حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسگر:
حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسگر علاوه بر اشاره به فضایل و ویژگی های حضرت زهرا (س)، گفت: اگر ما فضایل زهرای مرضیه را به خوبی و متناسب با زمان و مکان مطرح کنیم حتماً جاذبه ایجاد خواهد کرد لازم است این فضایل به خوبی برای مخاطبان بیان شود تا آنها الگو بگیرند و زندگی خود را بر این اساس پایه ریزی نمایند.
کد خبر: ۹۲۱۱۶۹۶
|
۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از شفقنا،حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسگر در گفت وگو یی به فضایل و ویژگی های حضرت زهرا(س) اشاره و اظهار کرد: دختر گرامی رسول خدا(ص) دارای فضایل و ویژگی های بسیاری است؛ براساس فرموده آن حضرت، فاطمه(س) عزیزترین و محبوبترین افراد نزد پیامبر(ص) بود. او پاره تن و وسیله شادی و شادمانی قلب نبی گرامی اسلام بود، رضایت او رضایت پیامبر(ص) و رضایت رسول خدا موجب رضایت و خشنودی خداست، او کوثر و خیر کثیر است، زهرا برترین بانوی جهان از آغاز تا پایان زندگی بشر در روی کره خاکی است. زهرای مرضیه(س) به دلیل آن که یک انسان کامل بود، الگوی تمامی زنان در طول تاریخ بوده و خواهد بود.

خطبه فدکیّه گوشه ای از فضایل حضرت زهرا(س) است

قاضی عسگر ادامه داد: ایشان با اینکه حدود هیجده سال بیشتر عمر نکردند لیکن این زندگی کوتاه سراسر عظمت و فضلیت است. از نظر شخصیت خانوادگی نظیری در عالم ندارد، پدرش رسول خدا(ص) است، همسرش علی مرتضی(ع) است، فرزندانش حسن و حسین(ع) و زینب(س) و ام کلثوم(س) اند، فاطمه دارای مقام عصمت بود، فرشتگان با او سخن می گفتند، عابدترین مردم بود، کفو و هم تراز همسرش علی بن ابیطالب(ع) بود. بهترین مادر و یک مربّی و معلم نمونه بود، او علم و دانش را از پدر فرا گرفته بود. خطبه فدکیّه آن حضرت بیان کننده گوشه ای از این فضیلت بزرگ است. بنابراین انسان های ضعیفی چون من، هرگز نخواهیم توانست به عظمت ها و ویژگی های آن بانوی بزرگ اسلام دست پیدا کنیم. لیکن رفتار پیامبر(ص) که دست دخترش را می بوسید و می فرمود من بوی بهشت را از فاطمه(س) استشمام می کنم به خوبی می تواند جایگاه رفیع ام الائمه را نزد خداوند بازگو کند.

زهد و پارسایی حضرت زهرا(س)

وی در مورد اینکه جامعه امروز به کدام یک از فضیلت های حضرت زهرا(س) بیش از گذشته نیازمند است و باید به آن توجه بیشتری داشته باشد، گفت: به نظر می رسد ملّت شریف ایران لازم است در تمامی زمینه ها آن حضرت را الگو قرار دهند چرا که تمامی آن ویژگی ها لازمه یک زندگی خوب و اسلامی است و اگر مردم سبک زندگی خود را از آن حضرت بیاموزند قطعاً کمتر دچار مشکل و نگرانی خواهند شد، به عنوان نمونه به چند ویژگی اشاره می کنم. ویژگی اول، زهد و پارسایی حضرت زهرا(س)، آن حضرت با اینکه پدرش رهبری امت اسلامی را برعهده داشته و فرستاده خداوند بوده است و پس از رسول خدا(ص) نیز امیرمومنان علی(ع) جانشین پیامبر(ص)، را دارد و به یک معنی، تمامی امکانات در اختیار آنهاست لیکن هرگز دل به دنیا نبست و از بیت المال بهره نگرفت و در کمال سادگی و هم سطح پایین ترین طبقات جامعه از نظر مالی، زندگی کرد، خود با دستانش گندم را آرد می کرد و برای فرزندانش نان می پخت، لباسش وصله دار بود و گاهی تا چند روز در خانه غذا برای خوردن نداشت.

حضرت زهرا (س) با وجود تمام سختی ها هرگز صبر و شکیبایی خود را از دست نداد

قاضی عسگر افزود: ویژگی دوم حضرت زهرا (س) صبر و شکیبایی بود، فاطمه(س) بانوی بزرگواری است که پس از تولد گرفتار سخت ترین تحریم های دشمن گردید. در شعب ابی طالب در حصر اقتصادی شدید قرار گرفت، مادر را از دست داد. در نوجوانی ناچار به هجرت به مدینه شد، در مدینه نیز جنگ ها و فشارهای دشمن آسایش را از او گرفته بود لیکن با این همه سختی و دشواری هرگز صبوری اش را از دست نداد و تا آخرین لحظه حیات خود در کنار امیرمومنان(ع) ایستاد و سرانجام هم جان خود را در این راه از دست داد و به شهادت رسید.

ایثار و از خود گذشتگی حضرت زهرا (س)؛ ابتدا برای دیگران دعا می کرد سپس برای نزدیکان خود

وی سومین ویژگی حضرت زهرا(س) را ایثار و از خود گذشتگی عنوان و تصریح کرد: علیرغم تمامی مشکلات، زهرا(س) اصل ایثار و از خودگذشتگی بود، گرسنگی را تحمل می کرد و غذای خود را به مسکین و یتیم و اسیر می داد، شب زفاف و عروسی اش، لباس نو خود را به فقیر بخشید، حتی دعا هم که می کرد اول برای دیگران دعا می کرد و سپس برای خودو فرزندانش.

اگر ما فضایل زهرای مرضیه را به خوبی و متناسب با زمان و مکان مطرح کنیم حتماً جاذبه ایجاد خواهد کرد

وی در پاسخ به اینکه با توجه به تغییرات در میان نسل جوان، تبلیغ، تبیین و تشریح فضیلت ها و ویژگی های حضرت زهرا(س) باید چگونه باشد که مورد توجه نسل جوان و جوانان قرار گیرد و کارآمدی لازم را داشته باشد؟ گفت: بیان درست فضایل اهل بیت(ع) قطعاً برای عموم مردم به ویژه نسل جوان پر جاذبه است، هیچ کسی در  دنیا از خوبی و فضیلت روی گردان نیست، کیست که از نور ناراحت شود و از زیبایی فراری باشد؟ اگر ما فضایل زهرای مرضیه را به خوبی و متناسب با زمان و مکان مطرح کنیم حتماً جاذبه ایجاد خواهد کرد لیکن متأسفانه مشاهده می کنیم در عصر کنونی که بانوان نیمی از جمعیت جوان را تشکیل می دهند و در تمامی عرصه ها مشارکت دارند. گاهی نکاتی از خاندان پیامبر(ص) نقل می شود که در نتیجه مردم آنها را بر نمی تابند به عنوان نمونه وقتی از قول آن حضرت نقل می شود که زهرا(س) دوست می داشت نه او مردی را ببیند و نه مردی او را، چه تصوری برای زنان و دختران جوان مسلمان به وجود می آید؟

عملکرد حضرت زهرا (س) منافاتی با حضور زن در عرصه اجتماع ندارد

قاضی عسگر ادامه داد: اگر همین نقل و حدیث درست بازگو شود و زنان ما بدانند که زهرا(س) می خواهد به جامعه بفهماند که نقش اساسی و ممتاز زن اداره زندگی و تربیت نسل آینده است و به این نکته مهم توجه کند که فرموده زهرای مرضیه منافاتی با حضور زن در عرصه اجتماع ندارد کما اینکه او خود وقتی برای اسلام احساس خطر کرد به مسجد آمد و برای مردم سخنرانی کرد و آنجا که احساس می کرد باید کمک کار جبهه های نبرد باشد به جبهه ها می آمد و به پدر غذا می داد و یا زخم های علی(ع) را پانسمان می کرد. طبیعی است که هرگز آن حدیث برای او بدآموزی نخواهد داشت.

اجازه ندهیم خدشه ای به الگویی چون حضرت زهرا (س) وارد شود

وی بیان کرد: خلاصه سخن من این است که شرایط زمان و مکان را در نقل های روایی و حدیثی در نظر بگیریم و اجازه ندهیم خدشه ای به این الگوها وارد شود. هر انسان منصفی امروز به این مهم اعتراف می کند که در روی کره خاکی هیچ بانویی با این همه ویژگی ممتاز یافت نمی شود و لذا لازم است این فضایل به خوبی برای مخاطبان بیان شود تا آنها الگو بگیرند و زندگی خود را بر این اساس پایه ریزی نمایند.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) بشر را تا قیامت از جهل نجات می‌دهد، گفت: دستورات رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) آن حضرت نجات دهنده انسان ها از جهل، ظلم و فساد است، قرآن خود می گوید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا استَجیبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم؛ آنگاه که خدا و رسول او شما را دعوت می کنند تا به حیات و زندگی حقیقی دست یابید به آنها پاسخ مثبت دهید.» هدف دین ارایه یک زندگی مطلوب به مردم یعنی حیات طیبه است. مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاهً طَیِّبَهً در حدیث هم می خوانیم که اهل بیت(ع) چراغ راه و کشتی نجات بشریت اند و در زیارت جامعه هم بارها خوانده ایم: «مَنْ أَتَاکُمْ نَجَا وَ مَنْ لَمْ یَأْتِکُمْ هَلَکَ؛ هر کسی به دنبال شما حرکت کرد نجات یافت و آنکه به دنبال شما نیامد هلاک گردید.» با این مقدمه به خوبی در می یابیم که چون اسلام کامل ترین دین و پیامبر(ص) و معصومان(ع) انسان های کامل و بهترین الگوها برای جامعه بشری هستند بنابراین تنها راه نجات انسان ها پیروی از این نمونه هاست امروز هر انسان فهیمی به خوبی در می یابد که مکاتب گوناگون فکری، اقتصادی، سیاسی و… هرکدام مدتی ذهن انسان ها را به خود مشغول کردند لیکن سرانجام شکست خوردند. مارکسیسم حدود ۷۰ سال دین را افیون ملت ها معرفی و جمعیت فراوانی را به دنبال خود کشاند اما امروز در موزه های تاریخ باید آن را جستجو کرد. لیبرالیسم غربی هم نتوانسته وجدان های پاک بشری را پاسخگو باشد، به گوشه و کنار جهان اگر بنگریم هیچ مکتب و مرامی مانند اسلام پاسخگویی فطرت انسان ها نیست و لذاست که افراد بشر همه جا با جنگ و فساد و خونریزی و ظلم رو به رو هستند.

قاضی عسگر در پایان گفت: نتیجه اینکه اگر ما امروز با الگوگیری از زهرای مرضیه و پدر و فرزندانش خط مشی زندگی خود را ترسیم کنیم مطمئن باشید به موفقیت های بزرگ و چشمگیری نائل خواهیم شد. کما اینکه در طول ۴۰ سال پس از پیروزی هر کجا به ساحت مقدس اهل بیت(ع) روی آوردیم دریچه های نجات به سوی ما گشوده شد.

ارسال نظرات