کار شده است و حتی موسسه‌هایی داریم که در بحث شهدا کار انجام می‌دهند، ولی در بخش ملی و بین المللی هستند و متاسفانه برای شهدای قم خیلی کار نشده به عنوان مثال قم ۵۴۴ شهید ارتشی دارد. مظلومیت ارتش در استان قم موجب شده که شهدای ارتش نیز غریب باشند؛ در همین راستا امیر موسوی فرمانده قمی ارتش بار‌ها در جلسات مختلف تاکید داشتند که شهدای ارتش در قم باید معرفی شوند و به همین خاطر باید کار ویژه‌ای در راستای معرفی شهدای ارتش صورت گیرد.

در معرفی اولین شهید ارتشی استان قم آمده است: شهید سرلشکر علی احمدلو نخستین شهید ارتشی در قم از روستا‌های بخش جعفریه، هنگامی که بر اثر اصابت ترکش لحظات آخر عمر خود را می‌گذراند، از نوشیدن آب امتناع کرد و با اشاره، درخواست نمود آب را به سرباز مجروحی که در کنارش افتاده بود برسانند. در این حال بود که هم آن سرباز و هم شهید احمدلو هر دو با لب تشنه به فیض عظیم شهادت نائل شدند و در آرامگاه امامزاده ابراهیم قم دفن شد.



آیا قائل به برندسازی در بحث شهدا هستید؟

خیر. به توصیه حضرت آقا در مورد شهیدان برند سازی نمیکنیم و شهدا «کُلُّهم نورٌ واحدٌ» هستند. در حوزه دفاع مقدس باید برندسازی صورت بگیرد، ولی نباید یکی از شهدای شاخص استان را برند کرده و از سایر شهیدان جنگ غافل شویم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار