خبرهای داغ:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین

بیماری های قلبی عروقی، اولین عامل مرگ و میر در استان

نامدار گفت: 40 درصد قلبی و عروقی، دومین 17 درصد سرطان ها، تصادفات رانندگی در رده چهارم با 4 ممیز 6 دهم درصد، بیماری های تنفسی 8 ممیز 1 درصد می باشد.
کد خبر: ۹۲۰۱۷۶۱
|
۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱

نامدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سومین همایش حمل و نقل پاک با محوریت دوچرخه سواری بیان کرد: سلامت یک مبنای اجتماعی است و تعاریف جهانی سلامت را خوب بودن از لحاظ جسمی و روانی تعریف می کند و یک تعریف جدید به نام سلامت معنوی نیز به این تعاریف اضافه شده است.

وی گفت: با توجه به تلاش های چهل ساله انقلاب، امید به زندگی در کشور از پنجاه و پنج سال به هفتاد و یک سال در کشور و هفتاد و پنج سال در قزوین رسیده است و امروز در سطح امید به زندگی توٲم با سلامت در رتبه پنجم آسیا قرار داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: سهم نظام های ارایه کننده خدمات سلامت همچون علوم پزشکی، 15 تا 20 درصد و مابقی آن به سایر دستگاه ها می باشد و هرگز یک متولی نمی تواند به تنهایی سلامت جامعه را ایجاد کند.
نامدار عنوان کرد: برای اینکه آسیب های اجتماعی ایجاد نشود باید تکامل دوران کودکی، تفریحات، حمایت اجتماعی و مسایل محیط زیستی و سایر مولفه ها حفظ شود و مردم نیز 25 درصد در این امر سهیم هستند.

وی افزود: آمار جهانی سال 2013 بانک جهانی در مورد ریزفاکتورهای مرگ، آلودگی هوا ده درصد و در استان ما 24 درصد می باشد همچنین در استان قزوین، 50 درصد چاقی، مصرف سیگار بالای سی سال 20 درصد، 14 درصد آمار خلق و خویی می باشد. همچنین 524 هزار نفر از مردم استان قزوین در طرح سنجش فشار خون شرکت کردند که برابر 83 درصد آمار مردم استان می باشد.

نامدار اضافه،کرد: در حال حاضر بیشترین علل مرگ و میر در استان، 40 درصد قلبی و عروقی، دومین 17 درصد سرطان ها، تصادفات رانندگی در رده چهارم با 4 ممیز 6 دهم درصد، بیماری های تنفسی 8 ممیز 1 درصد می باشد.

وی تصریح کرد: در سال 94 حدود 241 روز هوای سالم و 81 روز، روز خوب در ثبت شده که امروز مسلما این آمار کاهش داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: اگر تلاش نکنیم و نگرش و رفتارهای اجتماعی را کاهش ندهیم، آلودگی هوا در استان موجب افزایش بیماری های قلبی عروقی می شود و مطمئنا تخت های بیمارستانی استان جوابگوی بیماران نخواهد بود. اگر کم تحرکی پنجاه درصدی کاهش یابد مسلما می توانیم در کاهش ریزفاکتورها و افزایش سلامت جامعه گامی موثر برداریم.

نامدار گفت: تعداد دوچرخه سواران شهر قزوین، 12000 هزار نفر می باشد.

1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار