منوچهر خواجه دلویی گفت: جزئیات ساخت سد سرنی در منطقه میناب و بندرعباس را تشریح کرد.
کد خبر: ۹۲۱۹۳۶۰
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۸

به گزارش  خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی بنیاد مستضعفان، منوچهر خواجه دلویی با اشاره به پروژه ساخت سد سرنی توسط بنیاد مستضعفان و مشخصات فنی این پروژه اظهار کرد: سد مخزنی سرنی با هدف تامین آب شرب مناطق محروم میناب و بندرعباس در استان هرمزگان توسط یکی از شرکت های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان ساخته شد.

 

وی ادامه داد: احداث این سد در شرایطی بود که مردم این مناطق با مشکلات شدیدی در تامین آب شرب مواجه بودند و یکی از اهداف بنیاد برای ورود به این پروژه، بسترسازی برای رفع محرومیت در این منطقه و ایجاد زیرساخت برای ممانعت از مهاجرت از این مناطق بوده است.

 

معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان افزود: تا پیش از بهره برداری از این سد، تامین آب شرب این مناطق نیازمند استفاده از آب شیرین کن هایی بود که هزینه شیرین سازی هر متر مکعب آب، بین 80 سنت تا یک دلار تمام می شد و در حال حاضر این سد که توانایی ذخیره سازی بیش از 70 میلیون متر مکعب آب را دارد، علاوه بر حل مشکل ساکنان این مناطق که عمدتاً جزو مناطق محروم و کم برخوردار هستند، صرفه جویی قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت.

 

وی گفت: با احداث این سد علاوه بر ممانعت از وقوع سیلاب ها به دنبال بارش های فصلی، از سرازیر شدن آب حاصل از بارش های فصلی به دریا و هدر رفت آب جلوگیری می شود.

 

ساخت سد ۷۰ میلیون مترمکعبی در مناطق محروم هرمزگان توسط بنیاد مستضعفان

 

خواجه دلویی با اشاره به برخی از مشخصات فنی احداث این سد توسط مهندسان کشورمان گفت: سد سرنی یک سد خاکی با هسته رسی است که تاج آن ارتفاعی معادل 52 متر و طول 460 متر دارد و قادر است 70 میلیون متر مکعب آب را ذخیره کند.

 

معاون بنیاد مستضعفان با بیان اینکه احداث سد سرنی از نظر زمان ساخت آن در نوع خود کم نظیر است تاکید کرد: ساخت این سد در زمانی کمتر از 4 سال به اتمام رسید و تمامی مراحل احداث آن توسط مهندسان ایرانی و بومی منطقه انجام شد و در طول ساخت این سد نیز فرصت شغلی قابل توجهی برای نیروهای بومی این منطقه محروم فراهم شد.

 

به گزارش روابط عمومی بنیاد مستضعفان، احداث این سد با استفاده از تسهیلات بانک توسعه اسلامی تامین شده و روز شنبه 26 بهمن ماه افتتاح و به بهره برداری رسید

ارسال نظرات