خبرهای داغ:
مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان جنوبی:

جمع آوری 300 هزار سند دفاع مقدس در سامانه مأوا

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان جنوبی با اشاره به تجلیل از 7 هزار و 900 پیشکسوت دوران دفاع مقدس استان، گفت: تا کنون 300 هزار سند دوران دفاع مقدس استان به صورت مکتوب، عکس، فیلم و نوار صوتی در سامانه ماوا جمع آوری شده که به صوررت فایل برای محققان این عرصه قابل دریافت است.
کد خبر: ۹۲۱۰۲۲۷
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی دکترمحمد رضا فخر مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان جنوبی صبح امروز در مراسم تکریم و معارفه مدیر کل این سازمان گفت: اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس از سوی مقام معظم رهبری مامور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است که اوج این جریان در دوران دفاع مقدس رقم خورد که جانبازان و ایثارگران در کنار یکدیگر افتخاری را که لایق ملت بزرگ ایران بود تحت لوای نظام مقدس جمهوری اسلامی رقم زدند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند: اگر بخواهیم مشکلات امروز کشور مرتفع شود باید به سبک دوران دفاع مقدس  و سیره شهدا برگردیم.

 وی ادامه داد: بنیاد حفظ آثار ذیل ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل شد تا با توجه به خاطرات شهدا و رزمندگان و دستاوردهای حوزه دفاع مقدس به گسترش معارف و فرهنگ ارزشمند ایثار و شهادت بپردازد همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند: "باید از گنجینه تمام نشدنی دفاع مقدس استفاده شود و آن را به نسل آینده انتقال داد".

 دکتر فخر ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند: همان گونه که ما سالیان است که ننگ پذیرش قرداد ترکمنچای  را تحمل کردیم و از آن سر افکنده هستیم باید صدها سال افتخارات بزرگ دوران دفاع مقدس را بیان کرد و زنده نگه داریم لذا این مهم میسر نیست مگر اینکه از تجربه و ظرفیت بزرگوارانی که آن دوران را درک کردند استفاده کرد و آثار شان را حفظ و نشر داد.

وی افتتاح و احداث باغ و موزه دفاع مقدس را از جمله ماموریت های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس دانست و ادامه داد:  پارک و موزه دفاع مقدس استان خراسان جنوبی در سال آینده افتتاح خواهد شد که حقیقتا ارزش این گونه پارک ها از پارک های معمولی بیشتر است چرا که این پارک ها محل حضور خانواده شهدا و رزندگان دوران دفاع مقدس هستند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان جنوبی ادامه داد: موزه شکست استکبار در صحرای طبس که منحصر به استان خراسان جنوبی است با تعاملات و پیگیری که با موزه دفاع  تهران انجام شد به آنجا  واگزار شد که در دهه فجر سال آینده فاز اول آن افتتاح خواهد شد.

وی گفت: در حال حاضر 153 شهید گمنام در 49 نقطه استان خراسان جنوبی تدفین هستند که با حمایت های دولت برای اکثر این شهدا یادمان ساخته شهدا است و دیگر شهدا گمنام تا پایان سال آینده  یادمان ساخته می شود که این یادمان ها محلی است برای دلسوختگان عرصه ایثار و شهادت و محل نجوا با شهیدان است.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان جنوبی اظهار داشت: در زمینه اسناد دفاع مقدس تا کنون 300 هزار سند ار دوران دفاع مقدس  به صورت مکتوب، عکس، فیلم و نوار صوتی در سامانه ماوا جمع آوری شده که به صوررت فایل قابل  دریافت برای محققان این عرصه است.

 دکتر فخر با اشاره به تالیف دانش نامه دفاع مقدس خراسان جنوبی با 500 مدخل و موضوع، گفت:  در حال حاضر برای بیش از 150  مدخل  در بنیاد استان پرونده درست شده است.

9 هزار جلد کتاب در کتابخانه تخصصی دفاع مقدس خراسان جنوبی موجود است

وی با اشاره به جمع آوری تاریخ شفاهی رزمندگان، گفت: تاکنون در این زمینه 3 کتاب جمع آوری شده است که تا پایان سال آینده 8 کتاب تهیه خواهد شد و همچنین 9 هزار جلد کتابد در کتابخانه تخصصی دفاع مقدس استان موجود است که 70 درصد کتابها با موضوع دفاع مقدس است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: در راستا کنگره دو هزار شهید استان با مشارکت نهادها و کمیته های مربوطه 160 عنوان کتاب  با محتوا مختلف آماده و چاپ شد که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری  امید داریم به چاپ انبوه برسد.

 دکتر فخر با اشاره به تدریس درس دفاع مقدس در دانشگاه ها استان، عنوان کرد در حال حاضر 28 استاد  در استان خراسان جنوبی درس دفاع مقدس را در دانشگاه ها تدریش می کنند که اساتید خوبی هستند که چراغ درس دفاع مقدس را در دانشگاه روشن نگه داشتند که در این زمینه  جزو استانهای برتر هستیم.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در تجلیل و تقدیر از پیشکسوتان دفاع مقدس افزود:  در همین راستا از 7 هزار و 900 پیشکسوت دوران دفاع مقدس تجلیلشد همچنین در زمینه راهیان نور به عنوان راوی هم از تجربه و ظرفیت این بزرگواران استفاده می شود.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان جنوبی یکی دیگر از حوزه های زیر مجموعه دفاع مقدس را تشکل های مردم نهاد دانست و افزود: تشکل مردم نهاد آیه های استقاومت در کنگره دو هزار شهید استان بیشترین همراهی را با بنیاد در جمع آوری و نشر آثار شهدا داشتند.

وی ادامه داد: راه اندازی دفتر مشارکت بانوان به منظور انعکاس خدمات و رشادتهای بانوان در دوران دفاع مقدس،  راه اندازی نمایشگاه اختصاصی و چاپ کتب در این زمینه و  راه اندازی دفتر مشارکت روحانیت و  تشکیل کارگروه نظامی و انتظامی  از جمله برنامه های دنبال شده در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان است.

 گفتنی است در این مراسم از زحمات دکتر محمد رضا فخر تجلیل و تقدیر شد و سرهنگ غلامرضا فلاحی به عنوان مدیر کل جدید بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان جنوبی معرفی شد.

 انتهای پیام/

 

  

ارسال نظرات
پر بیننده ها