رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور با تاکید بر لزوم آنالیز خدمات پزشکی قابل ارائه در کشور گفت: آفت بزرگ کشور در حوزه تجهیزات پزشکی، ورود تمام تکنولوژی‌ها به کشور بدون بررسی کافی زیرساخت‌ها است.
کد خبر: ۹۲۰۷۵۸۵
|
۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶

دکتر ابراهیم متولیان در رویداد استارتاپی نوآوری فناورانه در توسعه سلامت امن، با بیان اینکه نباید اجازه دهیم تا هجوم رسانه‌های خارجی موجب تفرقه در کشور شود، اظهار کرد: نباید اجازه دهیم دستاوردهای انقلاب اسلامی که با شهادت بسیاری از فرزندان کشور بدست آمده است، از بین برود.

وی ضمن تسلیت به خانواده جان باختگان در سانحه هواپیمای اوکراینی گفت: آرزوی صبر برای خانواده این عزیزان داریم. در عین حال باید توجه داشت که نباید اجازه دهیم دشمن بتواند برای ما نسخه بپیچد؛ به عنوان مثال در بین کشورهای اسلامی ببینید که چگونه آمریکایی‌ها در مصر نفوذ دارند. نباید بگذاریم که کشور در برابر دشمن آسیب‌پذیر شود. اتفاقات و جریانات آبان ماه به دشمن جرأت داد تا سردار قاسم سلیمانی را به شهادت برساند. سردار سلیمانی گفته بود، بارها دشمنان هنگام سفر من اعلام کرده بودند که ما می‌دانیم چه کسی در این هواپیما است، اما هرگز جرأت حمله به هواپیمای سردار را نداشتند، اما در نهایت به دنبال اتفاقات آبان ماه جرات کردند سردار را به شهادت برسانند و اکنون هم به دنبال سوء استفاده از ماجرای سقوط هواپیما هستند.

رئیس بسیج جامعه پزشکی در ادامه با اشاره به نقش فناوری در حوزه سلامت گفت: ما در شرایط تحریم راهی نداریم جز اینکه خودمان در حوزه سلامت، محصول را تولید کنیم و فناوری تولید فناوری را بدست آوریم، شعارهای بسیاری در این حوزه تا به حال داده شده است که عملی نشده‌اند و تلاش وزارت بهداشت این است که این شعارها را به واقعیت تبدیل کند و استانداردهای تجهیزات پزشکی و تولیدات دارویی ما به سطح جهانی برسد.

متولیان با اشاره به اهمیت اقتصاد سلامت گفت: وزارت بهداشت موظف است اطلاعات درست کشور را در اختیار صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی بگذارد. متاسفانه بسیاری از کارخانه‌ها به دلیل بی‌توجهی به اقتصاد سلامت ورشکست شدند؛ از طرفی ما بسیاری از تجهیزات پزشکی با تکنولوژی ساده‌ را وارد می‌کنیم و باید این محصولات را تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه فناوری‌ها باید به اقتصاد سلامت کمک کنند، گفت: شرکت‌های دانش بنیان کشور باید فناوری و تجهیزات خود را بر اساس کشش بیمه‌ها و بازار کشور طراحی و عرضه کنند. تدوین و به روز رسانی گایدلاین‌های ارائه خدمات پاراکلینیکی از نکات بسیار مهم است که منجر به کاهش هزینه‌ها خواهد شد. نباید پزشک بدون معاینه کافی و گرفتن شرح حال دقیق از بیمار اقدام به تجویز خدماتی مانند سونوگرافی و ام ار آی کند.
 
وی در ادامه گفت: رشته‌های مهندسی پزشکی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و مهندسی باید همسو با یکدیگر حرکت کنند تا در نگهداشت دستگاه‌ها و تجهیزات اقدامات موثرتری انجام شود. امروزه بسیاری از دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات در کشور با یک اشکال کوچک در قطعه‌ای خاص، کنار گذاشته می‌شوند که می‌توان با کسب دانش تعمیر قطعه، مجدد از آن‌ها استفاده کرد.

وی افزود: اگر طول عمر دستگاه‌ها را بالا ببریم اثرگذارتر خواهد بود؛ چرا که شرکت های بزرگ دنیا تجهیزات را طراحی کرده اند و طراحی مجدد آنها توجیه اقتصادی ندارند. اکنون ۴ یا ۵ کشور دنیا اقدام به تولید دستگاه ام آر آی می‌کنند. موفقیت تنها در تولید دستگاه خلاصه نمی‌شود بلکه اگر بتوانیم طول عمر دستگاه‌ها را افزایش دهیم نیز موفق بوده‌ایم.

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در ادامه با بیان اینکه باید اقتصاد سلامت مبتنی بر زیرساخت‌های موجود کشور طراحی شود، اظهار کرد: باید تلاش کنیم در تمام تصمیم‌گیری‌های خود به محدودیت‌های بودجه‌ای فکر کنیم.حتی در کشوری مانند انگلیس نیز پیش از ورود تجهیزات و تکنولوژی به نیازها و توان بیمه‌ای کشور فکر می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم آنالیز کردن خدمات قابل ارائه در کشور نیز گفت: آفت بزرگ کشور در حوزه تجهیزات پزشکی، ورود تمام تکنولوژی‌ها به کشور بدون بررسی کافی زیرساخت‌ها است.

رئیس بسیج جامعه پزشکی کشور همچنین در حاشیه این مراسم که با یادواره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: برنامه‌ امروز با هدف درک نیاز واقعی کشور در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف حمایت از این افراد برگزار شد. ۶۴ شرکت در مسابقه ما شرکت کردند که ۱۳ شرکت انتخاب شده و امروز از آنها تقدیر می‌شود.

متولیان در خصوص معنی واژه سلامت امن، ادامه داد: سلامت امن به معنای انتخاب بهترین روش درمانی با کمترین عارضه ممکن و در کوتاه‌ترین زمان است، بدون آنکه فعالیت اضافه‌ای انجام شود. یکی از اهداف این نوع فعالیت‌ها کاهش ارزبری برای واردات دارو و تجهیزات به کشور است که با حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان میسر خواهد شد.

رئیس بسیج جامعه پزشکی کشور خاطرنشان کرد: استفاده از داروها و تجهیزات پزشکی برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها موثر خواهد بود البته نمی‌توان از تاثیر نقش حمایتی وزارت بهداشت و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در تحقق این اهداف غافل بود.

همچنین مهندس نوید نجاتبخش _ مدیرعامل شتابدهنده بهیار صنعت سپاهان در رویداد استارتاپی نوآوری فناورانه در سلامت امن، ضمن تبریک و تسلیت شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، با تاکید بر اقتصاد مبتنی بر دانش و اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، مهم‌ترین هدف شرکت دانش‌بنیان را تحقیق و توسعه معرفی کرد و گفت: بالاترین اعتماد، اعتماد به انسان است؛ چراکه کار ما مبتنی بر نیروی ارزشمند انسانی است.

نجاتبخش در ادامه با انتقاد از روند صدور مجوز برای فعالیت تجهیزات دانش‌بنیان تولید شده ایرانی، بیان کرد: مسیر دریافت مجوز، بسیار مسیر سختی است. دریافت مجوز دستگاه شتابدهنده خطی تولید شده ما حدودا ۲ سال به طول انجامید؛ در حالی که کشور به این دستگاه نیاز داشت و می‌توانستیم روند اخذ مجوز را ظرف چند هفته طی کنیم.

وی افزود: هدف فعالیت‌های ما جلوگیری از خروج ارز از کشور و کاهش واردات است. البته موانعی بر سر راه این هدف قرار دارد که چاره رفع این موانع در اعتماد به مردم و شرکت‌های دانش‌بنیان است. البته با اصلاح نگاه‌مان از مونتاژ به تولید واقعی، می‌توانیم با افزایش بار تحقیق و مطالعه به فناوری‌های نوین برسیم. نکته مهم آن است که فناوری خریدنی نیست، بلکه یاد گرفتنی است.

وی ضمن ابراز خرسندی از کمک‌های وزارت بهداشت در این زمینه، تصریح کرد: در شرایط جنگ اقتصادی فعلی با اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان کار ما در حوزه تولید تجهیزات راحت‌تر خواهد شد. البته که باید در نظر گرفت نمی‌توان به راحتی کشورهای اروپایی و آمریکایی کار کرد، اما اعتماد بیشتر منجر به سهولت فعالیت ما می‌شود.

ارسال نظرات