آتش سوزی در مراتع و جنگل های کوه خائیز کهگیلویه که از عصر روز گذشته آغاز شده است همچنان ادامه دارد و نیروهای امدادی و مردمی درتلاش برای خاموش کردن آتش هستند.
کد خبر: ۹۲۴۵۰۷۳
|
۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج کهگیلویه و بویراحمد، عصر روز پنج شنبه هشتم خرداد ماه بود که آتش‌سوزی کوه خائیز از منطقه حفاظت شده چاه‌ریگگ در بخش مشرف به بهبهان شروع شد.

این آتش‌سوزی  به نزدیکی آب کاسه در حوزه استحفاظی کهگیلویه سرایت کرد.

با وجود تلاش دستگاه‌های عضو بحران و نیروهای مردمی برای خاموش کردن آتش اما به علت وزش باد شدید آتش‌سوزی گسترش یافت.

از ساعات اولیه شروع حادثه و با مشاهده حجم آتش مسؤولان شهرستان خواستار همکاری مردم و دوستداران محیط زیست برای عزیمت به محل آتش‌سوزی و کمک به مهار آتش شدند.

محمد علی آروس معاون فرماندار کهگیلویه گفت: افزون بر 100 هکتار از منطقه حفاظت شده خائیز تاکنون در آتش سوخته است.

وی با اشاره به پراکندگی آتش‌سوزی در کوه خائیز تصریح کرد: نیروهای انسانی در محاصره ریزش کوه قرار دارند.

وی از مردم و مسئولان برای مهار هرچه سریع ‌ر آتش و تلاش برای به حداقل رساندن خسارت‌ها در خواست کمک کرد.

این مسؤول ادامه داد: جنگل‌ها و مراتع  حوالی  روستای آب کاسه هم اکنون در آتش می‌سوزد.

وی بیان کرد: با توجه به سخت گذر بودن منطقه از مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد تقاضای نیرو، تجهیزات و امداد رسانی داریم.

معاون فرماندار کهگیلویه گفت: با توجه به وزش باد و شدت پیشروی آتش‌سوزی در کوه خائیز حضور بالگرد برای مهار حادثه ضروری است.

هلال احمر به کمک خائیز شتافت

نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر شهرستان کهگیلویه به تعداد چهار تیم به محل آتش‌سوزی کوه خائیز اعزام شدند.

امان‌الله جهان‌بین مدیرعامل هلال‌احمر کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: با توجه به آتش سوزی منطقه حفاظت شده کوه خائیز و درخواست کمک از طرف اداره محیط زیست بلافاصله نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر شهرستان کهگیلویه به تعداد چهار تیم به محل اعزام شدند.

این مسوول گفت: هم اکنون در محل آتش سوزی در کنار نیروهای مردمی و سایر ادارت و ارگان ها در حال اطفاء حریق می باشند ضمنا یک نفر مصدوم ناشی از مهار آتش سوزی توسط امدادگران جمعیت هلال احمر به مرکز درمانی شهرستان کهگیلویه انتقال داده شد.

وی افزود: در همین راستا با توجه به آتش سوزی دنباله دار در کوههای گچساران از صبح امروز تعداد دو تیم از نیروهای داوطلب و امدادگر و پرسنل در کنار سایر نیروها جهت مهار آتش سوزی اعزام شدند و در محل آتش سوزی حضور دارند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عازم کوه خائیز شد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای پیگیری وضعیت آتش سوزی کوه خائیز عازم این منطقه شد.

فرماندار کهگیلویه اظهار داشت: آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده خائیز در حال فوران است.

علیرضا اتابک گفت: با وجود تلاش همه دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مردمی مهار اما حجم آتش رو به گسترش است.

وی افزود: استاندار برای پیگیری این حادثه در حال عزیمت به منطقه است.

اتابک با بیان اینکه افزون بر 250 نیروی انسانی از دستگاه‌های منابع طبیعی، محیط‌بانان، بسیج، کوهنوردان و اقشار مردمی برای مهار آتش حضور دارند، گفت: وزش باد کار را دشوار کرده است.

اتابک اضافه کرد: نیروها از آب کاسه به وسیله بالگرد به محل حادثه اعزام می‌شوند.

وی از نیروهای داوطلب خواست برای مهار آتش سوزی خود را به آب کاسه برسانند تا در آنجا به منطقه حفاظت شده هدایت شوند.

نماینده مردم کهگیلویه در مجلس خواستار جلوگیری از بروز فاجعه در خائیز شد

نماینده مردم کهگیلویه در مجلس گفت: از سپاه، ارتش، مدیریت بحران و دیگر نهادها می‌خواهیم برای کنترل وضعیت آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز وارد عملیات شوند.

حجت الاسلام سید محمد موحد از پیگیری در سطح کلان برای رسیدگی به وضعیت بحرانی منطقه حفاظت شده خائیز خبر داد.

نماینده مردم کهگیلویه در مجلس تصریح کرد: از شامگاه پنجشنبه که خبری مبنی بر آتش‌سوزی جنگل‌های خائیز منتشر شد پیگیری‌های متعدد و مستمری جهت اعزام نیرو ، تجهیزات و بالگرد و اتخاذ تدابیری جهت خاموش کردن آتش صورت گرفت.

موحد گفت: طی تماس تلفنی با استانداران کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان، فرماندهان ارشد سپاه، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و دیگر مسئولان جهت تسریع و جلوگیری از گسترش حریق و خاموش نمودن حریق گفتگو و رایزنی انجام شد.

وی اضافه کرد: به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه حفاظت شده که دارای گونه‌های متعدد گیاهی و جانوری نیز هست است و همچنین گرمای هوا رایرنی جدی برای اعزام بالگرد و امکانات دستگاههای محیط زیست صورت گرفت.

موحد تجهیزات و امکانات مدیریت بحران و دیگر دستگاههای مربوطه در استان را ناکافی دانست و گفت: پیگیر اعزام بالگرد و تجهیزات به این منطقه هستم تا از بروز هرگونه فاجعه جلوگیری شود.

وی از همه ارگانهایی که از لحظه وقوع حریق در منطقه حضور پیدا کردند خصوصا مردم و جوانان قدردانی کرد.

نماینده مردم کهگیلویه در مجلس اضافه کرد: این منطقه حد مرز بین استان خوزستان و استان کهگیلویه و بویراحمد است که نیاز است مسئولان هر دو استان وارد عمل شوند.

بی‌توجهی مسئولان در بهبهان آتش‌سوزی در خائیز

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: آتش‌سوزی در کوه‌های دیل و خائیز به دلیل بی‌توجهی در بهبهان همچنان ادامه دارد.

عزیز فیلی با ابراز تاسف از آتش‌سوزی در کوه خائیز اظهار کرد: همه نیروهای ما از دستگاه‌های مختلف اکنون در منطقه خائیز حضور دارند و در شرایط سخت و طاقت‌فرسا مشغول خاموش کردن آتش در مراتع و جنگل‌ها هستند.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: متاسفانه آتش‌سوزی از سمت بهبهان آغاز شد اما بی‌توجهی در آن منطقه باعث شده که آتش به خائیز برسد.

وی گفت: در استان خوزستان مسوولان بی‌توجهی کردند و آتش را خاموش نکردند به همین خاطر از آن‌ها گلایه‌مند هستیم و مراتب به اطلاع استاندار خوزستان رسیده است.

فیلی گفت: علاوه بر این در ارتفاعات و جنگل‌های و مراتع دیل هم شاهد آتش‌سوزی هستیم و نیروهای مردمی و دولتی همه پای کار هستند.

این مسوول گفت: مکاتبات لازم را با ستاد بحران کشور انجام داده‌ایم اما از مردم هم انتظار داریم تا بی‌احتیاطی نکنند تا این میراث طبیعی استان از بین نرود.

 حضور بالگردهای آب پاش و امدادی در منطقه خاییز کهگیلویه

مدیرکل حفاظت محیط زیست این استان گفت: بالگرد شرکت نفت و گاز گچساران برای کمک به مهار آتش به منطقه خاییز کهگیلویه اعزام شد.

هاشمی با بیان اینکه از ساعتی پیش تاکنون ۴۵ نیروی امدادی و تازه نفس از طریق بالگرد با ۱۵ سورتی پرواز به منطقه اعزام شده اند افزود: نیرو‌های امدادی در حال حاضر با ۱۲ دستگاه دمنده کار اطفا حریق را انجام می‌دهند.
وی ادامه داد: در حال حاضر نیز یک فروند بالگرد آب پاش با آبگیری از سد مارون برای مهار آتش به منطقه آمده است.
مدیرکل محیط زیست استان با اشاره به اینکه منطقه حفاظت شده خائیز زیست گاه جانواران و گیاهان کمیاب و کم نظیر کشور است گفت: از عموم مسئولان کشوری، استانی و مردم شهرستان کهگیلویه در خواست می‌شود برای نجات این منطقه به صورت جهادی به کمک نیرو‌های امدادی حاضر در منطقه بشتابند.

هاشمی ادامه داد: وزش باد، گرما، پوشش جنگلی و وجود درختان فراوان، مراتع پر پشت و علف‌های خشک و نیز سخت گذر بودن منطقه آتش سوزی مهار آتش را سخت کرده است.

وی با بیان اینکه منطقه حفاظت شده خاییز در وسعت ۳۳ هزار هکتار زیستگاه جانورانی از جمله پلنگ، کفتار، روباه، گرگ، کبک، تیهو، بهری، دلیجه، کاراکال، تشی وشغال است اضافه کرد: پوشش گیاهی منطقه نیز شامل بلوط (گونه غالب) بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است.

مدیرکل محیط زیست استان با اشاره به اینکه شاخص‌ترین گونه جانوری منطقه حفاظت شده خاییز کل و بز است که این منطقه را از مطلوب‌ترین زیستگاه‌های کل و بز کشور قرار داده است گفت: سال گذشته هم ۱۵۰ هکتار از مراتع منطقه حفاظت شده خائیز شهرستان کهگیلویه طعمه حریق شد.

ارسال نظرات