خبرهای داغ:
لایحه بودجه‌۹۹ کل کشور دو روز پس از موعد قانونی یعنی ۱۷‌آذرماه از سوی رییس‌جمهوری به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد تا این لایحه تقریباً در زمان قانونی به قوه مقننه برسد.
کد خبر: ۹۲۱۰۸۳۶
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، در حالی که تقریباً دو ماه تا پایان سال مانده و از سوی دیگر نمایندگان خود را برای حضور در انتخابات دوم اسفندماه آماده می‌کنند، این نگرانی وجود دارد که بررسی لایحه بودجه‌۹۹ کل کشور تا حدی تحت تأثیر انتخابات پیش رو روند بررسی را با کندی طی کند.

لایحه بودجه‌۹۹ کل کشور دو روز پس از موعد قانونی یعنی ۱۷‌آذرماه از سوی رییس‌جمهوری به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد تا این لایحه تقریباً در زمان قانونی به قوه مقننه برسد.

با توجه به شرایط ویژه رخ داده به لحاظ اتفاقات بین‌المللی و تحریم‌ها، دولت امسال برای اولین‌بار در تاریخ بودجه‌ریزی علاوه بر ارائه لایحه بودجه‌۹۹ کل کشور، پیش‌بینی بودجه سال‌۱۴۰۰ را نیز به مجلس ارائه داده است. به عبارتی لایحه دوسالانه بودجه مربوط به سال‌های‌۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به مجلس ارسال شد.

بر اساس آنچه که رییس سازمان برنامه‌وبودجه پیش از این اشاره داشته، بودجه سال‌های‌۱۳۹۹ و۱۴۰۰ که منابع فروش نفت در بخش جاری آن دیده نشده، به همراه یک سند اجرائی شامل بودجه همه دستگاه‌ها و همچنین یک برنامه کلی عملیاتی دوساله، به مجلس ارائه شده است.

از سوی دیگر، دوم اسفندماه امسال یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را پیش‌رو داریم و این موضوع این نگرانی را ایجاد کرده تا مبادا روند بررسی لایحه بودجه در شرایطی که نمایندگان درگیر مسائل انتخاباتی هستند، با کندی مواجه شود.

 از طرف دیگر با توجه به اینکه چشم‌اندازی از بودجه سال‌۱۴۰۰ نیز در لایحه بودجه دو سالانه دیده شده، شاید انتظار می‌رود زمان بیشتری برای بررسی سند دخل‌وخرج دو ساله کشور نیاز باشد.

اکنون حدود یک‌ماه‌ونیم از ارائه لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس می‌گذرد. فرایند بررسی لایحه بودجه در آیین‌نامه داخلی مجلس پیش‌بینی شده و بر اساس آن دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذرماه هر سال به مجلس تسلیم کند که دولت در ۱۷‌آذرماه لایحه را تقدیم مجلس کرد.

نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه، پیوست‌ها و سوابق آن تا مدت ۱۰‌روز می‌توانند پیشنهادهای خود را به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارائه و کمیسیون‌های تخصصی نیز موظفند حداکثر تا ۱۵‌روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق که از هر کمیسیون نمایندگانی در آن عضویت دارند، تقدیم کنند.

فرایند اصلی بررسی لایحه بودجه از کمیسیون تلفیق با حضور نمایندگانی از کمیسیون‌های تخصصی آغاز می‌شود تا پیش از ورود به صحن، لایحه با حضور مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

اما طبق آیین‌نامه داخلی مجلس کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف ۱۵‌روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون‌های تخصصی گزارش نهایی خود راتنظیم وبه مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. البته مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق مجدداً حداکثر تا پانزده روز دیگر با موافقت هیأت رییسه قابل تمدید است.

بنابراین براساس آنچه که در قانون پیش بینی شده تقریباً اکنون باید بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق نهایی و به مجلس ارائه می‌شد.

با این حال در این روزها نمایندگان متقاضی و البته تأیید صلاحیت شده خود را انتخابات دوم اسفند آماده می‌کنند در این شرایط این انتظار نیز وجود دارد که بررسی لایحه بودجه به‌وِیژه در شرایط فعلی کشور تحت تأثیر انتخابات با کندی در روند بررسی یا احیاناً عجولانه مورد بررسی قرار نگیرد.
ضمن اینکه نکته مهم دیگر این است که لایحه بودجه تا پیش از پایان سال در صحن علنی به تصویب برسد چراکه در غیر این صورت دولت باید لایحه چند دوازدهم بودجه را به مجلس تقدیم کند تا پس از تصویب بودجه در سال آتی، دولت مجوز داشته باشد حداقل حقوق کارمندان و هزینه‌های جاری را تأمین کند.

تصویب لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق حداکثر تا دو ‌هفته آینده

در همین زمینه محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص روند بررسی لایحه بودجه با توجه به انتخابات پیش رو گفت: بررسی لایحه بودجه سال آینده، طبق آیین‌نامه داخلی مسیر خود را طی می‌کند و گزارش نهایی کمیسیون تلفیق نیز در مراحل نهایی قرار دارد.

وی با بیان اینکه هیچ نگرانی از بابت روند بررسی لایحه بودجه با توجه به انتخابات پیش روی مجلس وجود ندارد، افزود: بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق حداکثر تا دو هفته آینده نهایی می‌شود و به محض اینکه این گزارش نهایی شد، در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از اینکه تا دو هفته آینده گزارش کمیسیون تلفیق نهایی شد، این گزارش در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد و نمایندگان نیز ۱۰‌روز فرصت دارند تا پیشنهادات خود را ارائه دهند.

پورابراهیمی تاکید کرد: بنابراین فرایند بررسی لایحه بودجه طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس طی می‌شود و نگرانی از بابت زمان رسیدگی در صحن وجود ندارد.

بودجه‌۹۹ در اسفند تصویب و به دولت ابلاغ می‌شود

این نماینده مردم در مجلس دهم، درباره زمان ارائه لایحه بودجه از کمیسیون تلفیق به صحن علنی و آغاز بررسی آن در صحن گفت: براساس آنچه که پیش‌بینی می‌شود، تا پیش از انتخابات نمایندگان فرصت دارند تا لایحه را بررسی و پیشنهادات خود را ارائه دهند و دقیقاً در اوایل اسفندماه و پس از پایان انتخابات، بررسی لایحه در صحن علنی آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه فرایند بررسی لایحه بودجه در صحن علنی بین دو تا نهایت سه هفته زمان می‌برد، گفت: با توجه به اینکه قانون این اختیار را به مجلس داده تا در زمان بررسی لایحه بودجه در صحن، جلسات مجلس در دو نوبت صبح و عصر و حتی سه نوبت برگزار شود، بنابراین نگرانی از روند بررسی لایحه وجود ندارد مگر در شرایطی که کلیات لایحه در اولین روز بررسی در صحن توسط نمایندگان رد شود که در این صورت به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود که البته رد کلیات بعید به نظر می‌رسد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: لایحه بودجه طبق ضوابط و با حساسیت در مجلس بررسی می‌شود و تا پیش از پایان سال تصویب و از سوی رییس مجلس به رییس‌جمهوری ابلاغ خواهد شد تا دولت برای اجرای آن از سال آینده مشکلی نداشته باشد.

 

 

منبع: صبح نو

ارسال نظرات
پر بیننده ها