عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس:

مرکز دیدبان شفافیتِ دکتر توکلی یا مرکز بررسی ملاحظه‌های سیاسی دکتر توکلی!؟

مردم به عنوان دیدبان صالح و غیرملاحظه کارِ حقوق و ارادهٔ ملّی می‌گویند: در تایید یا رد صلاحیت کاندیداها به جز تقوای الهی و تقوای فردی و اجتماعی و به جز قانون، ملاحظهٔ هیچ باند و گروه و حزب و محفل و یا فرضیه‌ای را نکنید؛ فقط و فقط قانون! نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم!
کد خبر: ۹۲۱۲۷۲۳
|
۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، دکتر مجتبی زارعی در یادداشتی از رفتار ملاحظه‌کارانه دکتر توکلی به عنوان مدیر دیده‌بان عدالت و شفافیت انتقاد کرد. در متن یادداشت این استاد دانشگاه آمده است:

مرکز دیدبان شفافیتِ دکتر توکلی یا مرکز بررسی ملاحظه‌های سیاسی دکتر توکلی!؟

برادر احمد توکلی به شورای نگهبان درباره ضرورت تایید صلاحیت برخی اصلاح طلبان نامه نوشت؛ ایشان چند روز قبل هم به قوهٔ قضاییه نامه نوشت که ردّ صلاحیت شدگان را مورد تعقیب قضایی قرار دهد!؟

اوّل این که معلوم نیست با کدام توکلی باید سخن گفت!؟ توکلیِ نامهٔ اول، توکلیِ نامهٔ دوّم و یا توکلیِ مدیر دیده‌بان عدالت و شفافیت!؟

دوّم این که مگر انتخابات و تایید صلاحیت‌ها؛ حزبی و جناحی است!؟ چه بسا افرادی که متعلق به حزب اصولگرایان و حزب اصلاح طلبان نبوده و نباشند اما در نامهٔ توکلی، ردّی و نشانی و یا دفاعی از آنها نیست!

سوّم این که مسوولیت توکلی در گروهی به نام دیدبان عدالت و نیز سیاست ورزی سال‌های طولانی در کارنامه اش حکم می‌کرد که وی مدافع همهٔ کاندیداهای ردّ صلاحیت نشده یا احراز نشده باشد نه احزاب و گروه‌های خاص، زیرا با این نامهٔ نادرست، این طور تلقی خواهد شد که سیاست در ایران، طبقاتی و محفلی است؛ خیر! سیاست در ایرانِ پسا انقلاب از دست ممتازان و پدر سالاران آزاد شده است؛

چهارم این که با این نامهٔ غیر عادلانه و نابرابر دکتر توکلی ، این تلقی پیش می آید که شورای نگهبان طرف‌دار این حزب یا آن حزب است که این ظلمی فاحش و گرایی غلط از مرکز دیدبانی آقای توکلی به جامعه است؛ زیرا صرفنظر از اشتباهات احتمالی در شورای نگهبان، اعضاء و ارکان شورا امّا بارها این تلقی را با مستنداتی، مردود اعلام کرده اند؛

اما پس، باید به شورای نگهبان چه گفت و چگونه گفت؟ به نظر می‌رسد مردم به عنوان دیدبان صالح و غیر ملاحظه کارِ حقوق و ارادهٔ ملّی می‌گویند: ای حقوق‌دانان و فقهای شورای نگهبان! در تایید یا رد صلاحیت کاندیداها به جز تقوای الهی و تقوای فردی و اجتماعی و به جز قانون، ملاحظهٔ هیچ باند و گروه و حزب و محفل و یا فرضیه‌ای را نکنید؛ فقط و فقط قانون! نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم!

خلاصه این که برخی اوقات دکتر توکلی که پیش کسوت ما در سیاست ورزیست کمتر اندیشه می‌کنند و بیشتر با حُسن ظن و نیّتی خیرخواهانه به ملاحظه کاری می پردازند؛ در این صورت با عرض معذرت، بهتر است این برادر بزرگوارمان بجای تولیت دیدبانی شفافیت و عدالت، مرکز دیدبانی ملاحظات سیاسی تأسیس کنند!

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار