فعالیت بسیج جامعه پزشکی به دوران هشت سال دفاع مقدس برمی‌گردد، همان زمانی که پزشکان و پرستاران تا پشت خط مقدم پیش می‌رفتند و برای زخم‌های رزمنده‌ها مرهم می‌گذاشتند. زنان و مردانی که آتش به اختیار کار مداوای رزمنده‌های بسیجی را انجام می‌دادند و تعداد بسیاری از آن‌ها در این راه به مقام شهادت رسیدند.
کد خبر: ۹۲۱۸۷۳۲
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی کشوری خبرگزاری بسیج، بسیج جامعه پزشکی از ابتدای بهمن‌ماه توانسته به حدود ۴ هزار نفر از مردم مناطق محروم استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، البرز و... خدمات پزشکی و دندانپزشکی رایگان ارائه دهد؛ خدماتی که شامل ویزیت رایگان پزشک عمومی، ویزیت تخصصی توسط تیم‌های متخصص اعزام شده، ارائه خدمات دندانپزشکی، ارائه دارو و اعزام بیماران در صورت نیاز به بیمارستان، ارائه دوره‌های آموزش بهداشت سالمندی و میانسالی، ارائه آموزش‌های فرهنگی و... می‌شود. این خدمات که شرایط را برای برخورداری مردم از خدمات برابر در تمام کشور فراهم می‌کند، می‌تواند سطح بهداشت و سلامت مردم را به صورت چشمگیری ارتقا دهد.

فعالیت بسیج جامعه پزشکی به دوران هشت سال دفاع مقدس برمی‌گردد، همان زمانی که پزشکان و پرستاران تا پشت خط مقدم پیش می‌رفتند و برای زخم‌های رزمنده‌ها مرهم می‌گذاشتند. زنان و مردانی که آتش به اختیار کار مداوای رزمنده‌های بسیجی را انجام می‌دادند و تعداد بسیاری از آن‌ها در این راه به مقام شهادت رسیدند. حالا بسیج جامعه پزشکی که از همان زمان فعالیتش آغاز شده، توانسته در سال‌های اخیر خدمات ارزنده‌ای را به سراسر کشور ارائه دهد. آن‌ها در قالب گروه‌های متفاوت به استان‌ها و مناطق محروم می‌روند و با ارائه خدمات درمانی رایگان به محرومان رسالت خود را همچنان ادامه می‌دهند. شایان ذکر است این جهادگران متخصص هر بار به یک منطقه می‌روند و با ارائه خدمات پزشکی، دندانپزشکی و... سعی در کنار زدن محرومیت‌های بهداشتی و درمانی و فراهم کردن شرایطی برابر برای تمام کشور دارند. در همین راستا نیز هر سال تعداد غیرقابل شماری خدمات پزشکی اعم از خدمات دندانپزشکی، ویزیت توسط پزشک عمومی، ارائه دارو، ارائه آموزش‌های بهداشتی دوره سالمندی و میانسالی، ارائه آموزش‌های فرهنگی، ارائه خدمات مامایی، غربالگری قند خون، غربالگری فشار خون و ارجاع افراد به مراکز خدمات جامع سلامت به مردم ارائه می‌شود. خدماتی که طی گزارش منتشر شده در روزنامه «جوان» از ابتدای بهمن تا ۲۱ همین ماه حدود ۴ هزار نوع خدمات پزشکی به مردم مناطق مختلف استان‌های سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و... ارائه شد و توانست بخشی از محرومیت‌ها در حوزه درمانی را برطرف کند.

خدمات پزشکی رایگان در حاشیه شهر سبزوار
هرچند هنوز چند روزی به اتمام بهمن ماه مانده، اما تعداد خدمات ارائه شده از سوی بسیج جامعه پزشکی تاکنون به ۶ هزار و ۶۰۰ خدمت رسیده است که قطعاً این رقم تا پایان بهمن‌ماه از ۷ هزار نفر خواهد گذشت. خدماتی که بخشی از آن‌ها به مناسبت جشن بزرگ پیروزی انقلاب اسلامی ارائه شده و توانسته اند برگ زرینی را در کارنامه بسیج بخصوص بسیج جامعه پزشکی به ثبت برسانند. در این راستا بر اساس اطلاعات موجود طی همین دهه مبارک فجر که گذشت یک هزار و ۴۰۰ نفر از شهروندان سبزوار توانستند از خدمات رایگان پزشکی بسیج این شهرستان بهره‌مند شوند. در این خصوص مدیر کانون بسیج جامعه پزشکی سبزوار گفت: «این خدمات در درمانگاه امام حسین (ع) این شهر و همچنین با اعزام دو گروه پزشکی در مناطق حاشیه شهر ارائه شد.» رمضانعلی اخوان افزود: «علاوه بر حضور پزشکان عمومی درمانگاه امام حسین (ع) دو تیم پزشکی شامل پزشک عمومی، روانشناس، متخصص تغذیه و بهداشت، دندانپزشک، پرستار و بهیار به بیماران مناطق حاشیه شهر سبزوار خدمات ارائه کردند.» وی ادامه داد: «در این چارچوب یک هزار و ۱۷۹ نفر توسط پزشکان عمومی در درمانگاه امام حسین (ع) معاینه شدند و ۲۲۱ خدمت پزشکی در مناطق حاشیه شهر به بیماران ارائه شد.» گفتنی است بر اساس آمار اعلام شده، سبزوار پس از کلانشهر مشهد رتبه دوم حاشیه‌نشینی در استان خراسان رضوی را دارد و حدود ۲۵ درصد از جمعیت ۲۳۰ هزار نفری و ۵۲۰ هکتار از مساحت ۳ هزار و ۴۰۰ هکتاری این شهرستان درگیر معضل حاشیه‌نشینی است. از همین رو ارائه چنین خدماتی توانسته بخش مهمی از مشکلات درمانی مردم محروم این استان را برطرف کند. علاوه بر این در استان فارس و در یکی از روستا‌های آن نیز بسیج جامعه پزشکی در این مدت کوتاه توانسته به ۴۸۹ نفر خدمات پزشکی رایگان ارائه دهد. در این راستا دکتر عدنان احمدی‌آزاد به بسیج گفت: «در این اردوی جهادی که ۶ نفر از پزشکان متخصص به همراه پزشک عمومی، دندانپزشک، پزشک داروساز و کارشناسان بهداشتی این شبکه حضور داشتند ۴۸۹ نفر به طور رایگان از خدمات بهداشتی و درمانی در زمینه‌های مختلف درمانی بهره‌مند شده و خدمات مورد نیاز را دریافت کردند.» گفتنی است در این اردوی جهادی تیمی از متخصصان اعصاب و روان، گوش، حلق و بینی، داخلی، اطفال، مغز و اعصاب، زنان و زایمان، دندانپزشک، پزشک عمومی و پزشک داروساز، حضور داشتند. البته خدمات ارائه شده در این اردو به همین جا ختم نشده و تعدادی از مسئولان و کارشناسان واحد‌های بهداشتی نیز با حضور در این اردو توانستند خدماتی همچون مراقبت‌های بهداشتی رده‌های مختلف سنی، اهدای مکمل‌های بهداشتی، اندازه‌گیری قد، وزن، فشار خون و قند خون، انجام معاینات دهان و دندان دانش‌آموزان و اهدای مسواک و خمیردندان به آن‌ها و همچنین مشاوره روانشناسی، خدمات تزریقات و توزیع رایگان دارو را انجام دهند.

ویزیت رایگان ۸۰۰ نفر در لرستان
در استان لرستان نیز به مناسبت دهه فجر بسیج جامعه پزشکی توانسته خدمات بیشماری را ارائه دهد که مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی لرستان درباره آن به بسیج گفت: «به مناسبت دهه مبارک فجر دو ایستگاه سنجش سلامت در مصلی الغدیر خرم‌آباد توسط سازمان بسیج جامعه پزشکی لرستان برپا شد.» سرهنگ دوم عبدالوحید ملک‌آرا اضافه کرد: «به مناسبت دهه مبارک فجر اعضای سازمان بسیج جامعه پزشکی سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان و دانشجویان علوم پزشکی استان با حضور پرشور خود در نماز دشمن‌شکن جمعه با برپایی دو ایستگاه سنجش سلامت به‌نام شهید والامقام سردار سلیمانی و شهدای مقاومت به کنترل و اندازه‌گیری فشار خون، قند خون و ویزیت رایگان نمازگزاران پرداختند.» مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی لرستان ادامه داد: «در زمانی که این ایستگاه در مصلی الغدیر برگزار شد بیش از ۸۰۰ نفر ویزیت شدند و موارد در معرض خطر ضمن معاینه توسط کارشناسان مورد مشاوره قرار گرفتند. ایستگاه‌های سلامت در دیگر مصلی‌های شهرستان‌های استان جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی رایگان برپا شد.» وی همچنین با اشاره به خدمات ارائه شده به مردم در این بازه زمانی ادامه داد: «بیش از ۵۲۰ نفر خدمات بهداشتی، درمانی و دندانپزشکی به‌صورت مستقیم به جمعیت تابع منطقه ارائه شد.»

اعزام ۱۷ تیم پزشکی به مناطق محروم کرمانشاه
در استان کرمانشاه نیز مسئول امداد و درمان سازمان بسیج جامعه پزشکی کرمانشاه از اعزام ۱۷ تیم پزشکی به مناطق کمتر برخوردار استان خبر داد و به بسیج گفت: «از وظایف ذاتی بسیج جامعه پزشکی ارائه خدمات بهداشتی درمانی به مناطق کمتر برخوردار است.» حامد بهرامیان افزود: «در شهر کرمانشاه تیم‌هایی به محلات آقاجان، کیهانشهر، قلعه‌کهنه، آناهیتا، صادقیه، ده‌پهن، سجادیه، باغ‌ابریشم، حکمت‌آباد و کرناچی اعزام شدند.» به گفته وی، همچنین تیم‌هایی نیز عازم مناطق چم‌زرشک ثلاث باباجانی، چشمه کبود هرسین، خزل‌غربی کنگاور، اسلام‌آباد (هندی‌آباد) کنگاور، شهرستانی اسلام‌آباد غرب، خراجیان روانسر و باینگان در شهرستان پاوه شدند. بهرامیان اضافه کرد: «این تیم‌ها در راستای اجرای این طرح خدمات پزشکی و ارائه داروی رایگان را در برنامه دارند.» همان‌طور که اشاره شد بسیج جامعه پزشکی همچون گذشته برنامه خدمت‌رسانی به مردم مناطق محروم را دنبال می‌کند و در ماه‌های آینده هم این برنامه ادامه خواهد داشت.

ارسال نظرات