خبرهای داغ:
حجت‌الاسلام مهدوی ارفع در گفتگو با «بسیج» عنوان کرد:
استاد حوزه و دانشگاه گفت: انتخابات درنظام جمهوری اسلامی ایران واقعی است و مردم نقش موثری در کشور دارند.
کد خبر: ۹۲۱۹۵۱۵
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع کارشناس مسائل مذهبی و استاد حوزه و دانشگاه گفت: انتخابات از دیدگاه امام راحل(ره) و امام خامنه‌ای پدیده‌ای دو وجهی است. بدین معنا که از طرفی حق مردم است که کارگزاران و مدیران جامعه را خودشان انتخاب کنند و از طرف دیگر مردم برای پیشرفت جامعه باید در انتخاب شرکت کنند و کارگزاران اصلح را انتخاب نمایند. بنابراین انتخابات نه صرفا حق است که فردی بگوید من از حق خودم می‌گذرم و در انتخابات شرکت نمی‌کنم و نه صرفا تکلیف است که مردم فقط رای دهند بلکه حق و تکلیف با یکدیگر آمیخته است.


وی در ادامه افزود: امام خامنه ای در سال 1394 فرمودند وقتی مردم در انتخابات شرکت می کنند و فردی را انتخاب می کنند تا مدت مسولیت آن فرد، تبعات کارش برعهده خود مردم است زیرا مردم خودشان انتخاب کردند.


استاد حوزه و دانشگاه به بیان تفاوت ماهوی نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخت و اظهار کرد: اساسا تفاوت ماهوی نظام جمهوری اسلامی ایران با تمام نظام های موجود در دنیا این است که حضور مردم در پای صندوق های رای و انتخابشان واقعی است. در دنیا دو مدل حکومت داریم، حکومتی مانند عربستان و اردن که اصلا انتخاباتی ندارند و هنوز با مدل پادشاهی کارشان پیش می‌رود . در بسیاری از کشورها نیز به ظاهر انتخابات وجود دارد، در واقع انتخابات تحت فشار است و براساس بعضی اتفاقات پشت پرده و جناح های خاص رخ می دهد. به عنوان نمونه در آمریکا دو جناح وجود دارد که در ظاهر صحنه با هم مخالفند اما در پشت صحنه با هم یکی هستند . اما در نظام جمهوری اسلامی ایران، انتخابات واقعی و آزاد است.


حجت‌الاسلام مهدوی ارفع در ادامه تصریح کرد: البته لازم به ذکر است حزب در ایران به معنایی که در غرب قدرت دارد اصلا نیست و البته آن احزاب فایده ای نیز ندارند لذا مردم با حرکت‌های مردمی و بعضا تشکل‌های مردمی تشخیص می‌دهند که چه کسی اصلح است . بنابراین انتخابات در ایران واقعی است و مردم نقش موثری در کشور دارند .


وی تاکید کرد: در انتخاب ایران، رأی رهبری با رأی یک فرد عادی مساوی است ، یعنی رهبر انقلاب رأی می دهد و مردم هم رأی می دهند و ممکن است حتی تفاوت در رأی هم وجود داشته باشد ولی رهبر انقلاب رأی اکثریت رو می‌پذیرد و تایید می‌کند، در واقع این وسعت جایگاه مردم در اندیشه امام و رهبری را می‌رساند.

بنیانگذار نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی به تبلیغات رسانه‌های بیگانه علیه انتخابات ایران اشاره کرد و افزود: در طی چهل و یک سال انقلاب اسلامی ، در آستانه انتخابات، دشمنان ما و رسانه‌های بیگانه تلاش‌هایی مبنی بر بی اثر بودن رای دادن در انتخابات انجام داده‌اند. همچنین با ایجاد این شبهات که رای مردم بی اثر است و شورای نگهبان بر اساس سازو کار خود عمل می‌کند، مردم را دلسرد می‌کنند.


ولی اگر جریان انتخابات در ایران و تجربه 40 سال انقلاب بدون هرگونه تعصبی بررسی شود، متوجه تاثیر رأی مردم در انتخابات خواهند شد. به عنوان نمونه امام راحل(ره) در انتخابات ریاست جمهوری به بنی صدر رأی نداده است ولی امام راحل(ره) از آنجایی که مردم به بنی صدر رأی دادند، تا آخرین لحظه حمایت کرد.


حجت‌الاسلام مهدوی ارفع در ادامه تصریح کرد: اگر این موارد بررسی شود، آرامش و اطمینان خاطر حاصل می‌شود، که در نتیجه این اطمینان خاطر بحث حق رای دادن مردم مطرح می‌شود که این حق ضایع نخواهد شد ومسئله بعدی تکلیف بودن حق انتخاب است. بدین معنی که مردم حق رأی دادن دارند و این حق در بالاترین درجه اطمینان وجود دارد، پس ما تکلیفمان را درست انجام دهیم بدین نحو که هم حضور در انتخابات داشته باشیم و هم اصلح را انتخاب کنیم.


وی ویژگی‌های اصلح از دیدگاه امام راحل(ره) و امام خامنه‌ای را برشمرد و گفت: اصلح، در نگاه اسلام که همان نگاه امام راحل(ره) و امام خامنه‌ای است چند ویژگی دارد. در ابتدا فرد باید واقعا معتقد به نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی ، ولایت فقیه به عنوان مهم‌ترین پشتوانه محافظت از مملکت باشد. زیرا فردی که به این موارد اعتقاد ندارد امکان خیانت، تصویب اصلی که به ضرر مردم است و تحت تاثیر قرار گرفتن عوامل ضدانقلاب و ضد نظام وجود دارد.


استاد حوزه و دانشگاه به ویژگی دیگر اصلح اشاره کرد افزود: قانون گزاری شاه رگ حرکت جامعه است، لذا فرد مورد نظر باید متخصص باشد چراکه اگر آجری را کج گذارد ،تا ثریا دیواری کج بالا می رود، بنابراین می توان گفت خوب بودن کاندیداها کفایت نمی کند بلکه آن‌ها باید متخصص باشند. به عبارتی کاندیداها بایستی سیاست، قانونگزاری، مسایل حقوقی، ظرفیت ها و دشمن را خیلی خوب بشناسد.
بنیانگذار نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی در ادامه بیان ویژگی‌های اصلح اظهار کرد: نکته سوم این است که در مجلس افرادی باید با سابقه کاملا روشن، انقلابی، اسلامی و اخلاقی و پاکدست وارد شوند.


حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ادامه داد: افرادی که به مجلس وارد می شوند باید التزام داشته باشند که در دوران مسولیتشان به هیچ وجه فعالیت اقتصادی نداشته باشند، بدین معنا که به هیچ بهانه ای چه مستقیم و چه با واسطه کار اقتصادی نکنند زیرا این امر خودش نوعی رانت خواری و ظلم محسوب می شود اگرچه ظاهر قانونی نیز داشته باشد، لذا تمام مسولین باید متعهد باشند.


وی افزود: نکته آخر در رابطه با ویژگی‌های اصلح از دیدگاه امام راحل(ره) و امام خامنه‌ای به خانواده و اطرافیان نمایندگان بر می‌گردد. یکی از معضلات نظام این است که افرادی که به جایگاه های بالایی رسیده اند، خانواده، خویشاوندان و اطرافیان خود را از تبعات جایگاهشان بهره مند کردند و این خود ناحقی است. امیرالمومنین در نهج البلاغه به مالک اشتر توصیه موکد داشتند که مواظب خویشاوندان و اطرافیان مسئولین باش. زیرا آنان حق استفاده از امکانات حکومتی و دولتی ندارند چون آنان خودخواه و چپاول گرهستند لذا به این نکات به صورت جدی باید توجه شود.


استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر نقش رسانه های داخلی در شناخت کاندیداهای انتخاب به مردم خاطر نشان کرد: مردم ایران مردمی بصیر و آگاه هستند. وظایف رسانه‌ها در این زمینه شامل دو مورد می شود. ابتدا به عنوان رسانه ملی و مردمی، فضای کاملا آزاد و شفاف در عین رعایت مسائل اخلاقی برای معرفی کاندیداها، مناظره و گفتگو در حوزه اندیشه ها، سیاست هاف برنامه ها و سوابقشان فراهم آورند، زیرا تمام افرادی که برای مجلس کاندید می شوند برعکس نامزدهای ریاست جمهوری که شناخته شده هستند، بعضا شناخته شده نیستند.


وی در ادامه گفت: بنابراین رسانه ها می‌توانند شاخص‌هایی که قانون اساسی و امام خامنه‌ای معین کردند به صورت شفاف و به عنوان معیار بیان کنند که بر اساس آن‌ها سوابق، زندگی نامه ، ارتباطات ، برنامه ها، بیان و شجاعت کاندیداها مورد بررسی قرار گیرد. به صورت خلاصه می توان گفت سوابق کاندیداها به صورت شفاف مطرح شود ، نه اینکه مانند انتخابات ریاست جمهوری هر کاندیدا فیلم جذاب تبلیغاتی برای خود بسازد، لذا باید برنامه ها گفتگو محور باشد و در برنامه های کارشناسی سطح شناخت افراد از سیاست، قانون گزاری و جریان تقابل با نظام فکری معین شود، در واقع بیان و اندیشه آنان مشخص شود نه ظاهر تبلیغات.


حجت‌الاسلام مهدوی ارفع به وظیفه دیگر رسانه های داخلی در این راستا پرداخت و عنوان کرد: همانگونه که امام خامنه‌ای فرمودند اولویت اول ما حضور حداکثری مردم در انتخابات است. بنابراین رسانه‌ها نباید در جهت حمایت وطرفداری از جناح خاصی برنامه سازی کنند. در این میان رسانه‌های شیطانی دشمن نیز وارد عمل شده و تبلیغاتی مبنی بر عدم اطمینان مردم و ایجاد روحیه یاس و ناامیدی میان مردم ایران انجام می دهند لذا رسانه های داخلی و دلسوزان، همتشان بر این باشد که حضور حداکثری مردم با تمام سلیقه ها را داشته باشیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها