خبرهای داغ:
دم نوش یا جوشانده، از جوشیدن دانه، ریشه یا برگ گیاهان در آب جوش تهیه می شود و تفاوت این دو در طرز تهیه آن است، بدین ترتیب که دم نوش ها را باید در آب جوشیده ریخت و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی بخار قرار داد، مانند دم کردن چای معمولی، اما جوشانده بدین ترتیب است که باید گیاهان دارویی را با آب سرد یا گرم به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی حرارت جوشاند، البته خواص این دو نوع نوشیدنی با هم متفاوت است و هر یک خاصیت های منحصر به فردی دارند.
کد خبر: ۹۲۲۱۵۱۴
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲
 به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج-زهرا باقری: هرچند که اقبال به سمت استفاده از دم نوش ها و جوشانده ها رو به گسترش است اما نباید فراموش کرد که افراط در مصرف دم نوش ها و جوشانده ها خطرناک است و می تواند عوارض جانبی داشته باشد، بنابراین پیش از مصرف دم نوش ها و جوشانده ها با یک متخصص طب سنتی مشورت صورت گیرد.
دم نوش یا جوشانده، از جوشیدن دانه، ریشه یا برگ گیاهان در آب جوش تهیه می شود و تفاوت این دو در طرز تهیه آن است، بدین ترتیب که دم نوش ها را باید در آب جوشیده ریخت و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی بخار قرار داد، مانند دم کردن چای معمولی، اما جوشانده بدین ترتیب است که باید گیاهان دارویی را با آب سرد یا گرم به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی حرارت جوشاند، البته خواص این دو نوع نوشیدنی با هم متفاوت است و هر یک خاصیت های منحصر به فردی دارند.
در ادامه طرز تهیه چند دم نوش و جوشانده گیاهی برای مقابله با بیماری های فصل سرما ارائه می گردد:
دم نوش گشنیز
سرماخوردگی یکی از بیماری های رایج پاییز و زمستان است و متخصصان طب سنتی می گویند با مصرف دم نوش گشنیز می توانید از بروز سرماخوردگی پیشگیری کنید. حتی نوشیدن این دم نوش علائم سرماخوردگی را هم در مدت کوتاهی از بین می برد.
روش تهیه: سه قاشق برگ های خشک شده گشنیز را در ۲ تا ۳ فنجان آب جوش بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه دم کنید و هفته ای ۳ تا ۴ فنجان از آن بنوشید.
موارد منع مصرف گشنیز
دمنوش تخم گشنیز سرشار از هورمون های زنانه است بنابرین مردان باید از مصرف این دمنوش ها خودداری کنند. همچنین مصرف این دمنوش ها در زنان مجرد باید با احتیاط صورت گیرد.
دم نوش آویشن
آویشن از نظر طب سنتی طبعی گرم و خشک دارد، مصرف دمنوش آویشن به هضم غذا، رفع درد شکم و نفخ کمک بسزایی می‌کند، آویشن ضد سرفه، خلط آور و در درمان برونشیت و آسم موثر است و استفاده از آن، سیاه سرفه و التهاب دستگاه تنفس فوقانی را رفع می‌کند.
آویشن را به صورت تازه یا خشک و پودر شده در انواع غذاها مصرف می‌کنند. دمنوش آویشن یا چای آویشن نوشیدنی سالمی است که از دَم‌کرده آویشن تهیه می‌شود. این دمنوش حاوی تمامی خواص آویشن و بسیار مفید است. نوشیدن دم نوش آویشن با کمکی که در تسکین سرفه و تنگی نفس دارد، درمان خوبی برای مقابله با ویروس سرماخوردگی است.
روش تهیه: یک قاشق غذاخوری آویشن را در ۲,۵ فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه دم بکشد و روزی ۲ تا ۳ بار از آن میل کنید تا سرماخوردگی تان طی ۲ تا ۳ روز کاملا خوب شود.
موارد منع مصرف آویشن
مصرف زیاد آویشن یا عصاره آن در دوران بارداری می‌تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد؛ بنابراین توصیه شده که خانم‌های حامله از مصرف این گیاه خودداری کنند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شده است که آویشن می‌تواند روند انعقاد خون را به تاخیر بیندازد؛ بنابراین افرادی که عمل جراحی در پیش دارند، از ۲ هفته قبل از عمل جراحی نباید آویشن استفاده کنند؛ مصرف آویشن به مبتلایان به اختلالات غده تیروئید توصیه نمی‌شود همچنین برخی اشخاص ممکن است به آویشن و فرآورده‌های آن حساسیت داشته باشند، در این صورت نباید از این گیاه به صورت خوراکی یا موضعی استفاده کنند.
جوشانده اسطوخودوس
جوشانده اسطوخودوس، پونه، نعنا و آویشن هم خاصیت ضد درد دارد و هم باعث تسکین سرفه های خشک می شود.
روش تهیه: میزان مساوی از گیاهان گفته شده را در ظرفی مناسب بریزید و دو لیوان آب به آن اضافه کنید و روی حرارت مستقیم بگذارید تا جوش بیاید. مصرف این جوشانده یک ساعت پس از هر وعده غذایی، باعث درمان سرماخوردگی در کوتاه ترین زمان ممکن می شود.
مضرات اسطوخودوس
طبق تحقیقات اخیر استفاده موضعی از روغن اسطوخودس و یا دمنوش آن می تواند بر روی هورمون های بدن و غدد درون ریز بدن تاثیر گذار باشد.به دلیل اینکه هنوز به صورت کامل مشخص نیست که آیا اسطوخودوس می تواند به صورت خطرناکی بر روی هورمون های زنانه در دوران بارداری تاثیر گذار باشد، محققان توصیه می کنند اگر حامله هستید از این گیاه دارویی استفاده نکنید.علاوه بر این اگر برای درمان افسردگی و یا بی خوابی از داروهای آرامبخش و خواب آور مانند سیتالوپرام استفاده می کنید نباید از اسطوخودوس استفاده کنید. استفاده از روغن اسطوخودوس به صورت موضعی نیز ممکن است باعث بروز خارش پوست در دوران بارداری شود.
جوشانده دارچین، درمان سرفه های خشک
خشکی هوا در فصل زمستان یکی از مهمترین دلایل بروز سرفه های خشک، به ویژه در افراد مبتلا به حساسیت های فصلی یا بیماران تنفسی است. برای حل این مشکل می توانید از جوشانده دارچین کمک گرفت.
روش تهیه: چندتکه چوب دارچین را درون قوری فلزی بریزید و حدوددو لیوان آب به آن اضافه کنید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. نوشیدن این جوشانده دو تا سه بار در هفته توصیه می شود. البته خانم های باردار باید دور این نوشیدنی گیاهی خط بکشند!
موارد منع مصرف دارچین
اثرهای مضر مصرف زیاد دارچین، عبارت است از، التهاب یا ورم کردن پوست، زخم ها و ترک های گوشه دهان و سوزش معده. دارچین، از لخته شدن خون جلوگیری می کند اما زیادی آن در خون باعث بروز مشکل های خونی و گردش خون می شود به ویژه اگر با داروهایی مانند آسپرین که باعث رقیق شدن خون می شود مصرف شود مشکل را ۲ برابر می کند.
اکثر متخصصین زنان و زایمان توصیه می کنند زنان باردار از مصرف دارچین و فراورده های آن در طول دوران بارداری، حتی به مقدار خیلی کم خودداری نمایند. چرا که می تواند منجر به زایمان زودرس شود.
به طور کلي مصرف ادویه ها از جمله دارچین در دوره شيردهي باعث ناراحتی معده نوزاد می شود و باید محدود شود. معده درد، اسهال یا استفراغ نشانه این است که سیستم گوارشی کودک به این نوع غذاها حساس است.
درمان افسردگی فصلی با دم نوش زعفران
افسردگی فصلی، نوعی از افسردگی است که هر سال در یک زمان معین در فرد بروز می کند. این بیماری معمولا از پاییز و زمستان شروع شده و در بهار یا اوایل تابستان خاتمه می یابد و با علائمی مانند احساس خستگی، خواب آلودگی، کاهش میزان انرژی، استرس و اضطراب، افزایش وزن، تمایل به تنهایی و ... همراه است. البته به گفته متخصان طب سنتی به کمک دم نوش زعفران می توانید به جنگ این نوع افسردگی بروید زیرا زعفران علاوه بر اینکه مفرح و نشاط آور است، خاصیت ضد افسردگی هم دارد.
روش تهیه: یک قاشق مرباخوری زعفران را همراه تکه کوچکی نبات در سه فنجان آب جوش بریزید تا ۱۵ دقیقه دم بکشد و هفته ای یک تا دو فنجان از آن بنوشید اما فراموش نکنید متخصصان طب سنتی مصرف زیاد زعفران را توصیه نمی کنند. همچنین مصرف این دم نوش برای خانم های باردار ممنوع است چون احتمال سقط جنین را افزایش می دهد.
موارد منع مصرف زعفران
برخی افراد باید از مصرف زعفران در حد مجاز نیز پرهیز نمایند: افراد چاق یا دارای اضافه وزن: به دلیل اشتها آور بودن زعفران، مصرف مداوم آن برای این افراد افزایش وزن را در پی خواهد داشت. افرادی که مشکل تعریق کف دست دارند در صورت مصرف زعفران, میزان تعریق کف دست آنها بیشتر می‌شود. خانم‌های باردار در سه ماهه اول بارداری بایستی از مصرف زعفران خودداری کنند چرا که این‌کار ممکن است به جنین صدماتی وارد نموده و حتی سقط جنین را در پی داشته باشد. سه ماهه اول بارداری دوران تشکیل اندام‌ها بوده و از آن به دوران بحرانی بارداری یاد می‌شود.
جوشانده بادرنجبویه
گیاه «بادرنجبویه» از ۲۰۰۰ سال پیش در یونان استفاده دارویی داشته چون در کاهش استرس، التیام زخم ها، درمان دندان درد، آسیب دیدگی گردن و درمان گوش موثر است. همچنین از این گیاه به عنوان دارویی برای درمان تب، سردرد، فشار خون بالا، کابوس های شبانه و آنفولآنزا یاد می شود. البته یکی از مهمترین خواص بادرنجبویه این است که روی خلق و خوی شما تاثیر می گذارد و بی حوصلگی تان را درمان می کند.
روش تهیه: ۱۵ گرم گیاه بادرنجبویه را در یک لیتر آب جوش بریزید و روی شعله مستقیم گاز قرار دهید تا جوش بیاید و بعد از خنک شدن و افزودن کمی عسل یا نبات سه تا چهار فنجان در هفته بنوشید.
موارد منع مصرف بادرنجبویه
گیاه بادرنجبویه برای گرم مزاج ها، افراد مبتلا به اختلالات هورمون های تیروئیدی، افرد مبتلا به آب سیاه چشم، افرد حساس به آسپیرین و کودکان مضر است، زنان باردار و شیرده نباید بادرنجبویه مصرف کنند، مضرات عرق بادرنجبویه نیز مانند گیاه بادرنجبویه است.
بادرنجبویه با داروهای ضد صرع، داروهای باربیتورات مثل فنوباربیتال، داروهای بنزودیازپین مثل آلپرازولام و دیازپام، داروهای خواب آور، ضد افسردگی های سه حلقه ای، متی مازول، پروپیل تیویوراسیل، لوتیروکسین، لووکسیل، دیفن هیدرآمین تداخل دارویی دارد، از مصرف خودسرانه آن و بدون نظر پزشک خودداری گردد.
به دلیل تداخلات دارویی، در صورت داشتن هر گونه بیماری خاص یا مصرف دارویی خاص، قبل از استفاده از گیاه دارویی با پزشک مشورت شود.
ارسال نظرات