کارشناس مذهبی:

حاکم برای اجرای عدالت باید خودش عدالت نفسی داشته باشد

کارشناس مذهبی تاکید کرد: حاکم برای اجرای عدالت باید خودش عدالت نفسی داشته باشد.
کد خبر: ۹۲۰۸۵۴۳
|
۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، حجت الاسلام ویژه در چهارمین جلسه تربیت و تعالی بسیجیان کانون ۴ فرهنگیان مشهد مقدس مطالبی را درمورد عدالت وظلم ونیز ولایت و وظیفه مردم نسبت به ولایت مطرح کرد.

وی در ابتدای جلسه به بیان حدیثی از امام صادق (ع) پرداخت و گفت: بهترین حاکمان کسانی هستند که سه خصلت داشته باشند (افضل الملوک من اعطی ثلاث خصال: الرافه والجود والعدل) اول رافت داشته باشد و دوم جود که بیشتر در مسائل مالی است، ولی احسان عام است، زیرا اگر توسعه مالی نباشد امنیت اقتصادی از بین می‌رود و سوم حاکم باید کاملا عادل باشد و آن وقتی است که خودش به عدالت رسیده باشد و عدل یعنی هرچیزی را سر جای خود گذاشتن پس حاکم قساوت و بخل و ظلم نباید داشته باشد.

وی همچنین افزود: وظیفه مانسبت به ولایت داشتن معرفت، اطاعت، تبعیت و نصرت است.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: در معرفت دوجنبه مورد نظر است جایگاه ولایت وشخص. ولی در مورد اطاعت و تبعیت هر دو به معنای عمل کردن است. عمل کردن به میل نه با اکراه، اما از جنبه پذیرش اطاعت، پذیرش عقلی است و در تبعیت، پذیرش قلبی است.

وی ابراز داشت: در بحث نصرت به هر اندازه‌ای که بتوانی باید باشد نصرت صفر وصد ندارد نصرت یعنی هوای اطرافیان را داشته باشی مخصوصا خانواده و یادمان باشد که بزرگترین نصرت عمل است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها