بشیر اسماعیلی گفت: استراتژی‌های آمریکا در راستای ایجاد تأخیر یا منحل‌ساختن اهداف استراتژیک رقبای خود است که طبعاً برنامه دستیابی صلح آمیز هسته‌ای ایران هم در این رسته قرار می‌گیرد. اما به طور موردی آمریکا اهداف دیگری را در اولویت قرار می‌دهد که رکود اقتصادی چین، کاهش قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و مهار قدرت رو به رشد اتحادیه اروپا از این جمله هستند.
کد خبر: ۹۲۲۷۹۸۹
|
۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، بشیر اسماعیلی در رابطه با احتمال بیولوژیک بودن ویروس کرونا و سیاست‌های پشت پرده آن، گفت: استراتژی‌های آمریکا در راستای ایجاد تأخیر یا منحل ساختن اهداف استراتژیک رقبای خود است که طبعاً برنامه دستیابی صلح آمیز هسته‌ای ایران هم در این رسته قرار می‌گیرد. اما به طور موردی آمریکا اهداف دیگری را در اولویت قرار می‌دهد که رکود اقتصادی چین، کاهش قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و مهار قدرت رو به رشد اتحادیه اروپا از این جمله هستند

مدیر کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا در خصوص احتمال آن‌که کرونا ویروس حمله یا سلاح بیولوژیک بوده باشد، گفت: به طور قطع نمی توان گفت شیوع ویروس کرونا بیوتروریستی بوده است یا خیر چون اساسا در این دست موارد، مستندات چندانی در دسترس نیست.

وی افزود: اما اگر از نظر گفتمانی و فکری به این مقوله بنگریم، جنایاتی همچون بیوتروریسم در مرام و مسلک لیبرالیسم و سرمایه داری توجیه عقلانی داشته و اساسا دور از ذهن نمی‌تواند باشد .

اسماعیلی با بیان این که تا به حال مقامات رسمی کشورهای چین، روسیه و ایران، آمریکا را مشکوک به اقدام به عملیات بیوتروریستی دانسته‌اند، افزود: در عین حال در سطح غیر حکومتی، بسیاری از افراد در کشورهای مختلف، آمریکا را مسبب شیوع بیماری کرونا دانسته‌اند. 

دبیر هم‌اندیشی اساتید نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد استان اصفهان، اظهار داشت: وجود مراکز متعدد بیولوژیک آمریکا در اطراف چین موید فعالیت‌های تحقیقاتی آمریکا در این راستاست. چنین آزمایشگاه‌هایی در اطراف ایران و روسیه هم وجود دارند.

وی ادامه داد: در عین حال از نظر استراتژیک هم دلایلی از جمله مهار رشد اقتصادی چین با حربه بیولوژیک که در مواردی مثل ویروس سارس هم مسبوق به سابقه است وجود دارد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در خصوص دلایل  تغییر سمت و سوی آمریکا از سلاح اتمی به سلاح بیولوژیک بیان کرد: سلاح هسته‌ای در صورت بکارگیری، عواقب خارج از کنترلی را پدید خواهد آورد که برای آمریکا ریسک بالایی در بر خواهد داشت. به علاوه سلاح‌های بیولوژیک نوعی جنگ غیرعلنی و مخفی هستند که دولت‌ها به عکس دیگر جنگ‌ها مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرند و در واقع نوعی خنجر از پشت زدن محسوب می گردد.  لذا برای آمریکا این شیوه نوین جنگ‌ در کنار سایر شیوه‌ها مثل جنگ نرم، جنگ سایبری و جنگ روانی می تواند بسیار کم هزینه تر و کنترل شده تر از جنگ‌های مبتنی بر تسلیحات نظامی  باشد.

اسماعیلی در خصوص چرایی آنکه بستر اولیه انتشار این سلاح بیولوژیک چین بوده،گفت: چین بزرگ‌ترین رقیب استراتژیک آمریکا و نگرانی عمده ایالات متحده برای از دست دادن هژمونی خود به حساب می آید. در سند استراتژی ملی آمریکا، دو دوره متوالی لزوم شیفت استراتژیک آمریکا از غرب آسیا به چین متذکر شده که نشانه دغدغه‌های آمریکا در این راستا است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ناکامی آمریکا در مهار چین در یک دهه گذشته، دور از ذهن نیست اگر آمریکایی‌ها در نهایت به حربه بیولوژیک متوسل شده باشد. 

مدیر کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا با اشاره به شیوع این ویروس در ایران از منظر  بحث سیاست‌های ضد ایرانی، بیان کرد: چین، ایران و اتحادیه اروپا را در ابعاد مختلف می توان رقبای آمریکا به حساب آورد که هر سه به مراکز شیوع کرونا بدل شده‌اند، یکی از کارشناسان آلمانی با اشاره به این مسئله به طعنه می‌گوید: اگر دست فقط سرنوشت در کار باشد پس حتما سرنوشت یک آمریکایی است!

وی افزود: در رابطه با ایران هم انواع جنگ‌های نظامی، جنگ نرم، جنگ اقتصادی، فرهنگی و روانی در از میان بردن انقلاب اسلامی بی اثر بوده است، بنابراین حربه بیولوژیک می‌تواند به عنوان راهکاری جدید به حساب آید که انشاالله به یاری الهی و اهل بیت علیهم السلام و با آگاهی و اهتمام ملی این بلیه هم رفع خواهد شد.

این تحلیل‌گر سیاسی اظهار داشت: استراتژی‌های آمریکا در راستای ایجاد تأخیر یا منحل ساختن اهداف استراتژیک رقبای خود است که طبعاً برنامه دستیابی صلح آمیز هسته‌ای ایران هم در این رسته قرار می‌گیرد. اما به طور موردی آمریکا اهداف دیگری را در اولویت قرار می‌دهد که رکود اقتصادی چین، کاهش قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و مهار قدرت رو به رشد اتحادیه اروپا از این جمله هستند.

دبیر هم‌اندیشی اساتید نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد استان اصفهان در خصوص ضرورت و اهمیت ورود به مبحث بیولوژیک برای کشور، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست پژوهش‌های گسترده‌ای را در علوم بیولوژیک آغاز کرده و در این راستا به دستاوردهای زیادی هم نائل شده است. البته دین و آیین ایرانیان و وجود فقیه در راس حاکمیت جمهوری اسلامی اجازه ساخت و بهره‌برداری از سلاح‌های بیولوژیک را طبعا نخواهد داد، اما ضرورت توسعه این علوم جهت افزایش توان دفاعی کشور در پدافند غیرعامل حملات بیولوژیک بسیار زیاد است .

انتهای پیام/

 

 منبع: روابط عمومی بسیج اساتید استان اصفهان

ارسال نظرات