نشست هم‌افزایی بین وزارت بهداشت و سازمان بسیج جامعه پزشکی برگزار شد؛

مدیر دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت: رشد جمعیت در ایران کاهش یافته است

برکاتی، گفت: براساس آمار امسال میزان تولد در کشور نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است.
کد خبر: ۹۲۱۳۳۹۷
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴

حامد برکاتی مدیر دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت صبح امروز در نشست هم‌افزایی بین وزارت بهداشت با سازمان بسیج جامعه پزشکی در خصوص جمعیت که در مجتمع فرهنگی ولیعصر (عج) برگزار شد، اظهار کرد: امروزه یکی از مسائل مهم بحث کاهش نرخ رشد جمعیت است به طوری که در سال ۹۴ یک میلیون و ۵۷۶ هزار تولد داشتیم که متأسفانه امسال این میزان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.

مدیر دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت ادامه داد: متأسفانه کاهش رشد تولد و افزایش میزان سالمندی در کشور به یکی از مسائل و چالش‌های جدی در کشور تبدیل شده است و رشد جمعیت از ۳ و نیم درصد در سال‌های گذشته به حدود یک درصد در سال جاری رسیده است.

برکاتی گفت: شاخص TSR حدود ۱.۸۸ بود که امسال به زیر ۱.۸۵ رسیده است و این موضوع نشان دهنده کاهش نرخ تولد در کشور است.

او افزود: تنها ۱۰ درصد جمعیت صد میلیونی کشور عراق را سالمندان تشکیل می‌دهند و میزان سالمندان ایران بیشتر از عراق است.
افزایش ساعات آموزش‌های هنگام ازدواج

مدیر دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه فاصله ایمن بین دو فرزند بین ۳ تا ۵ سال است، افزود: یکی از اقدامات وزارت بهداشت افزایش ساعات آموزش‌های هنگام ازدواج به ۶ ساعت است و این کار تا ۵ سال تداوم پیدا می‌کند.

او گفت: ۲۳ میلیون خانم در سن بارداری قرار دارند، اما متأسفانه میزان تولد‌ها در کشور حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
کاهش ازدواج و فرزندآوری در کشور

در ادامه مراسم محمد اسماعیل مطلق مشاور معاون بهداشت در امور کاهش خطر و بلایا، گفت: کاهش نرخ رشد جمعیت به خصوص افراد جوان در کشور یک چالش جدی محسوب می‌شود و ۶۸ دانشگاه علوم پزشکی کشور را موظف کردیم تا در زمینه افزایش میزان باروری طرح‌ها و اقدامات خود را اعلام کنند.

مشاور معاون بهداشت در امور کاهش خطر و بلایا ادامه داد: بر اساس بند سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری که توسط معاون اول رئیس جمهور به وزارت بهداشت ابلاغ شد موضوعاتی مانند تعداد تولد، ازدواج و طلاق مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

مطلق اضافه کرد: به غیر از یاسوج و سیستان و بلوچستان تعداد تولد و ازدواج‌ها کاهش پیدا کرده و در برخی از مناطق میزان طلاق به خصوص در شهر‌ها رشد داشته است.
لزوم حمایت ویژه از زوجین جهت فرزندآوری

در ادامه مراسم اسماعیل اکبری مشاور وزیر بهداشت، گفت: یکی از موضوعات مهم بحث جمعیت است به طوری که رهبری تأکید جدی در خصوص اجرای سیاست‌های جمعیتی و افزایش نرخ رشد جمعیت در کشور دارند.

او تأکید کرد: بسیج جامعه پزشکی باید نظرات خود را در زمینه سیاست‌های جمعیتی اعلام کند که این کار می‌تواند با گفتمان عمومی در محافل اجتماعی انجام شود.

مشاور وزیر بهداشت تأکید کرد: درمان ناباروری در حدود ۱۰ درصد بازدهی دارد، به طوری که بر روی ۵ هزار زوج نابارور هزینه شده است که نتیجه آن تولد تنها ۶۰۰ بچه بوده است.

اکبری ادامه داد: باید حمایت‌های ویژه‌ای در زمینه فرزندآوری و افزایش میزان تولد در کشور انجام شود و با فراهم کردن شرایط مناسب زمینه‌ساز تشویق زوجین به فرزندآوری شویم.

او گفت: مرخصی زایمان بحث مهمی است که باید از وزارت رفاه پیگیری شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار