مسئول بسیج مهندسین کشاورزی گیلان با اشاره به اجرای طرح زنجیره‌ای زارع، شالی‌کوبی و مصرف‌کننده که سال گذشته توسط بسیج سازمان مهندسین کشاورزی ایجاد شد، گفت: موظف هستیم تا سال ۱۴۰۰ تمام روستاهای استان را تحت پوشش طرح بسیج همگام با کشاورز قرار دهیم.
کد خبر: ۹۲۰۸۶۲۷
|
۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، مرتضی مرادی پیش از ظهر امروز در مراسم شکرگزاری برداشت برنج در سالن اجتماعات ناجا رشت با اشاره به هدف برگزاری از طرح بسیج همگام با کشاورز اظهار کرد: این طرح برای نخستین بار با 300 مربی و 6 هزار کشاورز، باهدف خودکفایی در برنج و با تشکیل میز تخصصی برنج آغازشده است.

وی با اشاره به عوامل اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز گفت: از بین سه هزار مهندس بیکار، ۳۰۰ مهندس بسیجی بیکار تحت آموزش قرار گرفتند و کار خود را در روستاها در ابتدا با آشنایی و ارتباط با دهیاران آغاز کردند.

مسؤول بسیج مهندسین کشاورزی گیلان با تأکید برافزایش تولید و عملکرد این طرح تصریح کرد: بر اساس این طرح اقداماتی نظیر ترویج و آموزش، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان، شناسایی کشاورزان آموزش پذیر، توصیه‌های کودی، نیازسنجی و تشویق کشاورزان برای استفاده از بذر گواهی‌شده توسط مهندسین کشاورزی انجام‌شده است.

مرادی با بیان اینکه عمل به توصیه‌های تغذیه‌ای و کودی منجر به کاهش طول رشد، تسریع در برداشت و کاهش مصرف آب در کشاورزی می‌شود‌، افزود: استفاده از اساتید مجرب، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مربیگری در این امر بسیار مؤثر است.

وی با اشاره به طرح زنجیره‌ای زارع، شالی‌کوبی و مصرف‌کننده که سال گذشته توسط بسیج سازمان مهندسین کشاورزی ایجاد شد، گفت: در سال ۹۸ تعداد مربیان به ۴۷۵ نفر، ۹۳۰ روستا و با ۱۴ هزار کشاورز افزایش یافت و موظف هستیم تا سال ۱۴۰۰ تمام روستاهای استان را تحت پوشش طرح بسیج همگام با کشاورز قرار دهیم.

مسؤول بسیج مهندسین کشاورزی گیلان با اشاره به افزایش عملکرد کشاورزانی که توصیه‌های مهندسین را رعایت و آزمون خاک را اجرا کردند، گفت: امسال 450 تن به میزان تولید اضافه شد و هزار و 650 تن بذر آماده تحویل به کشاورزان داریم.

مدیرکل امور روستایی و عشایر استانداری گیلان نیز در این مراسم با بیان اینکه از امسال ارتقای درآمد روستاییان انجام می‌شود، اظهار کرد: روستاییان را برای تولیدات دیگر نظیر گیاهان دارویی، پرورش ماهی و اردک سوق تشویق می‌کنیم.

یاور پیرعلایی با تشویق کشاورزان برای حضور در نمایشگاه توانمندی‌هایی روستاییان گیلان گفت: این نمایشگاه 14 تا 16 اسفندماه سال جاری برای ارائه توانایی‌ها، تولیدات، بازاریابی کشاورزان و به‌ویژه منجر به معرفی آیین و سنت‌های محلی استان گیلان می‌شود.

وی با بیان اینکه استان گیلان دارای هزار و ۸۳۲ دهیار و بالغ‌بر ۶ هزار شورا روستایی، ۲۱۸ کارشناس مالی و فنی در روستاها است، افزود: امسال برای نخستین بار 18 دوره تخصصی در هفت شهرستان استان گیلان برگزار شد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری ‌گیلان با تأکید بر اینکه اراضی زراعی استان گیلان با تغییر کاربری رو به نابودی قرار می‌گیرند، بیان کرد: گیلان دارای دو هزار و 500 روستا است و باید به روستاییان تغییر کاربری اراضی را اطلاع دهند.

پیرعلایی همچنین خبر داد که شناسایی و آموزش بانوان کارآفرین روستایی و سرمایه‌گذاری و تسهیلات در جذب گردشگر برای روستاییان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بیمه حوادث روستاییان از هفته‌های آینده ابلاغ می‌شود، گفت: روستاییان با یک حق بیمه  ناچیز می‌توانند در مقابل تمام حوادث غیرمترقبه مزارع و منازل خود را بیمه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات