خبرهای داغ:
مادرها نباید دست به هر گونه دارو به نوزاد شوند بلکه باید برای تشخیص نهایی به پزشک متخصص کودک مراجعه کرده و به عنوان بهترین کسی که می تواند علائم بالینی کودک را توضیح دهد به توضیح کامل و دقیق شرایط کودک اقدام کند.
کد خبر: ۹۲۰۷۸۹۳
|
۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، در بسیاری از مواقع مادران جوان در حل این سؤال که کودکشان به چه دلیلی گریه می کند، عاجر می مانند و در این زمان است که گاهی اوقات خودشان هم به گریه می افتند و همراه کودک شروع به اشک ریختن می کنند در این مواقع است که شروع به سرزنش خود کرده و آشفته می شوند. توصیه اکثر پزشکان به مادران جوان این است که اگر نیازهای کودک را برطرف کرده‌اید و مشکل خاصی وجود نداشت، دیگر وقت آن است که از خودتان مراقبت کنید و آشفته نشوید. سعی کنید به خودتان آرامش بدهید تا بتوانید کنترل بهتری روی اوضاع به دست آورید. از دیگران کمک بگیرید و لحظاتی کودک را به شخص دیگری بسپارید.

اما از نظر پزشکی گریه نوزادان می تواند چندین دلیل داشته باشد که عمومی ترین آنها را می توان: کثیف بودن پوشک، خواب آلودگی، گرسنگی، خارش بینی یا بخشی از بدن مثل صورت، دست یا کمر دانست. از طرف دیگر خستگی و کوفتگی بدن نوزاد در آغوش گرفته شدن به مدت طولانی، دست به دست شدن بین اعضای خانواده یا برعکس خوابیدن زیاد روی کمر می تواند باعث گریه او شود که اگر با بی توجهی بیشتر والدین همراه باشد ، این گریه به لجبازی و حتی تبدیل به جیغ خواهد شد!.
دکتر شریفی مختصص کودکان در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس با اشاره به اینکه مادران گاهی اوقات براثر بی تجربگی حتی نمی توانند عادی ترین پیام گریه نوزاد را متوجه شوند می گوید: این مسئله ابتدا به خاطر بی تجربگی در بزرگ کردن کودک است، مخصوص زنان جوانی که برای نخستین بار مادر شده اند! و در مرحله دوم بخاطر عدم کنترل آشفتگی و ترس مادران می باشد که نکند فرزندشان بیمار شده یا چیزی جان و سلامت او را به خاطر انداخته است در حالیکه هر یک از علائم بالینی کودک می تواند رمز گشای پیام گریه او باشد.
وی ادامه می دهد : برای مثال اگر کودک هنگام گریه کردن به کمر خود قوس زیاد دهد یا اینکه دچار پیچ و تاب شود می توان به بروز دل درد یا قلنج یا در صورت تشخیصات قبلی به کولیک نوزاد شک کرد و به بررسی این عوامل پرداخت.

شریفی بیان می کند: نوزادی که قولنج دارد، ممکن است نشانه‌هایی از داشتن گاز شکم را نیز داشته باشد. البته باید این را درنظر داشت که گاز شکم؛ ایجاد کننده ی قولنج نیست، اما ممکن است گاز اضافی شکم ناشی از این باشد که نوزاد مبتلا به قولنج، اغلب هنگام گریه، هوا را می‌بلعد.
این پزشک کودکان می گوید: در بیشتر مواقع کودکی که دچار قلنج شده است دستش را محکم مشت می‌کند، پشت خود را قوس می‌دهد، صورتش سرخ می‌شود و پاهای خود را باز می‌کند و بالا می‌کشد و هنگام گریه باد شکم دفع می‌کند. گاهی نیز ممکن است نوزاد پس از دفع باد شکم یا مدفوع کردن، حالش بهتر شود.
وی متذکر شد مادرها باید در نظر داشته باشند که هنگام بروز این علائم نباید دست به درمان خانگی یا خوراندن هر گونه دارو به نوزاد شد بلکه باید برای تشخیص نهایی به پزشک متخصص کودک مراجعه کرد ولی با توجه به اینکه مادر می تواند علائم بالینی کودک را بهتر از هر کسی توضیح دهد به توضیح کامل و دقیق علائم اقدام کند.
در مورد ابتلاد نوزادان به قلنج یا کولیک هیچ دلیلی خاصی تاکنون از سوی پزشکان و محققان مطرح نشده است و در بروز این بیماری بین نوزادان ما شاهد نوزادانی هستیم که با شیر مادر و شیرخشک تغذیه می شود، با بالارفتن تعداد زایمان این بیماری در بین نوزادان یک مادر کم یا زیاد نمی شود ولی اغلب مادرانی که یک یا دو نوزاد آنها دارای قلنج است در زایمان های بعدی نیز صاحب فرزندانی می شود که دچار این نوع از دل درد هستند .

اما برخی از پزشکان سنتی و در بیشتر موارد تجریات مادرانه راهکارهایی را برای کم کردن دل درد نوزاد ارائه می دهند که در اکثر موارد مادران به صورت موقت نتایج مثبتی از این راهکارها به دست آورده اند که می توان به ماساژ نوزاد، پخش صداهای آرام‌بخش، ایجاد سکوت،
حرکت و نوسان، بیرون بردن نوزاد از خانه،تغییر وضعیت‌ بدن نوزاد، پیچیدن کودک یا قندان کردن او، حمام کردن نوزاد، استفاده از فرآورده‌های پروبیوتیک ، گرفتن آروغ نوزاد و تغذیه کردن نوزاد در حالت نشسته، اشاره کرد.
اما برخی از افرادی که بنابر تجربه خود زبان گریه کودک را یادگرفته اند ، نشانه هایی را برای تشخیص گریه کردن کودک در نظر گرفته و از آن به دلیل گریه پی می برند. مثلا: ۱. وقتي نوزاد در گريه خود صدايي شبيه به «نِه...» يا غرغرکردن درمي‌آورد، يعني گرسنه است و بايد فورا به او شير بدهيد۲. وقتي نوزاد دهانش را گرد مي‌کند و صدايي شبيه به «اووَه» در گريه او مي‌شنويد، يعني خسته است و خوابش مي‌آيد۳. هر وقت صداي گريه نوزاد کشدار و تيز بود، يعني دل‌درد دارد يا شکم نوزاد نفخ‌کرده. نفخ يا يبوست در نوزادان خيلي شايع است,۴. نق‌نق‌هاي نوزاد که با صداي «هع... هع... هع» همراه است يعني او راحت نيست و بايد وضعيتش را تغيير دهيد. ممکن است نياز باشد وضعيت خوابيدن يا بغل‌کردنش را عوض کنيد۵. وقتي نوزاد «اِه اِه» يا «اِهن اِهن» مي‌کند يعني بايد آروغ بزند. دليل اين نوع صدا انقباض ماهيچه‌هاي سينه است که صداي او را منقطع مي‌کند.
هر چند که این مسئله آنقدر اهمیت دارد که برخی از کشورها چون اسپانیا دست به ساخت دستگاه تشخیص گریه کودک زده اند و حتی چندی پیش یکی از این دستگاه ها در ایران رونمایی شد.
علیخانی مدیر پروژه happy baby در ایران می گوید: تحقیقات این شرکت مشخص کرده است که که علت گریه همه نوزادان سراسر دنیا ناشی از پنج موضوع گرسنگی، خواب آلودگی، نیاز به تعویض پوشک، بیماری و بی‌قراری و یا خستگی است، که دستگاه طراحی شده توسط این شرکت که با عنوان یا بِرند happy baby به بازار عرضه می‌شود، که می‌تواند ظرف مدت ۳ الی ۵ ثانیه علت گریه کودک را مشخص کند و والدین را از نگرانی و ناراحتی نجات دهد.

طنین یاس - روژان زندیه

ارسال نظرات