خبرهای داغ:
فرمانده تيپ ۸۲ سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین گفت:جوانان ما برای فتح خرمشهرها باید با الگوگرفتن از رزمندگان هشت‌سال دفاع مقدس و با همدلی و تلاش علمی وارد عرصه‌ی پیشرفت و بروزرسانی معلومات شوند.
کد خبر: ۹۲۴۴۰۹۴
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴

سردار هاشم آذربايجاني؛ با اشاره به سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار کرد: دشمن در جنگ هشت سال دفاع مقدس طبق برنامه‌ریزی‌های خود در تلاش بود تا با تمام تجهیزات، نیروهای سازماندهی شده و پشتیبانی کشورهای عربی و غرب و شرق بتواند سه روزه استان خوزستان و ظرف یک هفته تهران را فتح کند.

 

وی افزود: ۳۱ شهریور ماه سال ۵۹ دشمن حمله‌ی همه جانبه‌ی خود به کشور ایران را در مرزهای جنوبی، غربی و میانی آغاز کرد و در تلاش بود تا با غافلگیری جنگی نظام جمهوری، به منافع و اهداف خود بتواند برسد.

 

فرمانده تيپ 82 سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین اذعان کرد: دشمن برای فتح خرمشهر از اروند و شلمچه در سه محور وارد شد و ظرف مدت ۳۴ روز توانست خرمشهر را فتح کند.

 

وی اضافه کرد: اطلاع این خبر به امام راحل کار دشواری بود. زمانی که خبر سقوط خرمشهر به ایشان داده‌شد امام(ره) با یک حالت عجیبی گفتند که "اینکه ناراحتی نداره، جنگه، یک وقت ما می‌بریم، یک وقت آنها، ناراحتی ندارد خرمشهر را پس می‌گیریم".

 

آذربایجانی گفت: ۱۰ اردیبهشت سال ۶۱ عملیات بیت المقدس در چهار مرحله برای آزادسازی خرمشهر آغاز شد و بعد از ۲۴ روز خرمشهر به کشور بازگشت. زمانی که خبر پیروزی به گوش امام راحل رسید مجدد با همان حالت عجیب و همراه با آرامش خود گفت که "خرمشهر را خدا آزاد کرد و وظیفه‌ی ما در این میان، انجام تکلیف است. ما با نتیجه کاری نداریم که چه اتفاقی می‌افتد."

 

این مقام مسئول ابراز کرد: در راستای آزادسازی خرمشهر نیروهای مردمی، بسیج، ارتش و سپاه دست در دست هم دادند تا خرمشهر در چهار مرحله آزادشد.

 

وی ادامه داد: آزادسازی خرمشهر طبق گفته‌ی کارشناسان جنگی، موانع بسیاری داشت و انجام آن تقریبا در تصور دشمن غیرممکن بود و نمی‌خواست بپذیرد که خرمشهر آزاد شده‌؛ از همین رو در تلاش بود تا با تبلیغات رسانه‌ای این مسئله را انکار کند.

 

دشمن در عملیات بیت المقدس ۳۵ هزار نیروی خود را از دست داد

 

فرمانده تيپ 82 سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین تصریح کرد: این پیروزی برای دشمن دستاوردهای زیادی داشت؛ به طوری که صدام درخصوص این منطقه گفته بود که اگر خرمشهر آزاد شود کلید بصره را به ایران می‌دهد که در این میان خبرنگاران جمهوری اسلامی در منطقه حاضر شدند و خبر آزادسازی خرمشهر را منتشر کردند.

 

آذربایجانی عنوان کرد: عملیات بیت‌المقدس برای ایران منافع بسیاری را به همراه داشت. در این عملیات ۱۹ هزار نیروی سازماندهی شده و آماده‌ی جنگ عراق به اسارت ایرانیان درآمد؛ همچنین ۱۶ هزار نیروی دشمن در این عملیات کشته و زخمی شدند و به طور کلی می‌توان گفت دشمن در این عملیات حدود ۳۵ هزار نیروی سازماندهی شده و آماده به کار خود را از دست داد.

 

وی در ادامه بیان کرد: علاوه بر تلفات نیروهای دشمن در این عملیات حدود ۲۸۵ تانک، ۴۰ فروند هواپیما و دو هلی‌کوپتر از دشمن ساقط شد؛ همچنین حدود ۱۰۵ تانک به غنیمت گرفته شد؛ از سوی دیگر در این عملیات بزرگترین ماشین جنگی دشمن از کار افتاد.

 

این مقام مسئول تاکید کرد: بزرگترین دستاورد عملیات آزادسازی خرمشهر این بود که ایران توانست به جهان ثابت کند که شرایط اجرای عملیات‌های بزرگ دیگر را نیز داراست.

 

وی افزود: هضم این مسئله برای دشمن و کشورهای پشتیبان قابل قبول نبود؛ از سوی دیگر ادامه‌ی جنگ به خاک عراق کشیده می‌شد و دشمن با از دست دادن ۳۵ هزار نیرو و تجهیزات روحیه‌ی خود را از دست داده ‌بود. به همین علت سازمان ملل وارد عمل شد و قطعنامه‌ای با عنوان آتش‎بس را ابلاغ و اعلام کرد که نیروهای جنگی به مرزهای خود بازگردند که البته این مسئله صرفا جهت تجدید تجهیزات و نیرو بود.

 

فرمانده تيپ82 سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین عنوان کرد: فرمان سازمان ملل از جانب امام راحل پذیرفته نشد؛ چرا که در این قطعنامه‌ی صوری شروع‌کننده‌ی جنگ و متجاوز مشخص نشده بود؛ همچنین هیچ گونه تنبیه و مجازاتی برای کشور متجاوز درنظر گرفته نشده بود از سوی دیگر به مسئله‌ی پرداخت غرامت جنگی هم اشاره نکرده بود.

 

وی افزود: دشمن با توجه به جسارات خود، ایران را یک کشور جنگ طلب می‌خواند اما ایران در این صحنه ثابت کرد که در هر زمان، مکان و زمین قابلیت اجرای عملیات و مقابله را دارد؛ از سوی دیگر غنیمت‌هایی که از این عملیات در اختیار ایران قرار گرفته بود در سایر عملیات‌ها مورد استفاده قرار گرفت و می‌توان گفت که تا پایان جنگ از این غنایم استفاده می‌شد.

 

این مقام مسئول با اشاره به عملیات بیت المقدس عنوان کرد: مرحله ابتداییعملیات بیت‌المقدس در شب آغاز شد و ما در شب از آب عبور کردیم و تا اذان صبح در جاده‌ی اهواز خرمشهر نماز را سرپایی اقتدا کردیم و سپس درگیری آغاز شد.

 

الگوگیری جوانان از مجاهدت رزمندگان دوران دفاع مقدس

 

وی گفت: بعد از درگیری و پاتک‌زنی‌ به نیروهای عراقی‌، عملا جاده به تصرف ما درآمد سپس در مرحله‌ی دوم نیروی دیگری جایگزین شد و در مرحله‌ی سوم مجدد ما بعد از استراحت وارد عمل شدیم و در این مرحله با گرفتن ۱۳۰ اسیر وارد مرحله‌ی چهار و در نهایت تصرف خرمشهر شدیم که البته در این میان شاهد امدادهای غیبی هم بودیم.

 

آذربایجانی افزود: بعد از عبور از منطقه قابلیت شناسایی مناطق را نداشتیم که در این هنگام پای یکی از رزمندگان روی مین رفت و پای وی قطع شد. هوا که روشن شد متوجه شدیم تمام منطقه مین‌گذاری شده و در نهایت با احتیاط و تنها با یک مجروح و به اسارت گرفتن ۱۳۰ اسیر منطقه را به تصرف خود درآوردیم.

 

فرمانده تيپ 82 سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته طی سخنرانی‌های خود عنوان کردند که خرمشهرهایی در راه است که البته منظور ایشان واردشدن به مرحله‌ی عملیات جنگی و تجهیزات نظامی نیست بلکه هدف تصرف پیشرفت‌هایی است که مشمول تلاش جوانان است.

 

وی افزود: هدف ما برای فتح خرمشهرهای درپیش رو کسب موفقیت‌های علمی در عرصه‌های مختلف است که البته تا حدودی بخشی از این اهداف محقق شده‌ اما این خرمشهرها نیز همانند فتح خرمشهر سال ۶۱ عملیات سختی است که با حرکت، همدلی، اتحاد و تلاش علمی جوانان محقق می‌شود.

 

این مقام مسئول ابراز کرد: جوانان ما برای فتح خرمشهرها باید با الگوگرفتن از رزمندگان هشت‌سال دفاع مقدس وارد عرصه‌ی پیشرفت و بروزرسانی معلومات شوند و با این کار به قله‌ی فتح خرمشهرها برسند.

 

وی در پایان گفت: زندگی ما مدیون خون شهدا، رزمندگان و جانبازان هشت‌سال دفاع مقدس، بنیان‌گذار انقلاب و هدایت و رهبری مقام معظم رهبری است.

 

۸۰۰۱/گ۳۰/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها