ناصر دهقان گفت: معاملات قابل ردیابی نیستند و به همین جهت شاهد هستیم یک کاندیدا می‌تواند شماره حسابی را به نام فرد دیگری باز و پول‌هایی که منشا مشخصی ندارند را به آن واریز کند.
کد خبر: ۹۲۱۸۴۹۲
|
۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو در خصوص انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی و ضرورت شفافیت در هزینه های تبلیغاتی با دکتر ناصر دهقان کارشناس مسائل سیاسی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

ناصر دهقان در آغاز با بیان اینکه کسانی که وارد مجلس شورای اسلامی می شوند قرار است از حقوق ملت دفاع و برای امور اقتصادی و سیاسی کشور ریل گذاری کنند، گفت: طبیعتا برای چنین افرادی، پاکدستی و پاک کرداری شرط نخست برای ورود به مجلس است. اگر نمایندگانی باشند که هزینه های تبلغیاتی میلیاردی می کنند باید تعیین کنند با چه انگیزه ای این پول ها را هزینه کنند.

وی تصریح کرد: در صورتی که کمک های بنگاه های اقتصادی یا گروه های سیاسی و جریان های اجتماعی برای یک نماینده وجود دارد، در حقیقت قصد دارند، از این نماینده به عنوان یک سرمایه استفاده کنند و این می تواند پاکدستی یک نماینده را به خطر بیاندازد. در همین راستا در مجلس فعلی قانونی برای شفافیت مالی هزینه های تبلیغاتی به تصویب رسیده است که به عنوان گام نخست، بسیار خوب است به شرط آنکه به درستی و دقیق اجرا شود.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره قانون مصوب مجلس توضیح داد و اظهار کرد: بر اساس قانون، کاندیداهایی که وارد عرصه رقابت شده اند، باید شماره حسابی را افتتاح کنند که همه منابعی که به عنوان کمک قرار است به هزینه تبلیغات به نماینده داده شود، به این حساب واریز شود و همه هزینه های تبلیغات نیز از این حساب انجام شود. این قانون قطعا به شفافیت کمک می کند تا اگر پول های سیاهی که ناشی از سوء استفاده های اقتصادی یا منابع دولتی است، وارد عرصه انتخابات شد، مشخص شود و پاکدستی کاندیداها از همین ابتدا آلوده نشود.

وی در عین حال از احتمال دور زدن قانون شفافیت مالی هزینه های تبلیغاتی کاندیداها گفت و عنوان کرد: در عرصه پزشکی، پزشکان برای اینکه از مالیات فرار کنند، شماره حساب یکی از نزدیکانشان را برای واریز هزینه های درمانی ارائه می دهند. در عرصه انتخابات نیز این موضوع نیز امکان دارد رخ دهد. مشکل بزرگ عدم شفافیت و عدم شناخت ساز و کارهای مالی در نظام بانکی است زیرا این معاملات قابل رد یابی نیستند و به همین جهت شاهد هستیم یک کاندیداها می تواند شماره حسابی را به نام فرد دیگری باز کند و پول هایی که منشا مشخصی ندارند را به آن واریز کند و این شماره حساب از نظر حقوقی قابل ردیابی نیز نخواهد بود.

ارسال نظرات