شیوع بیماری کرونا علاوه بر زندگی شهری و روستایی، زندگی عشایر کوچ‌نشین را نیز تحت تاثیر خود قرار داد؛ نخستین تاثیر آن، تعویق در کوچ عشایر از قشلاق به ییلاق بود.
کد خبر: ۹۲۲۹۰۸۶
|
۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸

 

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی ، برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در جامعه عشایری و همین طور جلوگیری از انتقال این ویروس از طریق عشایر، کوچ‌نشینان امسال ملزم شده‌اند که زمان کوچ خود از قشلاق به ییلاق را به تاخیر بیاندازند؛ تاخیری که تاکنون تجربه آن را نداشته‌اند.

این تغییر در سبک زندگی ممکن است مشکلاتی برای عشایر به وجود بیاورد اما در شرایط مقابله با کرونا، همچنان که جامعه شهری و روستایی ناگزیر به تغییر سبک زندگی خود  شده‌اند، جامعه عشایری نیز باید به این روند تن دهد.

در ارتباط با شرایط کنونی کوچ‌نشینان، برنامه‌های دولت و همین طور اقداماتی که در راستای حفظ سلامت آنان در دستور کار قرار گرفته است، با «کرمعلی قندالی» رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت و گو کردیم.

وی می‌گوید: برای پیشگیری شیوع بیماری کرونا در جامعه عشایری، پیرو هماهنگی های بعمل آمده با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از بیست و پنجم اسفندماه ۹۸ با تاخیر در کوچ عشایر، ماندگاری بیشتر عشایر در مناطق قشلاقی کشور بلامانع شد.

قندالی اضافه کرد: عشایر باید از کوچ زودهنگام خودداری کنند و زمان کوچ بهاره را تا مساعد شدن شرایط به تعویق بیاندازند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران اظهار داشت: امسال به دلیل بروز بارندگی‌ها، عشایر در مناطق قشلاقی دچار مشکل نشده‌اند و تا کنون تاخیر در کوچ تاثیر منفی در زندگی عشایر نگذاشته است.

به گفته قندالی، ایجاد ممنوعیت برای کوچ عشایر به طور عمده بین ۱۵ روز تا یک ماه تعیین شده است زیرا دام‌های عشایر به دلیل گرم شدن هوا در مناطق قشلاقی نمی‌توانند بیش از این دوام بیاورند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: با توجه به زندگی عشایری امکان طولانی شدن زمان حضور عشایر در مناطق قشلاقی بیش از این امکان‌پذیر نیست و باید به مناطق ییلاقی کوچ کنند.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای پیشگیری شیوع بیماری کرونا در جامعه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری عشایر، گفت: در پی شیوع بیماری کرونا علاوه بر اقدامات آموزشی، مواد ضد عفونی کننده و ماسک در اختیار جامعه عشایری کشور قرار گرفت.

رئیس سازمان امور عشایر ایران افزود: با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی علاوه بر حضور اکیپ‌های آموزشی در مناطق عشایری، مواد شوینده، ضدعفونی کننده و ماسک در اختیار جامعه عشایری قرار گرفته است.

قندالی با اشاره به حضور عشایر در نزدیک به ۵۰ درصد سطح کشور، گفت: جامعه عشایری به دلیل سبک زندگی خود دسترسی چندانی به زندگی و امکانات شهری ندارند، بنابراین تلاش داریم ویروس کرونا به جامعه عشایری ورود پیدا نکند.

وی به ابتلای یک نفر از جامعه عشایری استان گلستان به بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: یک نفر از عشایر منطقه خراسان شمالی در «مراوه تپه» استان گلستان به دلیل میزبانی از میهمانان تهرانی به بیماری کرونا مبتلا شده است که تلاش داریم این موضوع با رعایت اصول بهداشتی گسترش پیدا نکند.

ارسال نظرات