یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: معتقدم مسئولان اراده لازم را برای مقابله با قاچاق ندارند و ریشه اصلی قاچاق عدم مدیریت، عدم استفاده مناسب از ظرفیت ها و عدم تعادل داخلی و خارجی است.
کد خبر: ۹۲۴۲۳۳۲
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶

دولت اراده لازم برای مقابله با قاچاق ندارد/ عدم تعادل دلیل اصلی قاچاق در کشور استمجید گودرزی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج با اشاره به لزوم حل معضل قاچاق در کشور اظهار داشت: معتقدم ریشه همه مشکلات مربوط به قاچاق مربوط به عدم تعادل است، اگر تعادل های قیمتی داخلی، منطقه ای و جهانی را داشته باشیم مانند اینکه یک کالا اگر در داخل هزار تومان و در خارج هم هزار تومان باشد قاچاق توجیه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: ما وقتی نمی توانیم از حربه ای که چینی ها در کاهش ارزش پول ملی خود که صادرات است استفاده کنیم، با قاچاق مبارزه مسلحانه انجام می دهیم، موارد مربوط به صادرات سیفی جات و دام زنده قاچاق نیست، در این دو مورد ما به دلیل اینکه نمی توانیم بازار های داخلی را کنترل کنیم این دو کالا به سمت قاچاق سوق داده می شوند.

گودرزی تصریح کرد: معتقدم اگر قرار است نتیجه قاچاق به سود مردم ما باشد بهتر است ما خودمان قاچاق را حذف کنیم و واردات انجام دهیم، مثلا در مسئله رشد 270 درصدی ارز درآمد پتروشیمی های ما به همیین میزان افزایش ریالی داشته است.

این مدرس دانشگاه بار دیگر درمورد ریشه معضل قاچاق در کشور تصریح کرد: معتقدم ریشه اصلی قاچاق عدم مدیریت، عدم استفاده مناسب از ظرفیت ها و عدم تعادل قیمتی داخلی و خارجی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی درمورد اینکه بحث قاچاق قبل از این هم مطرح شده بود و دولت در حل آن ناتوان بوده است، گفت: با ریشه کن کردن رانت ها می توان قاچاق را از بین برد، ما اگر می خواهیم قاچاق را از بین ببریم باید ریشه های آن را بشناسیم.

او افزود: در دولت نهم و دهم خیلی تلاش شد تا کارت سوخت به وجود بیاید و هزینه های زیادی را تقبل کردیم تا قیمت بنزین داخل و خارج را متعادل تر کند، اما پس از پایان آن دولت ها؛ مسئولان فعلیبا برخی لجاجت ها آنرا ملغی اثر کرد و در نهایت هم مجبور شدند که به دلیل اختلاف قیمت داخل و خارج رویه دولت قبل را پیش بگیرد.

گودرزی در گفت و گو با بسیج ادامه داد: معتقدم مسئولان دولتی اراده لازم را برای مقابله با قاچاق ندارند و با توجه به اینکه بخش اعظمی از این قاچاق از مبادی رسمی است دولت تحت فشار قرار گرفته به همین دلیل هم  برخی تمایل دارند که قاچاق و رانت باشد زیرا این کار درآمدهای کلانی هم دارد.
انتهای پیام/

ارسال نظرات