صرفه جویی ۲۵ میلیون یورویی در تعمیرات اساسی توربین گازی نیروگاه قم رقم خورد؛

ساخت پره توربین‌های گازی برای نخستین بار در کشور با مشارکت بنیاد مستضعفان

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا وابسته به بنیاد مستضعفان گفت: با تلاش جهادی متخصصین داخلی در تعمیرات اساسی واحد‌های گازی نیروگاه قم، از خروج ۲۵ میلیون یورو ارز جلوگیری شده است.
کد خبر: ۹۲۲۷۶۲۰
|
۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی بنیاد مستضعفان، محسن امیری، با اشاره به انجام عملیات تعمیرات اساسی یا اورهال در نیروگاه قم و بکارگیری از برخی توانمندی های داخلی برای نخستین بار در این عملیات اظهار کرد: به دنبال انجام تعمیرات اساسی دوره ای در نیروگاه قم که با هدف آمادگی 100 درصدی این نیروگاه برای تولید انرژی در زمان اوج مصرف در کشور انجام شد، مهندسان این نیروگاه موفق شدند برای نخستین بار پره های توربین گازی واحد 4 این نیروگاه را که تا پیش از این از کشورهای خارجی وارد می شد، با مشارکت دیگر مهندسان توانمند کشورمان در داخل، ساخته شد.

 

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا وابسته به بنیاد مستضعفان گفت: این پره ها برای اولین بار با مشارکت گروه مپنا طی مدت 6 ماه داخلی سازی و تولید شد و برای نخستین بار در 25 سال گذشته، بر روی یک واحد گازی نیروگاهی نصب شد.

 

وی با بیان اینکه برای این تعمیرات ۱۸۰۰ نفر ساعت کار انجام شده است، خاطرنشان کرد: براي اولين بار در ايران پره متحرك رديف اول، توسط شركت‌هاي داخلي توليد و مورد استفاده قرار گرفته است.

 

امیری اضا فه کرد: با ساخت  این پره ها در داخل کشور، علاوه بر تامین نیاز نیروگاه های موجود، متخصصان و مهندسان کشورمان از خروج بیش از 25 میلیون یورو به خارج از کشور جلوگیری کردند.

 

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا وابسته به بنیاد افزود: واحد چهار گازي نيروگاه سيکل ترکيبي قم كه به ‌منظور بازديد مسير گاز داغ (HGP) طبق برنامه زمانبندي و با هماهنگي مرکز کنترل ديسپاچينگ ملي از تاريخ 15 اسفند‌ماه 98 براي مدت 21 روز از شبکه سراسري برق خارج شده بود با همت و تلاش كاركنان نيروگاه سيكل تركيبي قم، 3 روز زودتر از موعد مقرر به شبكه سراسري برق پيوست.

 

امیری ادامه داد: در اين عملیات اجزاي اتاق احتراق، نازل‌هاي سوخت، پره‎هاي ثابت و متحرک، ژنراتور، سيستم تحريک و همچنين تجهيزات کمکي شامل سيستم‌هاي روغن‌کاري و خنک‎کن و تجهيزات ابزاردقيق مورد بازرسي قرار گرفت.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین واحد 2 بخار نيروگاه سيکل ترکيبي قم نیز که به‌منظور انجام بازديد دوره‌اي ساليانه با هماهنگي مرکز کنترل دیسپاچینگ ملی از تاریخ 21 اسفندماه سال ۹۸ از شبکه سراسري برق خارج شده بود، 2 روز زودتر از موعد مقرر به مدار بازگشت و در حال حاضر نیز آمادگی کامل برای ورود به اوج مصرف را دارا است.

 

بنا به این گزارش ، نيروگاه سيکل ترکيبي قم در کيلومتر 15 جاده قم ـ اراک با چهار واحد گازي هر يک با قدرت 128.5 مگاوات و دو واحد بخاري هر يک با قدرت 100 مگاوات توان توليد نامي در مجموع 714 مگاوات را دارا است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار