خبرهای داغ:
روابط عمومی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی قم خبر داد:
روابط عمومی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی قم از آموزش مجازی به سبک این دانشگاه خبر داد.
کد خبر: ۹۲۳۴۴۳۰
|
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱


به گزارش سرویس بسیج دانشجویی خبرگزاری بسیج از قم،پس از گذشت یک ماه و نیم از راه اندازی سیستم آموزش مجازی دانشگاه، آموزش هنوز در جریان عادی و طبیعی قرار نگرفته است. ۱۰ اسفند ماه زمانی که دانشگاه از سیستم آموزش‌های مجازی خود رو نمایی کرد تا الان مشکلات عدیده‌ای در آموزش دانشگاهی به وجود آمده است که نه دانشجویان و نه حتی شورای صنفی نتوانسته اند آن را برای مسئولین دانشگاه به طور دقیق مطرح و مطالبه گری کنند.

مهمتریــن مســئله در بحــث آمــوزش مجــازی، دسترســی دانشــجو‌ها بــه اینترنــت اســت. اینترنــت خانگــی کــه ارزان تریــن تعرفــه را دارد، بــرای همــه در دســترس نیســت و خیلــی از دانشــجو‌ها مجبورنــد بســته‌های گــران قیمــت اینترنــت همــراه را بخرنــد. حتــی نیم بها شــدن تعرفــه ســایت‌های دانشــگاه تاثیــر زیــادی در هزینه هــای اینترنــت آن هــا نــدارد، چون که علاوه بر هزینه کلاس‌های مجازی دانشگاه، دانشجو باید هزینه دانلود نرم افزار‌هایی که اساتید در حالت عادی در آموزش‌های حضوری هیچگاه معرفی نمی‌کنند را بپردازد تا بتواند تمرین‌های اساتید را انجام دهد، برای مثال در یکی از کلاس‌های آزمایشگاه که اگر به صورت حضوی برگزار می‌شد نیازی به نرم افزار شبیه ساز نبود؛ هم اکنون دانشجو باید نرم افزار OrCAD که حدود ۷ گیگابایت حجم دارد را دانلود کند تا بتواند تکالیف این درس را انجام دهد؛ بگذریــم از دانشــجویانی کــه در محــل زندگــی خــود هیــچ گونــه دسترســی بــه اینترنــت ندارنــد.

مســئله دوم و شــاید مهم تریــن مســئله، بی نظمــی و بی برنامگــی در ادامــه رونــد آموزشــی دروس اســت. دانشگاه نیز به بهانه‌ی کاهش ترافیک سرور‌های سیستم اموزش مجازی تاریخ کلاس‌ها را جابه جا کرده است. تعــدادی از اســاتید طبــق برنامــه‌ای کــه از قبــل بــرای کلاس هــای حضــوری چیــده شــده اســت پیــش می‌رونــد و خــب فشــار زیــادی روی دانشــجو‌ها قــرار می‌گیــرد. بعضــی از اســاتید خیلــی آهســته حرکــت می‌کننــد و عــده‌ای هــم که همــه چیــز را تعطیــل کرده انــد و موکــول بــه پســا کرونــا!

در این حین معاونت آموزشی وپژوهشی دانشگاه صنعتی قم که مطلع از کیفیت نامناسب برگزاری کلاس‌ها و نحوه تدریس اساتید است، وباید بیش از همه‌ی معاونت‌های دانشگاهی پیامد‌های این شرایط بحرانی را در تصمیم گیری‌های خود اتخاذ کند. با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد “با رعایت حداقل تعداد واحد، امکان حذف دو درس نظری در بازه زمانی حذف اضطراری برای دانشجویان کارشناسی وجود خواهد داشت. با رعایت حداقل تعداد واحد، امکان حذف دو درس نظری در بازه زمانی حذف اضطراری برای دانشجویان کارشناسی وجود خواهد داشت. دانشجویان می‌توانند همچون گذشته تا قبل از شروع امتحانات نسبت به حذف نیمسال با سنوات اقدام نمایند. تصمیم گیری در مورد هر گونه در خواستی خارج از این موارد، مانند حذف نیمسال بدون سنوات بر عهده شورای آموزشی و کمیسیون موارد خاص دانشگاه می‌باشد. ”

عــلاوه بــر مســائل آموزشــی، دغدغه هــای دیگــری هــم وجــود دارد. برای مثــال حــدود یک چهــارم دانشــجویان دانشگاه بایــد در تابســتان ســال جــاری واحد کارآمــوزی را ســپری کننــد و اگــر قــرار بــر ادامــه وضعیت فعلــی کشــور و افزایــش طــول تــرم تــا تابســتان باشــد بایــد فکــری بــه حــال ایــن دســته از دانشــجو‌ها هــم کــرد.


ارسال نظرات