جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان:
خصوصی سازی مدارس در مناطق محروم در راستای سند 2030!
خصوصی سازی مدارس در مناطق محروم در راستای اجرای سند ۲۰۳۰ است.
جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از زاهدان گفت: طرح خرید خدمات آموزشی، همان خصوصی سازی مدارس و به تعبیری اجراییشدن سند ۲۰۳۰ است.
مهدی شریفی نیک، جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان در خصوص خرید خدمات آموزشی در این استان گفت: در ابتدا لازم است، توضیحی راجع به این طرح بدهم. طرح خرید خدمات که چند روزی است بحث گرم کن بسیاری از محافل آموزش و پرورش است، چند سال پیش در زمان وزارت فانی مطرح شد و با وجود اینکه نقدهای زیادی به این طرح وارد شد، ولی همچنان از سوی دولت مورد حمایت بود و همچنان نیز حمایت میشود.
شریفی نیک در ادامه تصریح کرد: معنی خرید خدمات آموزشی این است که دولت به جای ارائه خدمات آموزشی، آن را خریده یا مدرسه دولتیای را به کار فرمای خصوصی واگذار میکند و به جای اینکه دانش آموز شهریه پرداخت کند، دولت به ازای هر دانش آموز سرانهای را اختصاص میدهد و آن را به کار فرما که مسئول تامین نیرو هست میپردازد.
وی در ادامه افزود: این طرح در ابتدا برای مناطق محروم و برای جبران کمبود نیرو مطرح شده بود، ولی هرچه میگذرد این طرح فراگیرتر میشود. نیروی خرید خدمات باید از گزینش آموزش و پرورش بگذرد؛ هرچند که این گزینشها عملا وجود ندارد. این درحالی است که ما در این برهه از تاریخ انقلاب اسلامی بیشتر صدماتی که متحمل شده و هزینههایی که داده ایم به عدم وجود سیاستهای درست و توجه به نهاد بررگ آموزش و پرورش برمی گردد.
وی که از دانشجویان استان سیستان و بلوچستان است تاکید کرد: باید بدانیم که معلم نقش بسزایی در تربیت نیروی انسانی این کشور دارد و غفلت از آن و ورود فرد بدون انگیزه و غیر متخصص به عرصه معلمی، مطمئنا تاثیرات منفی و مخربی در آینده این کشور خواهد گذاشت. برای نمونه امثال عبدالمالک ریگی که به تنهایی خسارات زیادی به این کشور زده، خود را مرید شخصی به نام جلیل قنبرزهی (مولوی صلاح الدین) میدانست که با عقاید و مواضع تفرقه انگیزی که داشت مدتی را به عنوان معلم در این کشور به فعالیت میپرداخته است که از نتایج زیان بار این کار، به وجود آمدن شخصی نظیر موردی است که ذکر شد.
شریفی نیک در ادامه گفت: داوطلبان معلمی بعد از پذیرش، با حداقل حقوق و بیمهی ۱۵ روزه استخدام میشوند و شایان ذکر است که این افراد نه استخدام دائم اند و نه حق سنواتی به آنها تعلق میگیرد. مورد دیگر که از معایب این طرح به شمار میآید. همچنین از همان ابتدای مطرح شدن این طرح یکی از اشکالات وارد شده این بود که افرادی که به عنوان نیروی خرید خدمات جذب میشوند آموزش اصولی و مناسب تدریس، نحوه کلاس داری و تعامل با فراگیران را ندیده و عملا نمیتوانند به طور شایسته به تعلیم دانش آموزان بپردازند.
جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان افزود: چرا کودکان و نوجوانان مناطق محروم و کم برخوردار باید زیر دست چنینی معلمانی که سواد تربیتی و آموزشی کاملی ندارند، تحصیل کنند. این خود مانع تحقق عدالت آموزشی است که از مهمترین چشم اندازهای سند تحول بنیادین میباشد.
وی در باره خصوصی سازی مدارس گفت: نگاه اقتصادی دولت مردان به ساحت آموزش و پرورش خطرناک و نگران کننده است. میتوان گفت که حاصل این نگاه کسری بودجه در این نهاد رانمایان میکند و حدودا ۲۰ درصد دانش آموزان تحت پوشش مدارس دولتی را در معرض خطر قرار میدهد. تبعیض در این نهاد زمینه ساز فساد و تباهی در آینده میشود و در واقع خرید خدمات، همان خصوصی سازی مدارس و به تعبیری اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ است.
شریفی نیک در پایان تاکید کرد: در واقع ما به جای اینکه به فکر گسترش گفتمان علم و بهبود سطح علمی کشور در تمام اقشار و افراد باشیم، داریم به انحصار آن میپردازیم که هرکس توان مالی داشت درس بخواند. در حال حاضر عملا به جای پیشرفت و حرکت رو به جلو، به صورت کاملا واضح در حال عقب گرد هستیم. بسیج دانشجویی خواستار رسیدگی جدی و هرچه سریعتر نمایندگان مجلس میباشد. با توجه به نقش خطیر معلمان در اجرای بیانه گام دوم انقلاب اسلامی و زمینه سازی برای ایجاد جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلام، نیاز به همکاری، مجاهدت و نگاه ویژه به این حوزه در راستای تحقق این اهداف دارد.
مهدی شریفی نیک، جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان در خصوص خرید خدمات آموزشی در این استان گفت: در ابتدا لازم است، توضیحی راجع به این طرح بدهم. طرح خرید خدمات که چند روزی است بحث گرم کن بسیاری از محافل آموزش و پرورش است، چند سال پیش در زمان وزارت فانی مطرح شد و با وجود اینکه نقدهای زیادی به این طرح وارد شد، ولی همچنان از سوی دولت مورد حمایت بود و همچنان نیز حمایت میشود.
شریفی نیک در ادامه تصریح کرد: معنی خرید خدمات آموزشی این است که دولت به جای ارائه خدمات آموزشی، آن را خریده یا مدرسه دولتیای را به کار فرمای خصوصی واگذار میکند و به جای اینکه دانش آموز شهریه پرداخت کند، دولت به ازای هر دانش آموز سرانهای را اختصاص میدهد و آن را به کار فرما که مسئول تامین نیرو هست میپردازد.
وی در ادامه افزود: این طرح در ابتدا برای مناطق محروم و برای جبران کمبود نیرو مطرح شده بود، ولی هرچه میگذرد این طرح فراگیرتر میشود. نیروی خرید خدمات باید از گزینش آموزش و پرورش بگذرد؛ هرچند که این گزینشها عملا وجود ندارد. این درحالی است که ما در این برهه از تاریخ انقلاب اسلامی بیشتر صدماتی که متحمل شده و هزینههایی که داده ایم به عدم وجود سیاستهای درست و توجه به نهاد بررگ آموزش و پرورش برمی گردد.
وی که از دانشجویان استان سیستان و بلوچستان است تاکید کرد: باید بدانیم که معلم نقش بسزایی در تربیت نیروی انسانی این کشور دارد و غفلت از آن و ورود فرد بدون انگیزه و غیر متخصص به عرصه معلمی، مطمئنا تاثیرات منفی و مخربی در آینده این کشور خواهد گذاشت. برای نمونه امثال عبدالمالک ریگی که به تنهایی خسارات زیادی به این کشور زده، خود را مرید شخصی به نام جلیل قنبرزهی (مولوی صلاح الدین) میدانست که با عقاید و مواضع تفرقه انگیزی که داشت مدتی را به عنوان معلم در این کشور به فعالیت میپرداخته است که از نتایج زیان بار این کار، به وجود آمدن شخصی نظیر موردی است که ذکر شد.
شریفی نیک در ادامه گفت: داوطلبان معلمی بعد از پذیرش، با حداقل حقوق و بیمهی ۱۵ روزه استخدام میشوند و شایان ذکر است که این افراد نه استخدام دائم اند و نه حق سنواتی به آنها تعلق میگیرد. مورد دیگر که از معایب این طرح به شمار میآید. همچنین از همان ابتدای مطرح شدن این طرح یکی از اشکالات وارد شده این بود که افرادی که به عنوان نیروی خرید خدمات جذب میشوند آموزش اصولی و مناسب تدریس، نحوه کلاس داری و تعامل با فراگیران را ندیده و عملا نمیتوانند به طور شایسته به تعلیم دانش آموزان بپردازند.
جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان افزود: چرا کودکان و نوجوانان مناطق محروم و کم برخوردار باید زیر دست چنینی معلمانی که سواد تربیتی و آموزشی کاملی ندارند، تحصیل کنند. این خود مانع تحقق عدالت آموزشی است که از مهمترین چشم اندازهای سند تحول بنیادین میباشد.
وی در باره خصوصی سازی مدارس گفت: نگاه اقتصادی دولت مردان به ساحت آموزش و پرورش خطرناک و نگران کننده است. میتوان گفت که حاصل این نگاه کسری بودجه در این نهاد رانمایان میکند و حدودا ۲۰ درصد دانش آموزان تحت پوشش مدارس دولتی را در معرض خطر قرار میدهد. تبعیض در این نهاد زمینه ساز فساد و تباهی در آینده میشود و در واقع خرید خدمات، همان خصوصی سازی مدارس و به تعبیری اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ است.
شریفی نیک در پایان تاکید کرد: در واقع ما به جای اینکه به فکر گسترش گفتمان علم و بهبود سطح علمی کشور در تمام اقشار و افراد باشیم، داریم به انحصار آن میپردازیم که هرکس توان مالی داشت درس بخواند. در حال حاضر عملا به جای پیشرفت و حرکت رو به جلو، به صورت کاملا واضح در حال عقب گرد هستیم. بسیج دانشجویی خواستار رسیدگی جدی و هرچه سریعتر نمایندگان مجلس میباشد. با توجه به نقش خطیر معلمان در اجرای بیانه گام دوم انقلاب اسلامی و زمینه سازی برای ایجاد جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلام، نیاز به همکاری، مجاهدت و نگاه ویژه به این حوزه در راستای تحقق این اهداف دارد.
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار