خبرهای داغ:
( سازمان آموزش علمی و فرهنگی ملل متحد ) با توجه به تخصصی بودن این سازمان تعریف جدیدی در بحث سواد و باسوادی ارائه کرده است.
کد خبر: ۹۲۴۱۶۲۷
|
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲

این یادداشت در نظر دارد به بررسی عناوین این تعریف مروری کوتاه داشته باشد.
در طول قرون مختلف مفهوم سواد و با سوادی یا بی سوادی دستخوش تغییراتی بوده که به طور اجمالی می توان از آن به عنوان فردی که قابلیت خواندن و نوشتن دارد نام برد .

اما در حال حاضر یونسکو تعریفی جدید ارائه کرده به این مفهوم که باسواد کسی است که بتواند توانایی تغییر در زندگی خود را ایجاد کند.

تعاریف سواد تا اواخر قرن ۱۹ خواندن و نوشتن صرف زبان مادری بود اما در اواخر قرن بیستم توانایی استفاده از رایانه و مسلط بودن به یک زبان غیر از زبان کشور خود به این تعریف اضافه شد و بر این اساس فردی که خواندن ، نوشتن و استفاده از رایانه و درک و فهم یک زبان خارجی داشت را باسواد گفته می شد.
تا این زمان دو تعریف از سوی این سازمان ارائه شد ، اما بعدها این تعریف با اضافه شدن ۱۲ نوع سواد ؛ دوباره شاهد تغییر ماهیت در تعریف سواد باشیم .(سواد عاطفی،سواد ارتباطی،سواد مالی،سواد رسانه ای،سواد تربیتی،سواد رایانه ای،سواد سلامتی،سواد نژادی و قومی،سواد بوم شناختی،سواد تحلیلی،سواد انرژی و سواد علمی )

اما آیا مردم جهان امروز در این تعاریف پر مفهوم علاقه‌مند و استکبار گران و استعمارگران اجازه استفاده پاک از این الگو را داده اند؟

به تازگی این سازمان در تکمیل ۱۲ نوع سواد ، تعریفی ارائه کرد که علم با عمل معنا می شود.
با وجود این تعاریف یونسکو توانست در مفهوم و تعریف این واژه تغییری شگرف ایجاد کند.
در تعریف جدید توانایی ایجاد تغییر ، ملاک باسوادی فرد بوده است.
یعنی شخصی باسواد است که بتواند با استفاده از خواندن مطالب و آموخته های خود تغییری در زندگی خود به وجود آورد اما جای این سوال هنوز هم در ذهن بشریت هست که چرا سواد امروزی باعث دگرگونی وضعیت فعلی مان نمی گردد.
یادداشت از علی کاکی

ارسال نظرات
پر بیننده ها