یادداشت| ابراهیم افشاری:

مجاهدان بی‌رنگ در دل کرونا

رسانه باید در کنار اخبار واقعی نسخه خبر خوب و اخبار امیدبخش را داشته باشد تا توازن را برقرار کند و در برهه فعلی نقش رسانه به‌عنوان مجاهدان بی‌رنگ اگر از مجاهدان سفید، سبز و نارنجی‌پوش بیشتر نباشد کمتر هم نیست.
کد خبر: ۹۲۲۱۷۵۹
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، ابراهیم افشاری در یادداشتی نوشت: امروز بیش از هراندازه دیگر نمود عملکرد رسانه برای مردم اهمیت دارد، در همین وانفسای ملتهب مردم بر این باورند که باید میان آمار اعلامی مسؤولان درباره تعداد مبتلایان یا کشته‌شدگان با آمار منتشره در رسانه متفاوت باشد و به زبان خودشان واقعی‌تر؛ در طرف مقابل مسؤولان معتقدند باید رسانه در ارائه آمار نهایت دقت را کرده و روی مثبت ماجرا را تشریح کنند.

بسیاری از همکاران این اوضاع را به‌عنوان برزخی یاد می‌کنند که بین مسؤولان و مردم گیرکرده‌اند اما حقیقت چیست

حقیقت این است که همکاران رسانه‌ای بنده در بطن ماجرا و در دل بحران به وجود آمده هستند نه در فضای برزخی که این هم اتفاقاً داستانی تکراری است.

امروز نقش رسانه به‌عنوان مجاهدان بی‌رنگ اگر از مجاهدان سفید، سبز و نارنجی‌پوش بیشتر نباشد کمتر هم نیست و باید به‌گونه‌ای فضا مدیریت شود که شاهد کاهش التهاب در جامعه و افزایش ایمنی ابدان مردم شویم که این هم باید هنرمندانه و‌ ظریف باشد و درعین‌حال به اخبار تلخ نباید بیش از وزنش ضریب داد.

باید حقیقت را سفید گفت نه سیاه‌. بخش اعظمی از توان رسانه‌ها به رفع شبهاتی اختصاص دارد که در فضای مجازی با سرعتی فزون‌تر از سرعت شیوع کووید ۱۹ در حال گسترش است که از قضا بازهم مردم از رسانه انتظار پاسخگویی دارند.

باید از دل اخبار تلخ اخبار خوب را هم گفت، باید در کنار اخبار خوب هشدارها را گفت، باید در کنار هشدارها، آمارهای تلخ را در کنار آمارهای شیرین گفت.

مردم درد دارند و دردشان را با نقدهای تند به رسانه می‌گویند و باید رسانه نسخه‌ای برای این دردها داشته باشد و با آرام کردن واقعیت‌های موجود، امید را زنده نگه دارد.

امید زنده بماند همدلی گسترش می‌یابد و اگر همدلی گسترش یابد فضا آرام می‌شود و اگر فضا آرام شود مسؤولان هم روند بهبودی را تسریع می‌بخشند.

باید در این دست امور به مردم نشان دهیم که نظام برای سلامت مردم آن‌قدر اهمیت قائل است که رهبر آن به تقدیر اختصاصی پرستاران و پزشکان و نیروهای خدماتی می‌رود که در خط مقدم خدمتگزاری قرار دارند بماند که پیگیری‌های پشت پرده ایشان نمود شدیدتری دارد.

این را هم همه همکاران من می‌دانند اخبار منفی و اصطلاحاً کلیک خور با استقبال بیشتری مواجه می‌شوند اما ماندگاری ندارند.

در دل بحران‌های موجود آن‌قدر صحنه‌های زیبای معرفتی وجود دارد که می‌توان امید را به‌عنوان نرخ نان روزانه! اعلام کرد.

 رسانه باید در کنار اخبار واقعی نسخه خبر خوب و اخبار امیدبخش را داشته باشد تا توازن را برقرار کند و بداند در چه شرایطی باید با نقطه‌زنی چه سوژه‌ای با چه رویکردی را برجسته کند نه اینکه طوطی‌وار به بازنشر و اخبار دریافتی بسنده کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار