خبرگزاری بسیج: پرونده ویژه بحران زیست محیطی در مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه در شهرستان ری بارها از سوی خبرنگاران مورد بازخوانی قرار گرفته است؛ اما متاسفانه مسئولان ذیربط تاکنون هیچ اقدام موثر برای کاهش بحران در این منطقه انجام نداده اند.
کد خبر: ۹۲۰۸۴۵۳
|
۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۸

امروزه زباله از مشکلات دنیای مدرن است و سایت آرادکوه علاوه بر پذیرش روزانه بیش از 10 هزار تن زباله از سمت تهران پاسخگوی حجم زباله‌های گسیل شده از سمت تهران نیست و هم اکنون به عنوان یکی از بزرگترین معضلات زیست محیطی بشمار می‌رود و متاسفانه در این سال‌ها مردم ری و جنوب پایتخت همواره از بوی نامطبوع و تلنبار شدن حجم زیادی از پسماندها و زباله ها رنج می‌برند.

باید اذعان کرد این روزها در اکثر روستاها و حتی شهرها شاهد پسماندها و زباله‌هایی هستیم که در هرگوشه‌ای بنگری به هر رهگذری سلام می‌کنند و به تبع آن برخی از روستاهای شهرستان ری محلی شده است برای خودنمایی پسماندهایی که در حاشیه و اطراف روستاها تلنبار شده اند و روز به روز بیشتر می شوند.

درادامه در گزارشی سعی شده است که به دردودل اهالی روستای اسماعیل آباد که مشکل پسماند و زباله در روستای خالی از سکنه شریف‌آباد بلای جانشان شده است بنشینیم و در رفع مشکلات آنان به کمک مسئولین ساعی شهرستان ری باشیم.

برای رفتن به روستا، بعد از ورود به شهر کهریزک و رد کردن اولین پمپ بنزین، تابلوی روستای اسماعیل آباد نمایان می‌شود، ورودی روستا در تقاطع رودخانه کن و جاده قدیم قم قرار دارد و آسفالت ورودی روستا تعریف آنچنانی ندارد و به گمان میرسد به دلیل طغیان رودخانه کن در بهار 98 دچار خرابی شده است و هنوز از سمت مسئولین ذیربط اقدامی برای بازسازی صورت نگرفته است.

  بعد از طی مسافت 500 متر و عبور از چاله و چوله های فراوان وارد روستا می‌شوی و در نزدیکی ظهر کودکانی را که در حال بازی کردن هستند را می بینی، سپس با مرد میانسالی که در کنار ساختمان نیمه کاره‌ای نشسته است هم صحبت می‌شوم او می‌گوید: در گذشته تمامی اهالی در زمینهای کشاورزی امرار معاش می‌کردند  ولی الان هیچ یک از اهالی در روستا به دلیل کمبود آب و نبود زمین مناسب کشاورزی نمی کنند و همگی در حاشیه شهرها و کارخانجات مشغول به کار هستند.

بعد از مدتی بوی زننده و آزاردهنده ای به مشامم می رسد و جلوی دهانم را میگیرم و سپس او با لبخندی می گوید: ما چیزی احساس نمی‌کنیم شاید هم عادت کرده‌ایم چراکه این بو چندین سال است مهمان ناخوانده مردم اسماعیل آباد شده است و اگر از بالای ریل به آن طرف نگاه کنی خواهی دید که روستای شریف آباد خالی از سکنه که در گذشته زمینهایش سرسبز و حاصلخیز بوده هم اکنون به مامنی برای تخلیه پسماندهای آرادکوه تبدیل شده است و روزانه رانندگان کامیون بارهای پسماند و ضایعات پلاستیکی و زباله خودشان در زمینهای شریف آباد تخلیه می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: فکر می کنم مسئولینی که می توانند دوای دردی برای مردم باشند و به راحتی با عزم جدی پسماندها را از دل طبیعت و همجواری روستای اسماعیل آباد بیرون کنند هیچ کاری انجام نمی دهند.

بعد از شنیدن درد و دل مرد میانسال به سمت ریل راه آهن حرکت کرده و با ایستادن در وسط ریل دو منظره متفاوت نمایان می‌شود،  یک طرف باغ‌های قطعه بندی شده و سرسبز نزدیک روستای اسماعیل‌آباد و آن طرف کارگرانی که برای بدست‌آوردن تکه نانی جانشان بر کف دستهایشان گذاشته‌اند و به کمک همدیگر خط تولید جداسازی پسماند و زباله را در کوهی از زباله ایجاد کرده اند و گویا مجتمعی از شعبات آراد کوه در زمین‌های شریف‌آباد بوجودآمده است.

کمی در امتداد خط ریل راه می‌روم و درکنار یکی از باغ ها با جوانی سرصحبت را باز می‌کنم او می گوید: چندین دفعه از طریق دهیاری و شورا و جمع آوری استشهادیه محلی پیگیر معضل شریف‌آباد که به نوعی یکی از مشکلات اصلی روستا است بوده ایم اما فقط مسئولین بارها آمده اند و محل موردنظر را بازدید کرده اند و سپس رفته اندو طی این 10 سال تنها حرفهایشان در قالب وعده باقی مانده است. سپس او با لحنی طعنه آمیز می‌پرسد: " به نظر شما آیا این راه حل چاره است ؟

در ادامه به روستا برمی‌گردم و با دهیار جوان روستا همکلام می شوم.رضا عبدی تمامی حرفهای مرد میانسال و جوان را تایید می کند و ادامه می‌دهد: خودم از اهالی روستا هستم و الان چندسالی است که با اعضای شورا به دنبال جمع آوری این محل هستیم اما هنوز موفق نشده ایم و تا به امروز مکاتبات و پیگیری صورت گرفته شده ماحصلی نداشته است و اداره محیط زیست که متولی اصلی رسیدگی به این موارد می باشد اصلا بصورت جدی برخورد نمی‌کند و بسیاری از اهالی این مشکلات را از چشم دهیار و شورا می بینند.

در پایان باید گفت درد دل مردم روستا و دهیار جوان زیاد بود و من در میان آن همه کاستی در تفکر آن بودم که آن کودکان در آینده ای نه چندان دور قرار است به چه نوع بیماریهایی دچار بشوند و علاوه بر اسماعیل اباد تمامی روستاهای بخش شهرستان ری با این معضل تخلیه پسماند در حاشیه روستاها درگیر هستند ولی هنوز مسئولین به نتیجه کامل و جامعی برای حل این مشکل نرسیده اند.

سوالهای زیادی در ذهنم ایجاد شد.

اول اینکه حسین توکلی فرماندار پرتلاش شهرستان ری  و مهدی مجیدی بخشدار کهریزک که شناخت کامل نسبت به بخش کهریزک دارند می‌توانند با ایجاد یک کارگروه مشکلات این روستا را حل نمایند.

 دوم اداره محیط زیست شهرستان ری چه وقت می خواهد کمکی بر آلام دردهای گفته روستائیان داشته باشد؟

خبرنگار: مهدی محمدی

ارسال نظرات