خبرهای داغ:
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: عملیات مرمت بقعه امامزاده حسین (ع) با عقد تفاهم نامه‌ای بین این اداره کل و میراث فرهنگی و گردشگری استان با 10 میلیارد ریال اعتبار آغاز شد.
کد خبر: ۹۲۱۰۶۳۸
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱

حجت‌الاسلام مصطفی مجیدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین بیان کرد: تفاهم‌نامه تا زمان تایید طرح مرمت این بقعه در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور قابلیت اجرا دارد.

وی تصریح کرد: طرح مرمت این مکان مقدس که در استان قزوین تهیه شده بود، در وزرات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشکالاتی روبرو شد که به لحاظ ضرب‌الاجل پیش آمده برای مرمت این بقعه لازم شد تا اقداماتی را با همکاری میراث به منظور جلوگیری از تخریب این بنا در دستور کار قرار دهیم.

وی هزینه کامل مرمت بقعه امامزاده حسین (ع) قزوین را ۱۴۰ میلیارد ریال اعلام و یادآور شد: تاکنون برای طرح توسعه حوالی این امامزاده ۴۵ میلیارد ریال از سوی اوقاف پرداخت و برای سایر فضاهای آن نیز ۱۰ میلیارد ریال تامین شده است.

این مسؤول با بیان اینکه اگر اقدامات لازم و به هنگام صورت نگیرد، امکان ریزش دیوارهای بقعه افزایش می‌یابد، گفت: دیوار ضلع شرقی این مکان مقدس از ۲۵ سال پیش نیازمند به مرمت بوده که در این رابطه تعداد زیادی از خیران سایر استان‌های کشور نیز اعلام آمادگی برای انجام آن را داده بودند اما به لحاظ تایید نشدن طرح مرمت، تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

حجت‌الاسلام مجیدی کل درآمد سالانه بقعه امامزاده حسین (ع) را ۱۲ میلیارد ریال اعلام و تاکید کرد: از این میزان درآمد، ۴۰ درصد به به طرح‌های عمرانی و مابقی آن نیز در امورات جاری بقعه هزینه می‌شود که اعتبار دیگری برای طرح توسعه و مرمت آن باقی نمی‌گذارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین به کمبود امکانات در حوزه زائرسرا، امکانات رفاهی و سرویس‌های بهداشتی اشاره و تصریح کرد: از مجریان طرح توسعه آستان مقدس امامزاده حسین (ع) درخواست تامین امکانات موجود را داشته تا برخی مسافران مجبور به استفاده از چادر در حاشیه این مکان مقدس نشوند.

به گفته این مسوول، تکلیف اوقاف و امور خیریه حفظ و مرمت بقاع متبرکه است و در این مسیر اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و سایر نهادهای ذیربط نیز باید همکاری و مساعدت‌های لازم را در این زمینه اعمال کنند.

بقعه امامزاده حسین (ع) فرزند بلافصل هشتمین پیشوای مسلمانان جهان، شاخص‌ترین مکان مقدس استان قزوین به شمار رفته و همه ساله نیز بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند اما وجود برخی مشکلات از جمله فرسودگی دیوارها و تخریب برخی قسمت‌های این بقعه در طول سال‌های گذشته انتقادات زیادی را از سوی فعالان فرهنگی متوجه این مکان مقدس کرده است.

 

1010/ت30ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها