تذکر این نکته که اگر در ایام جشن و سرور بدون خوف و نگرانی از دشمن و در امنیت کامل مشغول برگزاری اعیاد ملی و مذهبی هستیم مرهون ایثارگری‌های جوانانی هستیم که ایام عید و ساعات سال تحویل را ....
کد خبر: ۹۲۲۶۳۹۶
|
۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج،در عملیاتی که علیه حزب دموکرات توسط نیرو‌های سپاه پاسداران صورت گرفت سرانجام افراد این حزب با شدت یافتن فشار نیرو‌های خودی و تحمل تلفات زیاد، مجبور به ترک منطقه شدند. نیرو‌های خودی پس از پاکسازی کامل منطقه در روستا‌های محمدشاه و مملو اقدام به احداث پایگاه کردند.

 ضربه سخت سپاه پاسداران  انقلاب اسلامی علیه حزب دموکرات/مرور تاریخ جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران


 مرور تاریخ جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران امری است که هیچ‌گاه نباید به دست فراموشی و غفلت سپرده شود. تذکر این نکته که اگر در ایام جشن و سرور بدون خوف و نگرانی از دشمن و در امنیت کامل مشغول برگزاری اعیاد ملی و مذهبی هستیم مرهون ایثارگری‌های جوانانی هستیم که ایام عید و ساعات سال تحویل را به دور از خانواده و در شرایطی دشوار مشغول دفاع از خاک میهن بودند. مرور وقایع آن دوران و زنده نگه داشتن نام و یاد رزمندگان درواقع شکرانه نعمت امنیت امروز ما خواهد بود.

به گزارش دفاع پرس،در سلسله نوشتار «عید آن سال‌ها» رویدادهای 29 اسفند 1361 تا 15 فرودین 1362 که در جلد 24 «روز شمار جنگ ایران و عراق» آورده شده مورد بازخوانی قرار می‌گیرد که در ادامه می‌خوانید:

علیه حزب دموکرات

امروز 29 اسفند 1361 «لطیف نصیف جاسم» وزیر فرهنگ و اطلاعات عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری این کشور از مفاد بیانیه اخیر شورای ملی مقاومت حمایت کرد.

وی در دفاع از مفاد بیانیه گفت: «بیانیه مذکور به طورکلی با جو حاکم بر مذاکرات مورخ 9/1/1983 (19 دی 1361) آقای طارق عزیز وزیر خارجه و آقای مسعود رجوی مسئول شورای ملی مقاومت ایران که طی آن طرفین تمایل دو ملت عراق و ایران برای زیستن در صلح، برقراری روابط سالم و عدم دخالت در امور داخلی را مورد تأکید قرار دادند، هماهنگی و انسجام دارد. ... بر همین اساس، ما از ابتکار صلح‌جویانه شورای ملی مقاومت استقبال کرده و آمادگی کامل عراق را برای همکاری با شورای ملی مقاومت ایرانی و هرکس از ایرانیان که به برقراری صلح و تحکیم روابط میان دو کشور همسایه تمایل دارد، اعلام می‌داریم.

به گزارش رادیو صوت الجماهیر، وی همچنین گفت: هنوز زود است که درمورد نکات قانونی و اجرایی مندرج در بیانیه مذکور، که به چگونگی تحقق صلح میان دو کشور مربوط می شود، رسماً اظهارنظر کرد. ضمن اینکه با صدور بیانیه نمی‌توان درمورد این مسائل به توافق رسید و این امر نیاز به یک بررسی و مطالعه مشترک دارد.

لطیف جاسم افزود: عراق آمادگی دارد به منظور رسیدن به توافق عادلانه شورای ملی مقاومت ایرانی و طرف ایرانی وی با مسئولانی که به برقراری صلح میان دو کشور علاقه داشته باشند، صادقانه و با روحیه مثبت این مسائل را مورد بررسی قرار دهد.

عراق تأکید می کند که صلح عادلانه و پایدار بین خود و ایران باید به راه حل های احترام متقابل به حقوق طرفین و اینکه قدرت هیچ گونه امتیازی برای هریک از طرفین به حساب نیاید، متکی بوده و مسائلی که بین دو کشور به حالت تعلیق درآمده باید براساس قوانین بین المللی، منافع مشروع دو کشور و با درنظرگرفتن تحول تاریخی این مسائل حل وفصل شوند.

حزب دموکرات کردستان ایران با انتشار بیانیه ای به مناسبت فرارسیدن عید نوروز، ضمن تمجید فراوان از صدام حسین و حمایت همه جانبه از عملکرد سیاسی و نظامی رژیم عراق، پیروزی های ارتش این کشور در برابر ایران را به وی تبریک گفت.

رادیو صوت الجماهیر دراین باره گزارش داد: حزب دمکرات کردستان ایران به مناسبت عید نوروز با انتشار بیانیه‌ای، رهبری پرزیدنت صدام حسین و پیروزی های لشکریان عراق بر نیروهای حکومت کینه‌توز ایرانی را گرامی داشتند. در این بیانیه همچنین تأکید شده است پیروزی های انقلاب ژوئیه به همت و توجه والای توده های مردم به انقلاب و پیوند و جوشش نیروهای ملی قومی مترقی، جامه عمل به خود پوشید.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است پرزیدنت صدام حسین در تدوین اطلاعیه 11 مارس که پایه‌های اخوت و صلح را در همه جای میهن تثبیت کرد، نقش بسزایی ایفا کرده‌اند.

این رادیو افزود: حزب دموکرات کردستان با اشاره به خیره سری رژیم ایرانی دربرابر مواضع صلح خواهانه عراق روشن ساخته است که این رژیم ارزشی برای معیارها و قوانین بین المللی قائل نشده و همچنان افکار توسعه طلبانه خود علیه ملت عراق را دنبال می کنند. در این بیانیه همچنین آمده است که رژیم مرموز ایرانی سعی در اجرای بخش مهمی از توطئه هایی دارد که سازندگی در عراق را نشانه گرفته است و در این رهگذر رژیم های خائن و مزدور سوریه و لیبی... و همچنین صهیونیزم، رژیم ایرانی را همراهی می کنند.

در پایان این بیانیه تأکید شده است که حراست از انقلاب همانا حراست از خودمختاری است و خلق کرد که انقلاب حقوق مشروع قومی اش را به تصویب رسانده، نسبت به دفاع از انقلاب و دستاوردهای آن مقدم است.

نیروهای سپاه عملیاتی را برای پاک سازی روستاهای واقع در مثلث نقده ـ مهاباد ـ پسوه، که از مهمترین مراکز تجمع نیروهای حزب دمکرات در این منطقه و محور اصلی تحرکات این حزب در منطقه شمال آذربایجان بود، طرح‌ریزی کردند.

عملیات ساعت دو بامداد، به قصد پاک سازی روستاهای چقال مصطفی، مملو قره قصاب، خلیفه لو، محمدشاه و ارتفاع مشرف بر این روستاها و با شرکت نیروهای سپاه و حزب دمکرات کردستان عراق (بارزانی‌ها) از سه محور آغاز شد. مرحله اول تا قبل از طلوع آفتاب، با موفقیت کامل به انجام رسید و روستاهای قره قصاب، فرحزاد و ارتفاعات مشرف به روستای مملو تصرف و پاک سازی شد.

در مرحله دوم که از ساعت 9 آغاز و تا ساعت 17 ادامه یافت، در جریان پاک سازی روستاهای چقال مصطفی، مملو، محمدشاه و خلیفه لو نبرد سنگینی میان نیروهای خودی و افراد حزب دمکرات درگرفت که سرانجام افراد این حزب با شدت یافتن فشار نیروهای خودی و تحمل تلفات زیاد، مجبور به ترک منطقه شدند. نیروهای خودی پس از پاک سازی کامل منطقه در روستاهای محمدشاه و مملو اقدام به احداث پایگاه کردند.

در این دو مرحله عملیات، 24 تن از افراد حزب دمکرات کشته، 40 تن زخمی و 12 تن از آنان نیز دستگیر شدند. همچنین دو دستگاه خودرو، یک قبضه تیربار سنگین، یک قبضه خمپاره انداز 81 میلی متری، تعداد فراوانی اسلحه انفرادی (کلاشینکف و ژ3)، انواع مهمات و... به دست نیروهای خودی افتاد. در این عملیات پنج تن از افراد خودی شهید و چهار تن زخمی شدند. رادیو صدای امریکا به نقل از رادیو صدای ایران، تلفات نیروهای خودی را در این عملیات 36 تن اعلام کرد.

اقدامات امروز گروه های مسلح غیرقانونی در کامیاران، ارومیه، سردشت و سلماس، 22 شهید و چهار زخمی درپی‌داشت.

در عملیات کمین افراد مسلح غیرقانونی در حوالی روستای پیرمقدار (واقع در 24 کیلومتری شمال شرقی کامیاران) 20 تن از نیروهای خودی شهید و چهار تن اسیر شدند.

همچنین در درگیری نیروهای خودی با عناصر حزب دموکرات کردستان در روستاهای سرخم نقده و حماملار در شمال ارومیه، یک تن از نیروهای ژاندارمری شهید و یک تن زخمی شد. در روستای لیلانه در 10 کیلومتری شمال شرقی سردشت نیز یکی از سربازان ژاندارمری براثر انفجار مین به شهادت رسید.

در روستای کولان در 16 کیلومتری شمال غربی سلماس، افراد حزب دمکرات کردستان به یک پایگاه بسیج حمله کرده و سه تن را زخمی و چهار تن را به اسارت بردند. مهاجمان هفت قبضه اسلحه را نیز به غنیمت گرفتند.

ارسال نظرات