یادداشت عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس:

فلسفه تراشی مصطفی ملکیان ‌برای جوکرهای ایرانی در شورش های خیابانی

دکتر مجتبی زارعی در یادداشتی به نقد فلسفه تراشی دکتر مصطفی ملکیان برای شورش‌های خیابانی در ایران و مصاحبه وی با روزنامه شهروند پرداخته است.
کد خبر: ۹۲۰۸۴۱۷
|
۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج در متن یادداشت دکتر مجتبی زارعی در پاسخ به فلسفه تراشی مصطفی ملکیان آمده است:

 

فلسفه تراشی مصطفی ملکیان ‌برای جوکرهای ایرانی در شورش های خیابانی

 

قبلا در بارۀ اقدامات تروریستی و کشتار گروه‌های عصابات الجوکر در عراق به طرح مواردی از پیوند هالیوود، پنتاگون، هنر و سیاست پرداختم؛ صدور الگوی شورشی با صورتک جوکر؛ فیلم پرفروش هالیود در ۲۰۱۹ به کشورهای آسیایی از جمله آسیای غربی، راهبرد اجتماعی و جنبش سازی های  خیابانی پساداعشی است؛

 اکنون مصاحبۀ مصطفی ملکیان با شهروند را پروژه‌ای برای ایجاد پشتوانۀ فلسفی درگیری‌ها و جنگ‌های خیابانی در تهران و ایران می‌دانم چه از روی عمد یا سهوا به تولید آن مبادرت شده باشد؛ مصطفی ملکیان در سال‌های اخیر اظهار می‌کرد؛  از سنت و تجدد گذار کرده و به جهان عقل و معنویت (البته  معنای بی شریعت)  رسیده است؛ اما قرائت مصاحبۀ اخیر ایشان انسان را شگفت زده می‌کند؛ در یک لحظه فکر کردم او نویسنده و کارگردان فیلم جوکر است؛  ملکیان بدون قبول مسؤلیت‌اش در  ترویج خشونت‌های خیابانی منجر به از دست رفتن جان‌های پاک هم میهنان در فتنۀ اتهام تقلب به جمهوری اسلامی و نیز بدون ذکر مشارکت خویش در تبلیغات بی حد و حصر خود و دوستانش برای سر برآوردن دولت ناکارآمد و تکنوکرات کنونی و نیز  بدون ذکر حتی یک کلمه از ظلم‌های وارده به ایرانیان  از دشمنی آمریکا و یا  ترورها و تحریم‌ها و همچنین با فراموشی مدعیات فیلسوفانۀ خود در جهان خیالی عقل و معنا ! در اینجا اما می‌گوید : «وقتی انسانی که در خیابان است متحمل فشار شده باشد آتش زدن و غلبۀ احساسات بر وی قابل توحیه است مثال می‌زند و می‌گوید وقتی ضربه ای به زانو می‌خورد پاه ناخودآگاه بالا می‌رود و وقتی سوزنی در دست فرو می‌رود جیغ می کشیم و....»

من امّا  هرگز گمان نمی‌کردم روزی برسد که فیلسوفان مدعی اخلاق برای درگیری و کشتار خیابانی و آتش زنندگان کارگر پمپ بنزین،  ایدئولوژی و فلسفه بتراشند؛

ترویج خشونت و تمیز نشان دادن صورتک‌های قرمز و سفید در ایران و عراق به تبعیت از اتحاد راهبردی هنر، سینما و جنگ در آمریکایی که آموزگار جهانی صدور جنگ و کشتار به کشورهای تحت سلطه‌اند خیلی عجیب وصد البته رنج آلود است؛ ملکیانی که سال‌ها برای خود جهت راوی رنج و رهایی بشر اسم و رسم درست کرده بود خواسته یا ناخواسته کنار پنتاگون برای خیابان‌های ایران فلسفه خشونت  تراشیده و به تدریس آن در صنعت ژورنالیسم مبادرت می‌کند؛

بعد از مُحق نشان دادن جنگ‌های خیابانی جوکری، خبرنگار می‌پرسد پس باید چکار کرد و او فیلسوفانه تر !و با ابهام و «پنهان نگاری فلسفی» ! می‌گوید : باید «باورهای کاذب » !؟ را دور ریخت تا به «تحول فرهنگی»  برسیم! 

من چون محقق فلسفه سیاسی هستم و از سویی عمیقا به وطن عشق می ورزم  در اینجا امّا تحفظ نمی‌کنم و می‌گویم من  این مصاحبه را فلسفی کردن شورش و قتل‌های خیابانی در تهران و ایران می‌دانم؛ فلسفه‌ای برای آتش زدن و کشتن بی‌گناهان در نقاب فیلم ، هنر و  تمیز نشان دادن دستور شلیک از سوی گردان‌های جنگ‌های پست مدرن خیابانی! و البته چیزی دیگر به این یافتۀ خود اضافه می‌کنم و در صورتی که جناب ملکیان بخواهد اثبات می‌کنم که فلسفه و ایدئولوژی تمیز کردن جنگ‌های خیابانی برخاسته از فلسفۀ پُست مدرنیستی او هیچ الگویی برای حکمرانی، آسایش، آرامش،  نظم، رفاه و عدالت در ایران به دست نمی‌دهد؛ پس ای دانشجویان، محققان و فضلای فلسفه و سیاست! از موضع یک دوستدار فلسفۀ سیاسی اسلام متواضعانه می‌خواهم تلاش شود تا از تدریس فلسفۀ خشونت‌های تمیز در بین جوانان و مردم پرهیز گردد؛ بیاییم از قیام عمومی ۱۶ دی تهران و رستاخیز انسان‌ها در تحولات منجر به حملۀ تروریستی اخیر حکومت بالذات تروریست آمریکا  درس بگیریم و راه دیگری مقابل راه متن ملت بزرگ و کهن ایران نگشاییم؛

البته ایرانی‌ها خصوصا محققان فلسفه و سیاست به این دگردیسی های فلسفی و سیاسی عادت کردند؛ آن روزها که دکتر بشیریه با جهت  ساخت شهروندی و  مدرنیّت در حلقه‌های فکری _ تشکیلاتی  تهران برای جامعه مدنی به جای جامعه اسلامی به نظریه پردازی برای جوانان و کارگزاران دولت در مراکز تحقیقاتی وزارت کشور و سازمان  ریاست جمهوری کارگاه‌های آموزشی می‌گذاشت و اینک پشیمان از سی سال نظریه پردازی خود می‌گوید درد ایرانی با رجوع به حکمت درمان می‌شود و از جامعه شناسی به حکمت سیاسی نقل مکان کرده است ، اینک اما  مصطفی ملکیان که از فلسفۀ عقل ابزاری و معنویت مدرن، به جامعه‌شناسی نقل مکان کرده و فلسفۀ فلسفه‌ی شورش آموزش می‌دهد؛

..... آری ! دنیای عجیبی شده است ؛ سپهبد حاج قاسم‌ها، به آموزش شریعت و اخلاق می‌پردازند و سلبریتی‌ها،  فیلسوفان اخلاق!  و ملکیان‌ها !  برای جنگ‌های کور خیابانی فلسفه‌ی خشونت تدریس  می‌کنند ؟!

 

 دکتر مجتبی زارعی

عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس

ارسال نظرات