فروش آپارتمان در تهران برای سومین ماه پیاپی با رشد چشمگیر روبرو شد.
کد خبر: ۹۲۲۰۹۰۶
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۹
 
 

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از  پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا و براساس آمار منتشر شده توسط معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی، بازار خرید و فروش واحد مسکونی در شهر تهران با افزایش در حجم معاملات همراه شده است.

در بهمن ماه امسال 13 هزار و 550 واحد مسکونی در تهران معامله شد که به معنای صاحب خانه شدن همین تعداد خانوار در این شهر است. این میزان فروش مسکن در مقایسه با دی رقمی برابر با 25 درصد افزایش پیدا کرده است.

بازار معاملات مسکن در اولین ماه زمستان نیز با رشد 13 درصدی در فروش واحدهای مسکونی روبرو شده بود و در آذر ماه نیز معاملات، پرش 200 درصدی را تجربه کرده بود.

افزایش حجم خرید خانه به سطح بالای 10 هزار واحد در ماه بیانگر به کار افتادن بازار معاملات مسکن و عبور از رکود سنگین نیمه اول سال 98 است. اما با این حال کارشناسان مسکن معتقدند این وضعیت غیررکودی به احتمال زیاد در سال جدید پایدار نخواهد ماند و تا زمانی که قیمت واقعی مسکن روند کاهشی حداقل نیمساله را طی نکند، خرید و فروش آپارتمان در تهران به رونق پایدار نخواهد رسید.

به گزارش هیبنا، ماه گذشته متوسط قیمت مسکن در تهران در مقایسه با ماه قبل از آن 3.5 درصد افزایش یافت و از مترمربعی 13 میلیون و 880 هزار تومان به 14 میلیون و 405 هزار تومان رسید. برای اولین بار است که قیمت هر مترمربع خانه در شهر تهران به بیش از 14 میلیون تومان می رسد. این در حالی است که بازار معاملات ملک در شروع سال 98، خرید و فروش آپارتمان ها را با قیمت میانگین حدود 10 میلیون تومان آغاز کرد.

سطح میانگین قیمت مسکن در مقایسه با بهمن سال گذشته 43 درصد افزایش از خود نشان می دهد.

این نرخ رشد نقطه ای البته در مقایسه با نرخ های رشد اوایل سال جاری کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.

در حقیقت از آنجا که سرعت رشد ماهانه قیمت مسکن در تهران طی ماه های اخیر کاهش پیدا کرد و متوسط قیمت ها به جای رشد میانگین 7 درصد در ماه، با شیب کمتر از 4 درصد رو به افزایش است در نتیجه فاصله قیمت های فعلی با قیمت های سال گذشته کمتر شده است.

در بهار امسال که متوسط قیمت مسکن در هر ماه بیش از 5 درصد نسبت به ماه قبل افزایش پیدا کرد، سطح قیمت ها بیش از 100 درصد نسبت به بهار 97 رشد نشان می داد اما قیمت های زمستان امسال نسبت به زمستان پارسال حدود 40 درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن اکنون معاملات شب عید در بازار آپارتمان باعث افزایش حجم فروش شده است. در این میان، افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن توسط بانک مسکن بخشی از علت رشد معاملات خرید خانه طی دو ماه دی و بهمن سال جاری است.

از سوی دیگر به دلیل تأثیرپذیری پارامترهای بازار مسکن از بازار ارز، در این چند هفته اخیر رشد قیمت دلار نیز باعث افزایش تقاضای سرمایه ای در بازار معاملات مسکن شد که همین امر نیز جلوی روند کاهش قیمت را گرفت.

سطح قیمت مسکن در مرداد امسال کاهشی شد و از متوسط بالای 13 میلیون تومان در هر مترمربع به 12 میلیون و 700 هزار تومان رسید. قیمت ها در مهر ماه نیز باز هم افت کرد و به 12 میلیون و 600 هزار تومان رسید اما مجدداً در ماه های بعد و ماه گذشته سطح قیمت مسکن افزایش پیدا کرد.

 

 

 

 

 

 
ارسال نظرات