به بهانه درگذشت پدر شهیدان برزگر گزیده‌ای از زندگینامه سردار رشید اسلام شاپور برزگر گلمغانی را مرور می‌کنیم.
کد خبر: ۹۲۱۱۵۹۷
|
۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲
گزیده‌ای از زندگینامه سردار شهید شاپور برزگر، مسئول محور لشگر ۳۱ عاشورا
به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، شاپور برزگر گلمغانی در ۲۲ آبان ۱۳۳۶ در خانواده مذهبی نسبتا مرفه در اردبیل به دنیا آمد.

فرزند برومند  حاج اسکندر برزگر گلمغانی در سال ۱۳۴۳ به دبستان شمس حکیمی (ابوذر فعلی) رفت.

در سال ۱۳۴۸ مقطع راهنمایی را گذراند و در سال ۱۳۵۲ راهی دبیرستان شریعتی اردبیل شد.

سال‌های نوجوانی به کشتی علاقه‌مند شد واین ورزش را ادامه داد.

پس ازاخذ دیپلم در کارگاه آهنگری که پدر برایش مهیا ساخته بود، مشغول شد و در همین زمان به قید قرعه از خدمت معاف شد.

با شروع انقلاب در صف تظاهرکنندگان پیوست و پخش اعلامیه و به ساخت کوکتل مولوتف می‌پرداخت.

با پیروزی انقلاب در بنیاد مسکن مشغول شد و چندی پس از گذراندن دوره‌های آموزش نظامی به عضویت سپاه درآمد.

شاپور در جریان مقابله با منافقین فعالیت بسیارداشت. او در اثر انفجار نارنجک حین آموزش دست راستش از مچ قطع شد.

او بار‌ها به جبهه‌ها رفت و در بیشتر عملیات‌ها از جمله آزاد سازی خرمشهر شرکت داشت. آخرین عملیات او والفجر ۴ که مسئول محور لشگر ۳۱ عاشورا در منطقه پنجوین عراق بود، که در اثر اصابت تیر مسستقیم دوشکا در تاریخ ۱۳ / ۸/ ۱۳۶۲ به شهادت رسید.

سردار سرتیپ دوم پاسدار جلیل بابازاده در گفتگو با خبرنگار بسیج اردبیل، با بیان اینکه ایثار و فداکاری شاپور برزگر فرمانده دلیر اردبیلی در دوران دفاع مقدس از هیچکس پوشیده نیست ، اظهار داشت: سردار شهید شاپور برزگر علی رغم جانبازی و دارای مسئولیت مهم آموزشی، داوطلبانه در میدان رزم حضور یافته و طی ماموریتی از جانب سردار شهید آقا مهدی باکری نقش به سزایی در شکستن محاصره دشمنان ایفا کرد و در این راه نیز به درجه رفیع شهادت نایل شد بطوریکه پس از شهادت این فرمانده بزرگ در بیسیم اعلام کردند؛ شاپور خوابید!

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه با شهادت شهید برزگر شاپور‌های انقلاب متولد شدند، گفت: وی در آخرین دلنوشته‌های خود به واقعیت‌های کشور و جنگ اشاره کرده و گفته است: واقعیت این است که شرایط مملکت و اهمیت موضوع حفظ انقلاب و دستاورد‌های شهدا مهمتر از همه چیز است.

وی به مهمترین شاخصه شهید برزگر اشاره کرد و گفت: احساس مسئولیت و انجام تکلیف از جمله خصوصیات بارز این شهید والامقام بود بطوریکه جان خود را برای حفظ تمامیت ارضی مملکت اهدا کرد.

حاج غلامعسگر کریمیان از یادگاران دوران دفاع مقدس و  یکی از همرزمان او می‌گوید: «شاپور، عید سال ۱۳۶۲ در جبهه همه را دعوت کرد تا روز عید و سال تحویل روزه بگیریم و با امساک از غذا اراده خود را در کوران آزمایش و هوا‌های نفس بیازماییم.»

فرازی از وصیت نامه شهید:

تاریخ را که می‌نگریم پر از حوادثی است که در جوامع مختلف بشری رخ داده؛ در اثر حادثه ها، عده بی شماری از انسان‌ها به خاطر تعدادی دیگر از بین رفته اند. قدرتمند‌ها ضعیف‌ها را از سر راه خود برداشته اند تا بدون مانع بتوانند به نیات و آمال کثیف و ناپاک خود برسند.

در زمان پیامبر اسلام (ص) مشرکین مکه چقدر به اذیت و آزار آن فرستاده‌ی خداوند پرداختند! این مطالب را خداوند در قرآن کریم برای پند و عبرت نسل آینده ذکر کرده است. تنها عاملی که این عده را به کار‌های ناپسند واداشته، دنیا پرستی است.

هر چه از بدی‌ها بر سرانسان بیاید، از مادیات و خودخواهی انسان است. آن‌ها که مخالف راه انبیاء میروند بدانند و آگاه باشند که سرنوشتشان غیر از سرنوشت دوستانشان در تاریخ نخواهد بود و مخالفت آن‌ها نیز از مادی بودن آنهاست و نه چیز دیگر.
ارسال نظرات