عبدالباری عطوان نوشت: گمان می کردیم که عربستان و دیگر کشورهای عربی از رهگذر موضع سیاسی، عقیدتی و اخلاقی و به دلیل اشغال بیت المقدس و مقدسات عربی و اسلامی و به خاطر خون شهدایی که در راه آزادسازی آن ریخته شدند از ورود اسراییلی ها به خاک خود جلوگیری می کنند اما امضای مجوز رسمی سفر شهروندان اسراییلی به عربستان که نشانگر بهبود روابط میان دو طرف است، چنین اعتقادی را به طور کلی از بین برد.
کد خبر: ۹۲۱۱۳۱۵
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از سرویس ترجمه شفقنا، تحلیلگر برجسته جهان عرب در تحلیلی با اشاره امضای دستور مجوز سفر شهروندان اسرائیلی به عربستان توسط وزیر داخلی اسرائیل که روز چهارشنبه امضا واجرایی شد، نوشت: مقامات رژیم اشغالگر قدس قبلاً مانع سفر اسرائیلی ها به عربستان می شدند زیرا -بنابر اعتقاد ما – نگران امنیت جانی آنها بودند و به خوبی می دانستند که مقامات عربستان -که میزبان حرمین شریفین در مکه مکرمه و مدینه منوره هستند- به دلیل جایگاه دینی این شهرها، حضور این افراد را در سرزمین های خود برنمی تابند اما به نظر می رسد همه این محرمات رنگ باخته است و نه تنها از اسرائیلی ها استقبال می کنند بلکه زمینه تامین امنیت جانی آنها وحضورشان در کنفرانس ها و سمینارها و معاملات تجاری در بالاترین سطح را نیز برای آنها فراهم می آورند.

جالب اینجاست این تصمیم که نمی تواند بدون توافقات قبلی با مقامات سعودی صادر شده باشد در سایه چندین تحول مهم رخ داده است:

اول اینکه این تصمیم در آستانه اعلام جزئیات معامله قرن توسط ترامپ صورت گرفته است که حاوی متونی صریح مبنی بر قانونیت بخشیدن به عادی سازی روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل است علی الخصوص کشورهایی که جولای گذشته در کنفرانس منامه به رهبری جارد کوشنر داماد ترامپ و گرداننده اصلی این معامله شرکت داشتند؛ همان کشورهایی که به پنهانی قول دادند از طرح های اقتصادی این معامله که بیش از ۵۰میلیارد دلار تخمین زده می شود، حمایت می کنند.

دوم: ورود تیم اعزامی کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به ریاض و گشت و گذار خبرنگاران آن در شماری از شهرهای سعودی نظیر جده، مدینه و ریاض و مصاحبه با شماری از شهروندان سعودی و پخش زنده آن مصاحبه ها.

سوم: ترغیب شهروندان سعودی برای ابراز خرسندی نسبت به حضور اسرائیلی ها در این کشور، سفر به شهرهای فلسطین اشغالی، افتخار به عادی سازی روابط با اسرائیل، مهمان نوازی از آنها و دعوت آنها به خانه های خود در هنگام سفر به ریاض.

چهارم: راه اندازی تبلیغات شدید علیه فلسطینیان توسط ارتش های اکترونیکی عربستان در فضای مجازی بنابر خواست مقامات رسمی و متهم کردن فلسطینیان به فروش زمین های خود.

پنجم: تحریف وجهه محور مقاومت و پخش گزارش های جعلی مبنی بر وجود روابط میان این محور بویژه ایران، سوریه و حزب الله با رژیم اشغلگر با محوریت فتنه فرقه ای.

ششم: محکوم کردن و مجرم دانستن جنبش های مقاومت فلسطین بویژه حماس و قرار دادن آن در فهرست تروریسم  بنابر خواست اسرائیل و بازداشت همه کسانی که با این جنبش در ارتباط هستند.

اطمینان داریم که بیشتر مردم مسلمان عربستان و دیگر کشورهای عربی و اسلامی چنین سیاست هایی را نمی پذیرند و همچنان اسرائیل را دشمن نژادپرستانه و غاصب زمین و مقدسات می دانند و چنین رویکردهای نادری که با میراث ملی و متمدن آنها سازگاری ندارد وابسته به گروه اندکی است که قدرت را قبضه کرده اند، ثروت های کشور را برباد داده اند و وجهه آن را نابود کرده اند و آن را غرق جنگ های بیهوده ای در یمن، سوریه و لیبی کرده اند.

اما موضوع جالب توجه و تعجب آور این است که آقای عادل الجبیر وزیر دولت سعودی در امور خارجه این کشور در این بین برمی آورد و تاکید می کند که عربستان هیچ گونه روابطی با اسرائیل ندارد.

باید گفت اگر رفع ممنوعیت سفر اسرائیلی ها به عربستان و اعطای ویزای گردشگری به آنها و گشت و گذار تیم تلویزون اسرائیل در نزدیکی مقبره رسول الله(ص) در مدینه منوره، بیانگر روابط میان دو طرف نیست، پس چه چیزی می تواند باشد؟

امروز اسرائیلی ها به عنوان تجار و چه بسا توریست روانه ریاض، جده و مدینه منوره می شوند و فردا هم به عنوان زائر به خیبر می روند و پس فردا هم به عنوان مهاجم و صاحبان حق و غرامت خواهان… .

 

 

ارسال نظرات