به مناسبت هشتم اسفندماه؛

روز بسیج جامعه پزشکی یادگاری از رشادت‌های سپیدپوشان است

هشتم اسفند، سالروز بمباران شیمیایی بیمارستان فاطمه زهرا (س) در عملیات والفجر ۸ است که روز ملی بسیج جامعه پزشکی نامگذاری شده است.
کد خبر: ۹۲۲۰۹۸۱
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶

بیمارستان فاطمه زهرا (س)، تنها بیمارستان صحرائی دنیا است که بمباران شیمیایی شده است؛ بنابراین سالگرد این جنایت رژیم بعثی در سال ۶۴، به‌ عنوان نمادی برای تقدیر از جان‌فشانی‌های ۸۰ هزار پزشک و پیراپزشک حاضر در دفاع مقدس در نظر گرفته‌ شده است.


شکل‌گیری بسیج جامعه پزشکی


اولین هسته‌های مقاومت بسیج در پنجم آذرماه ۱۳۵۹ و در پی فرمان تاریخی حضرت امام (ره) مبنی بر ایجاد ارتش ۲۰ میلیونی تشکیل شد. با آغاز جنگ تحمیلی، این نهاد تازه سازمان‌یافته به‌تدریج وارد مرحله حساسی از دوران تکامل خود شد و در دوران دفاع مقدس به رشد و بلوغ رسید.
بسیج مستضعفین به دلیل ماهیت مردمی خود، پذیرای تمام افراد جامعه از هر قشر، صنف و طبقه‌ای شد و با حضور فعال و مستمر پزشکان در قالب گروه‌های اضطراری در خطوط مقدم و بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های صحرایی، این قشر هم پس از پایان جنگ تحت لوای بسیج درآمدند. البته تقویت و سازمان‌دهی این گروه‌های اضطراری، پس از فرمان بزرگ حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر حضور گروه‌های امدادی و پزشکی جهت کمک به مجروحین حملات دشمن بعثی به شهرهای جنوب کشور صورت گرفت.
پس از پایان جنگ تحمیلی، این حاملان پیام پایداری و استقامت، به‌منظور اعتلا و اشاعه فرهنگ مقدس و معنوی ایثار و شهادت در جامعه پزشکی و دانشگاهی کشور و همچنین ثبت و انتقال تجارب گران‌بهای دفاع مقدس، به‌عنوان بخشی از بدنه تنومند بسیج درآمدند. بسیج جامعه پزشکی، سال ۱۳۷۱ فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز کرد و نخستین شورای مرکزی آن اسفندماه ۱۳۷۴ تشکیل شد. دوره نخست حرکت این نهاد تا سال ۱۳۷۵ با انجام فعالیت‌هایی ارزشمند ادامه یافت و بعد از مدتی توقف از سال ۱۳۷۹ با نوسازی تشکیلات خود، به فعالیتش ادامه داد.

سالگرد جنایت بزرگ رژیم بعثی، به‌ عنوان نمادی برای تقدیر از جان‌فشانی‌های ۸۰ هزار پزشک و پیراپزشک حاضر در دفاع مقدس در نظر گرفته‌ شده است. 

ارسال نظرات
آخرین اخبار