گزارش "بسیج" از تناقض آماری ستاد ملی کرونا؛

کرونا در حال کنترل شدن است اما آمار افزایش می‌یابد!!!

افزایش روز افزون تعداد مبتلایان به بیماری کرونا درحالی مطرح می‌شود که وزارت بهداشت اعلام می‌کند که این بیماری در حال کنترل شدن است.
کد خبر: ۹۲۴۴۷۲۶
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و جامعه خبرگزاری بسیج، حدود 4 ماه است که از ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد و بر اساس آخرین آمار تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در کشور  ۱۳۹۵۱۱ ، تعداد بهبودیافتگان  ۱۰۹۴۳۷ و تعداد کل قربانیان ۷۵۰۸ نفر  است.

در روند بررسی آمار کرونا شاهد یک شیب نزولی بعد از تعطیلات عید نوروز بودیم اما در چند هفته اخیر این روند، شیب صعودی به خود گرفت در حالی که تعداد جان‌باختگان همچنان شیب نزولی خود را حفظ کرده است.

 بر اساس آخرین اظهارات ستاد ملی کرونا، مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند که ما در مرحله مراقبت از این بیماری و مدیریت آن هستیم؛ اما سوال اینجاست که چگونه این بیماری تحت مدیریت است اما آمارها هر روز در حال افزایش می‌باشد؟

ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت وجود چند معیار برای بررسی آمار را دلیل این تناقض‌ها می‌داند و می‌گوید؛ یکی معیار مرگ‌ومیر، یکی بستری و دیگری معیار شناسایی افراد جدید. درباره مرگ‌ومیر و بستری کرونا ۷۰ درصد در مقایسه با یک تا دو ماه اخیر کاهش داشته ایم. اصولا اگر مبتلایان بیشتر شوند، بستری و مرگ‌ومیرمان افزایش می‌یابد؛ اما میزان بستری و مرگ‌ومیر کشور ما به طور واضحی کاهش یافته است که این امر ناشی از افزایش قدرت بیماریابی ما است.

از برآوردهای نظر کارشناسان می‌توان به این نتیجه رسید که دو نگاه در رابطه با افزایش آمار کرونا وجود دارد نگاه اول بر این باور است که میزان تست‌گیری و فراهم شدن این امکان در مراکز آزمایشگاهی مختلف سبب شده که تعداد تشخیص افراد مبتلا به کرونا بیشتر شود به همین دلیل هر روز بر میزان آمار افزوده می‌شود علاوه بر آن آگاهی مردم به مراتب بالاتر رفته و در صورت بروز حتی یک علائم به مراکز آزمایشگاهی و درمانی برای تست کرونا مراجعه می‌کنند. نگاه دوم بازگشایی مراکز مختلف و همچنین کاهش حساسیت مردم نسبت به این بیماری را سبب فراگیر شدن آن می‌دانند.

 

به نظر می‌رسد هر دو نگاه می‌تواند درست باشد و هر کدام به نوعی بر افزایش میزان ابتلایان موثر هستند. 

دلایل کاهش مرگ و میر

دکتر طیبه میرزاخانی مسئول بخش کرونای یکی از بیمارستان‌های کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری بسیج  از کاهش تعداد افراد بدحال به بیماری کرونا خبر داد.

وی گفت: تقریباً بخش کرونا درحال تعطیل شدن است و بیشتر افرادی که تست آن‌ها مثبت اعلام می‌شود به صورت سرپای درمان می‌شوند و به ندرت نیاز به بستری دارند.

میرزاخانی دلایل کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا  را شناسایی به موقع، افزایش آگاهی مردم، کاهش استرس و ترس ناشی از این بیماری، افزایش روش‌های درمانی و زحمات کادر درمانی دانست و بیان کرد: ما از مردم می‌خواهیم که همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا با لطف خدا از این بحران هم بگذریم. 

سیستم آمارگیری وزارت بهداشت در اوایل به این شکل بود که بیماران را به دو دسته مشکوک و قطعی تقسیم می‌کردند اما اکنون با توجه به پروتکل جدید تنها افرادی که تست آن‌ها مثبت شده را عنوان می‌کنند و تعداد مرگ و میر هم بر اساس تشخیص پزشکی قانونی اعلام می‌شود. 

نماینده سازمان بهداشت جهانی طی سفری که به ایران داشت صحت آمارگیری ایران را کاملاً مبتنی بر استاندارهای که در آن زمان تعریف شده بود دانست. 

 

ملک فاضلی نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری بسیج در رابطه با آمار کرونای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت اظهار داشت:  آمار ارائه شده برخواسته از میزان مبتلایان کشور است به عبارت دیگر ما  بیماری‌یابی عام  انجام ندادیم و تنها از افرادی که دارای علائم خاص هستند و مراجعه می‌کنند نمونه‌گیری صورت می‌گیرد و این نمونه گیری، ما را از واقعیت‌های جامعه دور می‌کند.

فاضلی گفت:  آزمایش تست کرونا همگانی نیست و نمی‌توانیم جامعه را کاملا پوشش دهد در نتیجه آگاهی مختصری از وضعیت خودمان داریم به همین دلیل با آمارهای محتلف روبه رو هستم که گاهی کاهش و گاهی افزایش دارد.

این پزشک متخصص ادامه داد: انتظار داشتیم که در این فصل به دلیل گرم شدن هوا این بیماری کاهش پیدا کند و خودمان را برای موج دوم آن در فصل پاییز آماده کنیم در نهایت آنچه که شما مشاهده می‌کنید  افزایش تعداد مبتلایان است که این موضوع ناشی از عدم آگاهی از ما از سطح آلودگی در کشور است.

وی با بیان اینکه هنوز اطلاعات زیادی از این بیماری در دست نیست، گفت: هنوز این بیماری شناخته شده نیست در نتیجه هر کشوری برخورد متفاوتی با آن دارد به عنوان مثال در برزیل این بیماری نادیده گرفته شد و اکنون شاهد رشد تعداد مبتلایان در این کشور هستیم.

به گفته فاضلی افزایش آمار مبتلایان به کرونا در کشور ناشی از افزایش تعداد تست‌گیری در کشور است.

این پزشک متخصص با بیان اینکه مجلس یازدهم برای کنترل این بیماری در کنار وزارت بهداشت است، افزایش آگاهی را بهترین راهکار برای کنترل این بیماری در زمان حال دانست و گفت:  ما هر چقدر آگاهی‌مان را بالاتر ببریم و هر چقدر حواسمان را بیشتر جمع کنیم کمتر مورد آسیب قرار می‌گیرم.

به صورت خلاصه می‌توان عنوان کرد که منظور از مدیریت بیماری کرونا در کشور به معنی مهار این بیماری نیست بلکه نحوی شناسایی، افزایش آگاهی از حال عمومی مردم نسبت به بیماری کرونا، مدیریت بیماران و فاصله‌گذاری شخص و خانواده آن از عموم مردم، تحت نظر قرار دادن خانواده افراد مبتلا به بیماری کرونا است. 

ارسال نظرات