تعالي علوم انساني بدون شناخت آخرين نظريات علمي جهان امكان پذير نيست
به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، در این نشست هماندیشی دکتر خسروپناه اظهار كرد: تعالي علوم انساني و هنر داراي سه مؤلفه روزآمدي، بومیسازی و حكمي سازي است.
حجتالاسلام خسروپناه خاطرنشان كرد: شناخت آخرين دستاوردهاي دنيا بسيار مهم و حائز اهميت است كه ما براي پيشرفت و به روزآمدي بايد در حوزههای مختلف همچون اقتصاد، جامعهشناسی، اقتصاد و ... اطلاعات جامع و كاملي از آخرين نظريات داشته باشيم.
وي گفت: يكي از مكاتب جديدي كه امروزه مطرح است بحث روانشناسي شناختي است كه جزء علوم نوين شناختي محسوب میشود كه بايد مورد اهميت فراوان قرار گيرد و در دانشگاهها به آن توجه شود وآموزش هاي لازم در اين زمينه داده شود.
معاون علوم انساني و هنر دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به مؤلفه بومیسازی تعالي علوم انساني و هنر افزود: بومیسازی دو معنا دارد اينكه نظریههای بومي خود را بدانيم و اينكه نظريات علمي و نظري را با مسائل موجود درگير سازيم.
حجتالاسلام خسروپناه اظهار كرد: دانشگاه آزاد اسلامي درآمد و هزینهاش با بودجه عمومي و مردمي شکلگرفته پس بايد به اين مسئله مهم اهتمام ورزيم كه غير از مسائل آموزشي چه خدماتي را توانستهایم به جامعه ارائه دهيم و به عبارتي به چه ميزان توانستهایم ناظر به نيازهاي استان خود باشيم.
وي با تأکید بر توجه بيشتر استادان به نيازسنجي درون استاني افزود: استادان دانشگاه بايد از دانشجويان بخواهند مسئله شناسي كنند، به عبارتي مسائل شناختي، اقتصادي، اجتماعي و ... كه هر استانی با آن مواجه است را شناسايي كنند و راهحلی براي رفع آن ارائه دهند و اين همان بومیسازی است كه میتواند در خدمت به مردم جامعه خدمات ارزندهای ارائه دهد.
دکتر خسروپناه افزود: هر نظریهای كه در علوم اجتماعي وجود دارد داراي مبناي فلسفي است بنابراين حكمي سازي يا اسلامي سازي سومين مؤلفه تعالي علوم انساني و هنر است به عبارتي حكمي سازي همان درگير كردن علوم انساني با مباني حكمي است.
وی ادامه داد: براي تحقق بخشيدن به تعالي علوم انساني لازم است در ساختار، اصلاح اساسي صورت گيرد زيرا اگر بخواهيم نظریهای محقق شود بايد از اصلاح ساختار شروع كنيم.
دکتر خسروپناه افزود: اصلاح آئیننامهها، توانمندسازی استادان، راهاندازی، تقويت و اعتباربخشي به مجلات، برگزاری کرسیهای نظریهپردازی، برگزاری کرسیهای ترویجی، ازجمله اهداف تشکیل هیاتهای اندیشهورز است و هياتهاي اندیشهورز استادان در استانها بازوی توانمند واحدهاي دانشگاهي محسوب مي شوند.