خبرهای داغ:
کاهش بودجه دفاعی بدونه شک یکی از عوامل تشجیع آمریکا در ارتکاب جنایت اخیرش در یه شهادت رساندن سردار دلها .
کد خبر: ۹۲۰۷۳۰۳
|
۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸

به گزارش  خبرگزاری بسیج ازکرمانشاه :  بی‌شک تقویت بنیه و توانمندی دفاعی کشور با توجه به قرار گرفتن ایران در ناامن‌ترین منطقه جهان امری بسیار ضروری است؛ همانگونه که در چهار دهه اخیر تاکیدات صورت گرفته در این عرصه موجب شده تا امروز در این منطقه ناامن، ایران امنیتی پایدار و مثال زدنی داشته باشد.

اما این اقتدار دفاعی در منطقه پرمخاطره خاورمیانه با رویکرد چالش‌زای دولت دوازدهم - که در دو سال اخیر به کاهش بودجه دفاعی روی آورده- به شدت تهدید می‌شود و لازم است نمایندگان مجلس با عبرت گرفتن از حوادث اخیر در مقابل این بودجه که اقتدار و امنیت ملی را تهدید می‌کند، بایستند و به این موضوع توجه ویژه‌تری داشته باشند.

قطعا کاهش بودجه دفاعی یکی از عوامل تشجیع معاندان نظام و افزایش شرارت تروریست های بین المللی است، همانطور که جسارت آنها در ارتکاب جنایتشان در شهادت سردار سلیمانی هم ناشی از همین موضوع بود.

جزئیات لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد که اعتبارات امور دفاعی و امنیتی شامل سه فصل دفاع، فصل حفظ نظم و امنیت عمومی و فصل تحقیق و توسعه در امور دفاعی و امنیتی به طور کلی از ۷۰ هزار و ۹۵۲ میلیارد تومان مصوب در سال ۹۸،‌ برای سال ۹۹ به میزان ۶۹ هزار و ۵۹۶ میلیارد تومان کاهش یافته که در مجموع ۱۳۵۶ میلیارد تومان کاهش داشته است.

انتقادات به کاهش بودجه دفاعی

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در این خصوص معتقد است که  به جای رجزخوانی برای دشمن، باید پیشاپیش تمهیدات لازم اندیشیده می شد تا امروز شاهد از دست دادن شخصیت تراز اول در منطقه و دنیا نمی‌بودیم.

ذوالنور،‌ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در اعتراض به کاهش بودجه گفته است: در لایحه بودجه سال 99 کاهش بودجه بخش دفاعی را شاهد هستیم و در مواردی هم که بودجه نسبت به قبل تغییری نکرده به دلیل وجود تورم، کار با مشکل مواجه خواهد شد. مهمترین رکن کشور بخش دفاع است و ما نباید اجازه دهیم موضوع دفاع در کشور تضعیف شود.

حضرت پور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم بیان داشته که حفظ امنیت هزینه دارد و علیرغم اینکه دولت بودجه دفاعی کشور را کاهش داده ولی ما به عنوان نمایندگان مجلس و همچنین در کمیسیون تلفیق تلاش خواهیم کرد که این رقم افزایش و یا به نحوی جبران شود.

اما کاهش بودجه دفاعی ایران در حالی اتفاق می‌افتد که کشورهای منطقه با صرف هزینه‌های هنگفت درصدد واردات امنیت هستند و این موضوع برای ایران که مرکز ثقل امنیت خاورمیانه است بسیار ضروری است و نباید از آن به سادگی عبور کرد.

ا

 

کاهش بودجه دفاعی، دشمنان را جسور می کند تا دست به اقدامات نظامی علیه ما بزنند

حمیدرضا ترقی، یک کارشناس مسائل بین‌الملل هم در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز می‌گوید: برای کشور و نظامی که همیشه در معرض تهدید و حملات نظامی دشمن است و اطراف آن ده‌ها پایگاه نظامی با تمام تجهیزات قرار دارد همچنین هشت سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشته و در منطقه مرزهای خود را تا داخل عراق و سوریه برای مقابله با دشمنان تکفیری پیش برده، بودجه نظامی و آمادگی نظامی به منظورمقابله با هرگونه تهدید دشمن امری حیاتی و ضروری است.

او معقد است که حفظ این آمادگی در نیروهای نظامی نیازمند تخصیص بودجه های قابل توجه است که البته به نسبت جنگ افروزی‌ها و تجهیزات نظامی که کشورهای اطراف تامین می کنند بسیار ناچیز است و این مسائل موجب بعضا القای ضعف در نیروهای مسلح ما به دشمن می شود و آنها را جسور می کند تا دست به اقدامات نظامی علیه ما بزنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: البته مطمئن هستیم فرماندهی کل قوا در این رابطه تلاش خواهند کرد تا نگذارند چنین تصوری در دشمن ایجاد شود و با برگزاری مانورها و اقدامات انتقامی که علیه دشمنان انجام می دهند این را اثبات کردند که با وجود فشارهای مالی، کمبود بودجه نیروهای مسلح از توانمندی های بسیار بالایی برای مقابله با دشمن و بازدارندگی از توطئه های آن برخوردار هستند اما برای تقویت روحیه نیروهای نظامی و ارتش باید مقداری که در دیون گذاشته شده و هنوز امکان پرداخت آن نیست دولت سریعتر آن را جبران کند و اجازه ندهد اختلالی در افزایش توانمندی نطامی کشور در مقابله با دشمن پدید آید.

ترقی افزود: دولت اگر بخواهد نقشی در حفظ امنیت کشور ایفا و نیروهای پاسدار امنیت کشور را تقویت کند باید در بودجه دفاعی و تجهیزات نظامی و تسلیحاتی به گونه ای عمل کند که بتوانیم رویارویی لازم را با دشمن داشته باشیم و نیازمند این است که پیشنهاداتی را که از سوی ارتش و نیروهای نظامی و دولت برای بودجه داده می شود و شورای امنیت ملی کشور آن را تامین می کند در حد کفاف تامین کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: با توجه به این شرایط نمایندگان مجلس هم موافق هستند توان امنیتی و بازدارندگی وتجهیزات نظامی کشور همیشه بالا و کشور تهدید ناپذیر باشد.

وی گفت: کشورهای منطقه به ویژه عربستان هم از کمک های آمریکا استفاده می کنند هم خودشان تجهیزات نظامی فراوانی را خریداری کرده اند که به نسبت کشور ما بسیار متفاوت است و هزینه آنها بسیار سنگین است با این حال آنها از اسلحه هایی که تهیه کرده اند نه درست استفاده کنند و نه می تواند مانع هرگونه حمله به آنها شود.

بنا بر این گزارش، اتوان بازدارندگی نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران علاوه بر رقم زدن امنیت داخلی توانسته برای ملت‌های منطقه نیز امنیت را به ارمغان آورد، اما بدون شک کاهش بودجه دفاعی این اقتدار ملی را با چالشی اساسی روبرو می‌کند که نه تنها ایران بلکه منطقه را به صورت جدی تهدید می‌کند.

ارسال نظرات