خبرهای داغ:
رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : خو شبختانه تا کنون هیچ مواردی از بیماری کرونا در ایران گزارش نشده است .
کد خبر: ۹۲۱۱۹۷۶
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
تاکنون هیچ موردی از بیماری «کرونا» در کشور گزارش نشده است

به گزارش خبرگزاری  بسیج  از کرمانشاه به نقل از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه،کیوان خاصی اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از بیماری کرونا در ایران گزارش نشده است . با توجه به وجود توریست‌ها و امکان انتقال بیماری کرونا حساس سازی و افزایش آگاهی درباره این بیماری ضروری است.

وی ادامه داد: این بیماری برای نخستین بار در سال ۲۰۰۲ به نام سندرم حاد تنفسی سارس (SARS) در کشور چین و سپس در سال ۲۰۱۲ به نام سندرم نارسایی تنفسی خاورمیانه یا MERS در کشور عربستان سعودی به سرعت پخش شد که در نتیجه تعداد زیادی پس از ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: در جدیدترین همه‌گیری بیماری کرونا درسال ۲۰۲۰، نخستین مورد بیماری در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ میلادی مصادف با دهم دی‌ماه سال‌جاری با عفونت شدید تنفسی در شهر ووهان استان هوبای کشور چین گزارش شد.

وی یادآور شد: براساس آخرین آمار منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت تا ششم بهمن‌ماه تعداد بیماران شناسایی شده در دنیا ۲ هزار و ۱۴ مورد بوده که از این تعداد یک هزار و ۹۸۵ نفر در چین و بقیه موارد از کشورهای ژاپن، کره جنوبی، ویتنام، سنگاپور، استرالیا، مالزی، تایلند، نپال، آمریکا و فرانسه گزارش شده است.

خاصی خاطرنشان کرد: کرونا ویروس بیماری واگیردار تنفسی با قابلیت ایجاد همه‌گیری در جوامع انسانی است، این بیماری تاکنون سه‌بار به صورت خطرناک و کشنده در بین انسان‌ها اپیدمی شده است.

وی متذکر شد: در صورت تماس با افراد بیمار و آلودگی به ویروس دو تا ۱۴ روز طول می‌کشد که علائم بیماری در فرد ظاهر شود.

این مسؤول با بیان اینکه هیچ موردی از این بیماری تاکنون در استان گزارش نشده است، گفت: تب بالای ۳۸ درجه سانتیگراد به عنوان بارزترین علامت بیماری، سرفه، گلو درد، تنگی نفس، آبریزش بینی، سردرد، علائم گوارشی از قبیل اسهال و درد شکم از جمله علائم بالینی این بیماری است.

وی افزود: تماس مستقیم با فرد بیمار از طریق ترشحات آلوده بیمار و راه تنفسی و تماس غیر مستقیم با اشیایی که با ترشحات تنفسی یا ترشحات بدن بیمار مبتلا به MERS آلوده شده باشند از راه های انتقال این بیماری ست.

خاصی تصریح کرد: پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه زدن یا عطسه کردن با دستمال کاغذی که البته دستمال‌های مصرف شده باید پس از قراردادن در نایلون و گره زدن در سطل زباله انداخته شود، شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون، پرهیز از دست دادن، روبوسی کردن و خودداری از تماس دست با چشم‌ها، دهان و بینی  راه‌های پیشگیری از ابتلاء به بیماری کرونا ویروس هستند.

وی گفت: باید حداقل یک متر از بیماران مبتلا فاصله گرفت ودر صورت مشاهده علائم بیماری به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه و از حضور در اجتماعات و ملاقات با دیگران اجتناب شود.

خاصی اظهار داشت: تاکنون داروی اختصاصی و واکسنی جهت پیشگیری از بیماری کرونا کشف نشده و تنها به درمان حمایتی بیماران از قبیل حمایت تنفسی، سرم درمانی، استفاده از استامینوفن جهت کاهش تب بیماران وآنتی بیوتیک های وسیع الطیف اکتفا می‌شود.

ارسال نظرات