دبیر کل خانه صنعت،معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با «بسیج»:
دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: وابستگی اقتصادی کشورهای همسایه، تحریک پروژه‌های ملی و اعتبار محور شدن نظام مالی کشور سه راهکار تحریک تقاضا برای پیشبرد جهش تولید است.
کد خبر: ۹۲۴۴۳۸۶
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵

سید محمد رضا مرتضوی دبیر کل خانه صنعت،معدن و تجارت ایران  در گفت و گو با خبرنگار سرویس اقتصادی خبرگزاری بسیج در رابطه با  پیش نیازهای جهش تولید اظهار کرد: تحریک تقاضا یکی از پیش‌نیازهای مهم در جهش تولید است که  بخشی از آن را می‌توان در تحریک  پروژه‌های ملی ایجاد کرد.

مرتضوی با بیان اینکه بسیج می‌تواند نقش مهمی در تعریف پروژه‌های ملی داشته باشد گفت: بسیاری از پروژه‌های داخلی نیازهای ارزی ندارند، به عنوان مثال پژوه اصلاح ساختار آبی کشور که می‌تواند پروژه بزرگ ملی باشد، با استفاده از امکانات داخلی امکان‌پذیر است و سازمان بسیج به عنوان یک واحد مردمی بزرگ می‌تواند این پروژه‌ها را تعریف و تحریک کند.

وی وابستگی اقتصادی کشورهای همسایه را نوع دیگری از تحریک تقاضا دانست و در همین رابطه افزود: اگر بتوانیم از نفوذ سیاسی در جهت تحکیم وابستگی اقتصادی استفاده کنیم، تولید داخلی ما می‌تواند با یک تقاضای بزرگی رو به رو شود.

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران  نقش بسیج در تحکیم رابطه اقتصادی با کشورهای همسایه را این‌گونه بیان کرد: بسیج اتاق بازرگانی می‌تواند رابطه مستحکمی با اتاق‌های بازرگانی کشورهای منطقه ایجاد کند  و این کار هم از نظر علمی و هم عملی شدنی است.

مرتضوی اعتبار محور شدن سیستم بانکی کشور را راهکار دیگری برای تقاضا برشمرد و در تشریح آن گفت: در کشورهای مختلف بانک‌ها به سمت اعتبار محور حرکت می‌کنند و  مردم باید بخشی از خرید خود را با گارانتی بانکی (اعتبار بانکی) و بدون رد و بدل پول خریداری کنند.

 وی در پایان افزود: باید شاخص اختصاص منابع ارزی برای واحدهای تولید را اشتغالزا بودن آن‌ها قرار داد؛ یعنی ارز به واحدهایی اختصاص داده شود  که اشتغال ایجاد می‌کنند.

ارسال نظرات