خبرهای داغ:
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین

کشت صیفی جات در11 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: سال آینده 11هزار و 430 هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت محصولات سبزی، صیفی و جالیزی خواهد رفت
کد خبر: ۹۲۱۹۶۱۱
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴

تورج بنیادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین بیان کرد: برنامه های ابلاغی سطح کشت محصولات سبزی، صیفی و جالیزی استان در سال آینده 11هزار و 430 هکتار تعیین شده که نسبت به برنامه ابلاغی سال 98 که 12هزار و 214 هکتار بوده حدود 6.5 درصد کاهش دارد.

وی پیش بینی کرد از این میزان سطح زیر کشت بیش از 561 هزار و 450 تن انواع محصولات سبزی، صیفی و جالیزی تولید شود.

به گفته ی وی تولید محصولات جالیزی ، سبزی و صیفی در استان در سال جاری 628هزار و 133 تن بوده است.

بنیادی تصریح کرد: از مهمترین برنامه های ابلاغی سطح کشت به استان ؛ گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی است.

به گفته وی بر اساس برنامه ابلاغی ی سطح کشت برای گوجه فرنگی 7 هزار و 250 هکتار، سیب زمینی 500 هکتار و پیاز 180 هکتار تعیین شده که پیش بینی می شود از این میزان سطح کشت 403 هزار و 825 تن گوجه فرنگی ، 20 هزار تن سیب زمینی و 8 هزار و 100 تن پیاز تولید شود.

بنیادی اضافه کرد: با توجه به ابلاغی وزارت جهادکشاورزی اجرای به موقع و رعایت سقف کشت محصولات به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانهای تابعه ابلاغ شده است.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان قزوین با اشاره به افزایش روز افزون دانش تولیدکنندگان بخش کشاورزی و توسعه سیستم های نوین آبیاری گفت: بکارگیری روش های نوین آبیاری با نوار تیپ ، عرضه کودهای ریزمغذی باکیفیت و توزیع بذور هیبرید با پتانسیل عملکرد عالی و تنوع در ارقام هیبرید باعث شده تا میانگین تولید و عملکرد این محصولات در استان افزایش یابد.

وی افزود: در راستای پایداری تولید محصولات سبزی، صیفی و جالیزی و همگام با افزایش عملکرد در واحد سطح، هیچگونه برنامه ای برای افزایش سطح زیر کشت و تولید در استان و جود ندارد و تمام تلاش و تمرکز کارشناسان و تولیدکنندگان استان بایستی بر روی کاربرد بهینه نهاده ها در جهت افزایش تولید در واحد سطح باشد.

بنیادی خاطر نشان ساخت: با توجه به محدودیت منابع آبی موجود در سطح استان و فسادپذیری زودهنگام محصولات سبزی و صیفی تولید شده ؛ رعایت سقف برنامه های ابلاغی به منظور جلوگیری از تولید مازاد و همچنین مصرف بهینه نهاده های کشاورزی به ویژه آب، مورد تأکید جدی سازمان جهاد کشاورزی استان است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی استان خواست با رعایت کردن میزان کشت ابلاغی و استفاده از نظرات کارشناسان بخش کشاورزی در تولید محصولات سبزی، صیفی و جالیزی از بروز مشکلاتی همچون مازاد تولید مخصوصا در زراعت گوجه فرنگی جلوگیری شود تا در نهایت با عدم تقاضا و عرضه نشدن به موقع محصول با توجه به هزینه های کاشت،داشت و برداشت؛ ضرر و زیان اقتصادی متوجه کشاورزان و تولید کنندگان استان نشود.

1010/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها