حاج اسماعیل « سردار شامی»، شام دشمن را تیره می کند

خبرگزاری بسیج:بعد از شهادت ایت الله دکتر بهشتی، شعار مردم پایدار و مقاوم کشورمان این بود: دشمن در چه فکریه؟ ایران پر از بهشتیه. اشتباه دشمنان ما از ابتدا این بوده که به این موضوع توجه نکرده اند، آنان فکر می کردند با شهادت بهشتی، همت، باکری، باقری و ... نهضت آزادگی پایان می یابد؛ اما ظهور افرادی همچون حججی خط بطلان بر این تصور آمریکا می کشد.
کد خبر: ۹۲۰۶۸۸۳
|
۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۰

قائدتا مار گزیده باید از ریسمان سیاه و سفید بترسد این در حالی است که آمریکا 40 سال زهر مرگبار از این ملت تجربه کرده اما هنوز درک این را ندارد که باید از هزار کیلومتری این خطر هم عبور نکند. دشمن هنوز هم در گمراهی است آنها مردم ایران را هنوز هم نشناخته اند و نمی داند که مقاومت، به عنوان یک فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی مطرح است که در خون و رگ مردم ایران جاری است و مرگ ظاهری یک اسطوره پایان یک تفکر نیست بلکه آغازی بر یک پایان ظاهری است. آمریکا هنوز هم در شوک بسر می برد که چگونه حذف فیزیکی افرادی همچون حاج قاسم منجر به ترویج فرهنگ سلیمانی ها شده و هر قطره خون او تبدیل به یک سردار سلیمانی شده است.  

سردار نقدی معاون هماهنگ کننده سپاه، سردار قاآنی را همان حاج قاسم دانست که تا کنون رسانه‌ای نشده است؛ او گفت: حاج اسماعیل زودتر از حاج قاسم وارد نیروی قدس سپاه شد و سوابق، تجربیات و روابطش با نهضت های آزادیبخش قدیمی‌تر از حاج قاسم شکل گرفته است.

 سردار سرتیپ اسماعیل قاآنی که پیش از این 12 سال جانشین سردار سلیمانی در نیروی قدس بود،  روز جمعه ۱۳ دی ماه ساعاتی پس از اعلام خبر شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، در حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب شد.

 در حکم رهبر معظم انقلاب خطاب به سردار قاآنی آمده است: «فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به سردار سرافراز سرتیپ اسماعیل قاآنی که در شمار برجسته‌ترین فرماندهان سپاه در دفاع مقدس بوده و در طول سالیان متمادی در نیروی قدس در کنار سردار شهید در منطقه خدمت کرده است می‌سپارم. برنامه‌ی آن نیرو عیناً همان برنامه‌ی دوران فرماندهی شهید سلیمانی است. از همه‌ی همکاران آن نیرو حضور و همکاری آنان را با سردار قاآنی خواهانم و توفیق و تأیید و هدایت الهی را برای ایشان مسألت می‌کنم.»

 سرعت انتصاب سردار قاآنی به عنوان جانشین شهید سلیمانی نشان دهنده اهمیت این نهاد در شرایط کنونی است. سردار محمد دهقان وزیر سابق دفاع و مشاور رهبر انقلاب در این باره گفته است: «شرایط امروز شرایطی است که اقتضائات خاص خود را دارد؛ به این معنا که کماکان ضرورت به حضور قاطع در صحنه، ادامه بخشی به عملیات و اقدامات و مانع شدن از ایجاد وضعیت‌های نامطلوب اقتضا می‌کرد که این انتصاب سریع صورت گیرد»

 همچنین حاج قاسم در وصیت نامه خویش با اشاره به برجستگی‌های شخصیتی و اشراف فرماندهی حاج اسماعیل قاآنی پیشنهاد کرده بود تا ایشان فرماندهی سپاه قدس را عهده دار شود. رهبر انقلاب نیز ذیل این پیشنهاد مرقوم داشته اند: با تمام وجود موافقم..."

 

پس از انتصاب سردار قاآنی محمد جواد ظریف در پیامی اعلام کرد که وزارت خارجه آماده هر گونه همکاری با اوست. دیگر نهاد‌های سیاسی و نظامی نیز برای همکاری اعلام آمادگی کردند.

 سردار قاآنی از ابتدای تشکیل نیروی قدس در این نیرو فعال بوده است. او از سال ۸۶ به عنوان جانشین فرمانده نیروی قدس خدمت کرده است. آشنایی سردار قاآنی با سپهبد شهید قاسم سلیمانی به سال ۶۱ و در جلسات مناطق عملیاتی باز می‌گردد.

اطلاعات زیادی درباره حوزه فعالیت سردار قاآنی در نیروی قدس در دست نیست. آنچه که هست برخی روایت‌های رسانه هاست که شاید خیلی قابل استناد نباشد. به طور مثال گفته می‌شود سردار قاآنی به دلیل تسلطش بر مسائل سوریه، لبنان و اسرائیل به "سردار شامی" شهرت دارد. یا گفته می‌شود زمانی که شهید سلیمانی در ایران حضور نداشت او بوده که توانسته به خوبی نیروی قدس را مدیریت کند و مسائل لجستیکی جبهه مقاومت را حل و فصل نماید. روایت دیگر درباره سردار قاآنی این است که او به دلیل آشنایی با مجاهدان افغانستانی نقش مهمی در شکل گیری گردان لشکر فاطمیون ایفا کرده است. حتی برخی از خبرنگاران افغانستانی مدعی شده اند که پرونده افغانستان در نیروی قدس زیر نظر او بوده است.

اما روایت‌های رسمی هم درباره قاآنی وجود دارد. سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران گفته است: «خواص سپاه ایشان را به‌عنوان یکی از باتجربه‌ترین و شجاع‌ترین فرماندهانی می‌دانند که بسیار لایق و ولایتمدار است و به فضل الهی با این انتصاب مبارک و با پشتوانه همه بخش‌های سپاه، با عزمی مضاعف و مصمم راه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ادامه می‌یابد و هیچ خللی در مأموریت‌های سپاه قدس ایجاد نمی‌شود.»

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر پیشین بهداشت نیز درباره فرمانده جدید نیروی قدس روایت جالبی دارد "حاج اسماعیل قاآنی از جنس حاج قاسم سلیمانی و بهترین جانشین برای حاج قاسم بود؛ او دانش و تجربه نظامی فراوان دارد. در دوران دفاع مقدس ایشان فرمانده تیپ امام رضا از مشهد و بعد هم فرمانده لشگر نصر بود. نزدیک به یک ربع قرن در سپاه قدس بی‌سر و صدا اقدامات بزرگی انجام داد. در آینده خواهیم دید که سردار قاآنی به کمک یاران حاج قاسم چگونه این راه را با صلابت دنبال خواهد کرد. سردار قاآنی بسیار کم حرف می‌زند و فقط عمل می‌کند. بسیاری از خصوصیات‌شان شبیه به سردار قاسم سلیمانی است.

 علی اشرف خانلری

ارسال نظرات
آخرین اخبار