دکتر محمد اخباری نتایج اقدام دولت آمریکا در ترور فرمانده نیروی قدس سپاه را تهدید جدی منافع استراتژیک ایالات متحده آمریکا در منطقه غرب آسیا و کاهش وزن ژئوپلیتیکی دولت آمریکا در برابر قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران دانست.
کد خبر: ۹۲۰۹۳۲۰
|
۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، دکتر محمد اخباری نائب رئیس انجمن ژئوپلتیک ایران و دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی در نشست تخصصی بررسی ابعاد حقوقی و سیاسی ترور سردار سلیمانی که در مجمع بین‌المللی اساتید دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اینکه ترور شهید سلیمانی جنگ اراده‌ها بود و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا می‌خواست اراده و توان پاسخگویی جمهوری اسلامی را امتحان کند و بعد از آن اراده خود را بر ما تحمیل کند گفت: این ترور فراتر از یک ترور معمولی بود و همانطور که مشاهده شد، پیامدها و دلالت‌های ژئوپلیتیکی کوتاه مدت، بلندمدت و میان مدت خواهد داشت.
 
سردار سلیمانی نفوذ ایران را از مدیترانه تا هندوکش گسترش داد

اخباری عنوان کرد: ایران در یک نقطه‌ ویژه‌ای در جهان قرار دارد که علاوه بر منابع معدنی و انرژی، در شاهراه ارتباطی سه قاره قرار گرفته است. موقعیت ژئوپلیتیک ایران علی‌رغم مزیت‌های بالقوه به نقطه‌ تحولات بین المللی تبدیل شده است، به‌طوری‌که به‌جز منابع کمیاب و نفت و گاز، مرکز منازعات و مناقشات سیاسی و نظامی شناخته می‌شود و در نظم نوین جهانی برای قدرت‌های غرب و شرق اهمیت بسیار بالایی دارد.

وی افزود: شهید سلیمانی از منظر ژئوپلتیک نفوذ ایران را از مدیترانه تا هندوکش گسترش داد و ایران را در مسیر گذار از جهان یک‌قطبی به جهان چندقطبی و به تنظیم‌کننده نظم نوین جهانی تبدیل کرد. به‌همت این مرد و مردانی چون او ایران از یک کشور ضعیف، که در جنگ جهانی اول و دوم اشغال شد و بعد از جنگ جهانی دوم به کشوری نیمه‌مستعمره تبدیل شده بود، به کشوری مستقل تبدیل شد که امروز برای صلح و توسعه منطقه نقش کلیدی بازی می‌کند و دیگر نمی‌توان ایران را به‌عنوان کنشگری استراتژیک نادیده گرفت.

نائب رئیس انجمن ژئوپلتیک ایران بیان کرد : بدون تردید حماقت دونالد ترامپ در ترور فرمانده نیروی قدس سپاه، منافع استراتژیک ایالات متحده آمریکا در منطقه غرب آسیا را با تهدید بسیار جدی مواجه کرده و وزن ژئوپلیتیکی دولت آمریکا را در برابر قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران به شدت کاهش داده است. از زمان شکل‌گیری محور مقاومت، یک صف‌بندی دوگانه ژئوپلیتیکی در منطقه غرب آسیا شکل گرفت و ترور شهید سلیمانی، این مرزبندی‌ها را تثبیت و شفاف کرد.

این استاد دانشگاه، ژئوپلیتیک مقاومت را شامل ایران، عراق، سوریه، لبنان و یمن و ژئوپلیتیک ضدمقاومت را شامل آمریکا، رژیم صهیونیستی و بعضی کشورهای عربی که در راس آنها عربستان قراردارد معرفی کرده و اظهار کرد: شهید سلیمانی در مبارزه با تروریسم نقش محوری داشت، در افغانستان در کنار ملت افغانستان و رهبر آنها احمد شاه مسعود هجوم طالبان را کنترل کرد. در سوریه و عراق فتنه داعش را نقش‌برآب کرد و  به‌عنوان یک استاد موفق در نبرد نامتقارن با کمترین امکانات بیشترین بازدهی را داشت.

وی با بیان اینکه برخی می‌گویند سردار سلیمانی بشار اسد را حفظ کرده بود گفت: باید بگویم این‌چنین نبوده بلکه ایران یک ساختار ایجاد کرده است. بنابراین از این پس هم بشار اسد تقویت می‌شود، هم خط کشور‌های مقاومت در منطقه توسعه پیدا می‌کند.

اخباری با تاکید بر آنکه ترور سردار سلیمانی، جبهه ضدمقاومت در منطقه را تضعیف کرد، بیان کرد: ترامپ به شدت در درون آمریکا برای خارج شدن از عراق و سوریه تحت فشار است کما اینکه این موضوع از وعده‌های انتخاباتی وی در دور اول ریاست جمهوری هم بوده است. با وجود تنش‌هایی کنونی، تصمیم‌گیران دولت آمریکا و از جمله ترامپ مجبور هستند که برای کاهش سطح تنش و تصاعد بحران تلاش کنند و نهایتا نیروهایشان را در منطقه کاهش دهند.

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی مطرح کرد: اظهارات ترامپ بعد از حمله ایران به پایگاه نظامیان آمریکا بر خلاف پیش‌بینی‌هایی‌که حاکی از وقوع یک جنگ تمام عیار علیه ایران بود، از پایان تنش خبر داد و این موضوع بیانگر شکست آمریکا در رسیدن به اهدافش از ترور سردار سلیمانی است. اینکه منافع و پایگاه آمریکایی نه در یک حمله نیابتی یا راکتی از سوی شبه نظامیان، بلکه در یک عملیات نظامی رسمی به وسیله موشک‌های بالستیک ایران مورد هدف قرار می‌گیرد، اما ایالات متحده به بهانه اینکه سربازی کشته نشده اقدام به پاسخگویی نمی‌کند، به معنای یک تحول استراتژیک در موازنه قدرت منطقه غرب آسیا است که بدون تردید، افزایش وزن ژئوپلیتیکی و قدرت جمهوری اسلامی ایران و تضعیف و کاهش قدرت و جایگاه آمریکایی‌ها را در پی خواهد داشت.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: اساس سیاست آمریکا «Power politics»  به معنای سیاست زور است، تجربه تاریخی نشان داده دولت آمریکا زبان و پیام قدرت را بیش از هر پیام دیگری خوانش می‌کند، این عملیات موشکی پیام قدرت را به آمریکا، رژیم صهیونیستی، برخی از کشورهای اروپایی و کشورهای عربی مرتجع منطقه انتقال داد که آثار و پیامدهای آن در آینده روشن خواهد شد.

وی ادامه داد: عملیات موشکی سپاه به بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق، اولین حمله نظامی رسمی و آشکار یک کشور به پایگاه‌های نظامی آمریکا طی ۷۵ سال گذشته بود که چهره راهبردی و ژئوپلیتیکی منطقه را دگرگون خواهد کرد. اگر جمهوری اسلامی ایران پاسخ منفعلانه و ضعیفی به جنایت آمریکایی‌ها می داد، احتمال پیشروی آمریکایی‌ها، تشدید تهدیدات نظامی و حتی جنگ نیز متصور بود اما باید پذیرفت که عملیات موشکی سپاه و تحقیر بی سابقه ارتش آمریکا، قدرت بازدارندگی مؤثر ایران را تضمین و سایه جنگ را تا سال‌ها از کشور دور کرد.

نائب رئیس انجمن ژئوپلتیک ایران افزود:  تاکید نخست وزیر عراق مبنی بر اینکه شهید سلیمانی به منظور ارائه پاسخ ایران به عربستان عازم عراق شده بود، بیانگر این است که کشورهای عربی حتی عربستان هم تلاش خواهند کرد که از تصاعد بحران و درگیری نظامی با ایران در منطقه جلوگیری کنند. ائتلاف ایران، چین و روسیه در شرایط جدید منطقه ای هم تقویت خواهد شد و یکی از دلایل آن هم، تقویت سیاست «نگاه به شرق» در سیاست خارجی جمهوری اسلامی بعد از ترور سردار سلیمانی است.

عضو هیات علمی دانشگاه در پایان بیان کرد: حضور میلیونی مردم در ایران و عراق بیانگر نقش مستقیم توده‌های مردم در حوزه دفاعی و امنیتی است. اقدام تلافی جویانه ایران، اراده جمهوری اسلامی در دفاع از خود را نشان داد و حضور گسترده مردم در تشییع پیکر شهید سلیمانی، مهم‌ترین مولفه قدرت ملی ایران است که نشاندهنده پایگاه مستحکم نظام جمهوری اسلامی در چارچوب حمایت مردمی است. زبان ملایم ترامپ در قبال ایران بعد از عملیات موشکی جمهوری اسلامی، نتیجه حضور میلیونی مردم در تشییع سردار شهید بود، این حضور یک ارزش استراتژیک است و باید مراقب بود که دشمن، این عامل وحدت بخش را به عامل تفرقه تبدیل نکند.

 

ارسال نظرات